אטיאס: "לא אתן להפוך את בנק הדואר למתחרה בבנק הפועלים ולאומי"

שר התקשורת: "בנק הדואר לא אמור לתת אשראי למסחר ולתעשייה" * מהלך כזה יהפוך כבשה למפלצת, ובמקום שבנק הדואר יתמוך בחברת הדואר, הוא רק יפגע בו"

"להגיד שבנק הדואר יהפוך למתחרה בבנק הפועלים ובנק לאומי זאת טעות קשה ואני לא אתן לדבר כזה להתרחש. מהלך כזה יהפוך כבשה למפלצת, ובמקום שבנק הדואר יתמוך בחברת הדואר הוא רק יפגע בו". כך אומר שר התקשורת, אריאל אטיאס, בעקבות ההחלטה להעביר את הפיקוח על בנק הדואר, במסגרת הפרטת הדואר, מידי משרד התקשורת לידי המפקח על הבנקים.

תהליך הפרטת הדואר אמור לקבל תאוצה עתה, לאחר שמונו שר אוצר ומנהל לרשות החברות הממשלתיות, ולאחר שעניין הפרטת החברה, כולל בנק הדואר, מופיע בטיוטת חוק ההסדרים. אולם, אטיאס מתנגד להוצאת השליטה בבנק הדואר מידי המשרד, בטענה כי החברה עדיין לא בנויה למהלך. לטענתו, שירותי הדואר יהפכו למשניים לעומת שירותי הבנקאות שבנק הדואר אמור לספק בעתיד.

"אני לא מסכים להפריט את הדואר בצורה הזאת. בנק הדואר אמור לשמור על החברה ולא להיפך. מה שחשוב לי הוא שהציבור יקבל שירותי דואר, זה מעל הכל, וכנראה לא כולם רואים את זה באותה הדרך. זהו מהלך מסובך ביותר במיוחד כשלוקחים בחשבון שכרגע יש סכסוך עבודה בחברת הדואר", אומר אטיאס. "בנק הדואר אמור לשרת את בני המעמד הבינוני והנמוך ולא לתת אשראי למסחר ולתעשייה. באוצר רוצים לעשות ממנו בנק גדול, וזה מוטעה".

למרות דברי אטיאס, האוצר הצהיר כי הוא בוחן כעת אפשרות שבנק הדואר ייתן שירותים בנקאיים, כחלק אינטגרלי מהדואר, בהתאם למשנתו של אטיאס. בנוסף, באוצר טוענים כי המטרות המרכזיות בבסיס המהלך הן חיזוקה של חברת הדואר בתחום השירות הדוארי ובתחום השירות הבנקאי, וכי לא תהיה הפרדה תאגידית בין חברת הדואר לבנק הדואר ויישמרו עקרונות השירות האוניברסלי.

האוצר מכוון גם לבצע מכירה של כל הפעילות הדוארית והבנקאית כמקשה אחת. בבנק ישראל תומכים באוצר וסבורים כי יש לפעול להפיכת בנק הדואר לתאגיד בנקאי מן המניין וליישם זאת בתהליך ההפרטה. המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, מתנה את הפיכת בנק הדואר לבנק מן המניין בהעמדת הון עצמי מינימלי של 150 מיליון שקל, והעברת הפיקוח על בנק הדואר ממשרד התקשורת.

מתווה ההפרטה שמציעה רשות החברות הממשלתיות כולל שני שלבים: בראשון יימכרו עד 31 במאי 2008 עד 49% ממניות הדואר בהנפקה לציבור בבורסה בת"א. בהמשך, יימכרו יתרת האחזקות במכירה פרטית למשקיע אסטרטגי.