עתירה: משרד הפנים מתעלם מהסכמי קיזוז ארנונה באור-יהודה; בעלי עסקים נאלצים לשלם שוב

התובעת, בעלת אולם אירועים באור-יהודה, טוענת כי גביית הארנונה נעשית בניגוד להסכמי קיזוז החוב בין בעלי עסקים בעיר לבין העירייה

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה בקשה לעכב הליכי גבייה מינהליים של ארנונה מבעל עסק באור-יהודה, בטענה כי הגבייה נעשית בניגוד להסכמי קיזוז החוב בין בעלי עסקים בעיר לבין העירייה.

העתירה הוגשה על-ידי חברת "אולמי חאן הדקל ש. טרשי", הבעלים של אולם אירועים ושמחות באור-יהודה. לטענתה, במהלך השנים 93-04 פנו פרנסי העיר אליה ולבעלי עסקים ויזמים אחרים בעיר בבקשה להקדים את תשלומי ארנונה ולהעביר חלק מהם לגופים נתמכי עירייה כנגד קיזוז מתשלום הארנונה. זאת, כיוון שהחל מתחילת שנות ה-90 סבלה אור-יהודה מבעיות כלכליות ותזרימיות, שגרמו לאי תשלום משכורות לעובדים ולביצוע עיקולים רבים על כספים המגיעים לעירייה, ופרנסי העיר רצו להימנע מהפסקת פעילות מוחלטת של העירייה ומנגנוניה.

החברה מציינת, באמצעות עו"ד הרמלין, כי הסדרים אלו נערכו בתקופתם של ראשי העיר, יצחק בוקובזה ותמיר שאבי, ופרנסי העיר וראשיה בעבר ובהווה אינם מתכחשים להסכמים אלה.

לטענת החברה, בדיעבד הסתבר כי העירייה לא העבירה את ההסדרים עם היזמים ובעלי העסקים לאישור משרד הפנים, וכיום טוען החשב המלווה של העירייה מטעם משרד הפנים כי ההנחות בארנונה שניתנו ליזמים הינן בניגוד לדין ומבוטלות.

העותרת טוענת, כי באחרונה קיבלה מהעירייה דרישת תשלום של כ-3.6 מיליון שקל בצירוף התראה לפני עיקול, מתוכם 2.76 מיליון שקל בגין אותן "הנחות שבוטלו". לדבריה, מדובר במקרה חסר תקדים של גביית ארנונה בעקיפין למעשה על-ידי משרד הפנים, תוך אילוץ הרשות המקומית לפעול כנגד אזרח וכנגד ההסדרים שהיא עצמה אישרה בעבר.

החברה מבהירה כי אם לא יוסר האיום של הליכי הגבייה, ייסגר אולם האירועים שבבעלותה, המהווה מקור פרנסה לכ-200 עובדים. בית המשפט הוציא צו מניעה זמני בכל הנוגע לגביית מרכיב ההנחות שבוטלו.

בהליך אחר ניתן צו מניעה האוסר על העירייה לנקוט בהליכי גבייה מינהליים של ארנונה נגד יעקב ועדאל משיח, בעלי עסקים באור-יהודה, הטוענים כי ראשי העירייה הבטיחו להם פטור מארנונה והנחות בארנונה בשל השקעתם הכספית האדירה בפיתוח מתחם שוק כפר ענא. (עת"מ 1893/07).