דרישה: "לפסול את רשם האגודות אורי זליגמן מלטפל באגודת הכורמים בשל ניגוד עניינים"

80 חברי אגודת הכורמים טוענים כי זליגמן לא גילה קרב משפחה ליו"ר הקודם, פסח גרופר * משרד התמ"ת: אין עילה לפסלות

קבוצה של 80 חברי אגודת הכורמים, בעלת יקבי ראשון-לציון וזכרון-יעקב, פנו באמצעות עו"ד מיכאל תשבי ממשרד ש. שיפר ושות', לשר התמ"ת, אלי ישי, בדרישה לפסול את רשם האגודות השיתופיות, אורי זליגמן, מלטפל בענייני אגודת הכורמים. זאת, לטענתם, בגלל ניגוד עניינים של זליגמן והתנהגות לא ראויה לכאורה שלו בטיפולו באגודת הכורמים.

רשם האגודות זליגמן הוא קרוב משפחה של פסח גרופר, מי שהיה שר החקלאות וכיהן 17 שנים, עד אוגוסט 2003, כיו"ר אגודת הכורמים. אמו של זליגמן ואשתו ז"ל של גרופר הן בנות דודים. גרופר היה בין הממליצים על זליגמן לתפקיד רשם האגודות כשמונה ב-1986. העותרים טוענים כי בכל המגעים והמפגשים בעניין זה, זליגמן לא גילה על קרבת המשפחה שלו עם גרופר.

במהלך 7 השנים האחרונות מנהלים העותרים הליך שמטרתו להפוך את מניותיהם באגודת הכורמים למניות בעלות שווי ריאלי, על-ידי שינוי סיווג האגודה. ההליך מתנהל בפני רשם האגודות זליגמן. במסגרת ההליך התנהלו חקירות על עסקי האגודה על-ידי עו"ד יצחק ברק ועו"ד דורון לוי, לשעבר נציב מס הכנסה. בחקירות התגלו ממצאים של ניהול לקוי, אי סדרים והפסדים של כ-150 מיליון שקל באגודה. בטיוטת הדו"ח של לוי נאמר, שיש צורך בהשלמת החקירה, משום שעלו חשדות לפעולות של נושאי משרה בניגוד עניינים והפרת חובת אמון.

זליגמן, לטענת העותרים, מנסה לטרפד את ניסיונם לשינוי הסיווג בדרך של סחבת והתעלמות מהממצאים החמורים שעלו בחקירות. לדבריהם, זליגמן מינה לאגודה ועד ממונה, שמרבית חבריו כיהנו קודם לכן בתפקידים בכירים באגודה והם אחראים למצב הקשה אליו הגיעה. בכך, הם טוענים, נחסם הליך התיקון המתבקש.

נסיבות לא ראויות

לטענת העותרים, זליגמן מונע את השלמת החקירה של עו"ד דורון לוי ונמנע מלאמץ את הדו"ח, גם משום שבדו"ח ביקש לוי למצות את החקירה בחשד להלוואה גדולה שקיבלה משפחת גרופר מאגודת הכורמים "בנסיבות לא ראויות".

גרופר מסר בתגובה כי "מדובר בהלוואה לבני יונתן של כ-370 אלף שקל, וזה שולם מחצי מהזכויות שלו מדמי פרישה. זה היה בהחלטת הנהלה בתקופה שכבר לא הייתי שם. לא היה בהלוואה הזו שום דבר חריג והאגודה לא נפגעה".

עוד נאמר בדו"ח של לוי, כי אגודת הכורמים רכשה שתילים ללא מכרז ממשתלה הקשורה בחבר הנהלה ותיק, יהודה זימנבודה, שהיא משתלת הגפנים הגדולה בארץ. בפני החוקר גם נטען, כי האגודה הלוותה כספים בתנאים יוצאי דופן לכורמים שאינם חברי אגודה, וזאת בניגוד לתקנון, כשהלוואות אלה נועדו לרכישת שתילים אצל זימנבודה.

בתגובה אומר זימנבודה, כי בענף היין אין קונים שתילי גפן במכרז, וכי גם השנה אגודת הכורמים רכשה ממנו שתילים ללא מכרז. "לא ידוע לי על אף מקרה שגורם כלשהו קיבל הלוואה על מנת לקנות ממני שתילים", אומר זימנבודה, "וכל חברי הנהלה שלכלכו עלי קונים אצלי שתילים עד היום".

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה, כי את בקשת הפסלות יש להגיש לערכאה השיפוטית הדנה בנושא ולא להפנותה לשר התמ"ת שאינו גורם שיפוטי. עוד נמסר כי בין זליגמן לגרופר אין קרבה משפחתית שיש בה עילה לפסלות, כי השניים אינם "בן משפחה" בהתאם לחוק בתי המשפט או בהתאם לכללי האתיקה לשופטים.