לאומי: "התיקון בשווקים עשוי להימשך בימים הקרובים; יש להחזיק מניות דפנסיביות"

בסקירתם השבועית על שוק ההון הישראלי, מציינים הכלכלנים לרעה את ההערכות כי הריבית במשק עוד צפויה לעלות ואת המשבר בשוק האשראי שימשיך להעיב על השווקים * הכלכלנים: רמת הסיכון בשוק גבוהה חרף הדוחות הכספיים הטובים

לאחר שבוע שנפתח בירידות שערים חדות בהובלת שוקי העולם, ונמשךבדו"ח האינפלציה של בנק ישראל ממנו עולה כי הריבית במשק תמשיך לעלות, כלכלני בנק לאומי ממשיכים להחזיק בדעה כי שוק המניות המקומי עדיין מסוכן, בדומה לדעה בה החזיקו בשבועות האחרונים. זאת, בין היתר, על רקע המשך המשבר בשוק האשראי העולמי, אשר צפוי לדעת הכלכלנים להמשיך לתת את אותותיות על הבורסות בעולם.

שבוע המסחר התנהל בתנודתיות רבה ובירידות חדות, כאשר בסיומו רשמו מדד המעו"ף ומדד הבנקים ירידות של כ-4% וכ-3.9% בהתאמה. "נוסף על התנודתיות הרבה שאפיינה את השוק המקומי בימים האחרונים", מדגישים בלאומי, "נרשמה גם עלייה חדה במחזורי המסחר. זו הייתה גבוהה במיוחד ביום ראשון, אז נרשמו הירידות החדות ביותר, ויום המסחר הסתכם במחזור שיא (להוציא ימי פקיעה) של כ-3.25 מיליארד שקל".

הכלכלנים מתייחסים למדיניות המוניטרית של בנק ישראל, ואומרים כי "בנק ישראל פרסם השבוע את דוח האינפלציה למחצית הראשונה של שנת 2007. בדוח פרסם הבנק את תחזיותיו לשנים הבאות מהן עולה כי צמיחת המשק החזויה לשנים 2007 ו-2008 נאמדת ב-5.1% וב-4.3% בהתאמה. כמו כן צופים בבנק כי הצמיחה החזקה תביא לעודפי ביקוש וייסוף ריאלי ולמגמת גידול ביבוא וכתוצאה מכך תתהפך מגמת הגידול של העודף בחשבון השוטף בשנת 2008.

"אלו ועוד הביאו להערכה כי יגברו הלחצים האינפלציוניים במשק. מהתחזית ומההנחות שנלקחו בבסיסה ברור כי בנק ישראל מתכוון להמשיך בתהליך העלאת הריבית. ההידוק המוניטרי עלול להזיק בהמשך לשוק המניות ובפרט למניות חברות הנדל"ן שמזה תקופה רושמות ירידות".

למרות הדוחות הטובים - התיקון יימשך

נקודת אור בולטת בסקירת לאומי על שוק ההון המקומי ניתן לראות בהתייחסות הכלכלנים לעונת הדוחות הכספיים. מבין החברות שדיווחו עד כה על דוחותיהן, "מרבית המפרסמות הציגו צמיחה נאה וחלקן אף הכו את תחזיות האנליסטים וכן העלו תחזיות לשנת 2007 כולה", מוסרים כלכלני לאומי.

אך בשל העובדה שהכלכלנים מוצאים יותר חדשות רעות בשוק מאשר חדשות טובות, הם מגיעים למסקנה כי "התיקון בשווקים, וכתוצאה מכך בשוק המניות המקומי, עשוי להימשך בימים הקרובים ובטווח הקצר יתאפיין המסחר בתנודתיות רבה וכיוונו יושפע בעיקר ממגמת המסחר מעבר לים ובארה"ב בפרט.

"נחדד ונאמר כי העלייה ברמת הסיכון בעקבות משבר הנדל"ן ושוק משכנתאות ה-SubPrime בארה"ב הביאה למעבר להשקעות בטוחות יותר כדוגמת אגרות חוב בארה"ב ולעליית תשואות אגרות החוב בארץ, דבר שעלול להביא להקטנת אחזקות בשוק המניות. נזכיר כי על רקע רמות המחירים והתנודתיות הרבה קיים יתרון באחזקת מניות בעלות אופי דפנסיבי יותר".