מחיר הירידות: עשרת יזמי הנדל"ן הגדולים איבדו 5.6 מיליארד שקל בגל המימושים בבורסה

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המעו"ף] [לאתר תעודות סל] מדד הנדל"ן איבד היום עוד 6.7% ומחק את כל העליות שרשם מתחילת השנה * לצד מחיקת השווי של יזמי הנדל"ן הגדולים, השוק עוקב בדריכות אחר עתידם של יזמי הנדל"ן הקטנים שגייסו בתקופה האחרונה מאות מיליוני שקלים * יום נוסף של ירידות חדות בבורסה

5.6 מיליארד שקל, זהו הסכום המצרפי שהקיזו בחודש האחרון יזמי הנדל"ן הגדולים בישראל. החישוב מתבסס על ירידת הערך של חברות הנדל"ן הציבוריות הגדולות מרמות השיא של החודש האחרון, תוך אמידת שיעור האחזקות המשורשר של הבעלים בהן. ירידת הערך נרשמה לנוכח הסחרחורת שפוקדת את השווקים הפיננסיים, שמונעת בעיקר על-ידי חשש למשבר אשראי גלובלי - מה שמכביד מאוד על חברות הנדל"ן שניזונות במיוחד מהיקף הנזילות בשווקים.

בראש הרשימה בולט איש העסקים לב לבייב, שאיבד יותר מ-3.1 מיליארד שקל בחודש האחרון - למעלה ממחצית ירידת הערך הכוללת של יזמי הנדל"ן המובילים, במסגרת המימושים האגרסיביים שספגה חברת אפריקה ישראל שבשליטתו. פרט ללבייב, יזמי הנדל"ן האחרים ספגו ירידת ערך של מאות מיליוני שקלים מהשווי, כתוצאה מהמימושים בחברות הנדל"ן שבבעלותם, שמצטיירות כנפגעות המרכזיות בגל המימושים האחרון בבורסה.

הנתונים מלמדים כי מדד הנדל"ן-15 השלים בחודש האחרון ירידה של כ-19%, כשהוא כבר מספיק להתרחק ב-25% מרמת השיא שקבע בחודש מאי האחרון.

זאת, בשעה שהירידות שנרשמו היום בבורסה בשיעור של 6.7% במדד הנדל"ן-15, העבירו אותו למעשה לתשואה שלילית מצטברת מתחילת 2007 בשיעור של 1.7%-. עובדה זו הופכת לפי שעה את המדד לאחד הסקטורים הפחות טובים של השנה. אגב, מבין מדדי הבורסה הבולטים רק מדד הבנקים רושם כיום תשואה גרועה יותר ממדד הנדל"ן מתחילת 2007, עם אובדן של 4%.

על-מנת לשים את הדברים בפרספקטיבה הנכונה נציין, כי המימושים במדד הנדל"ן נרשמים לאחר שנתיים וחצי של עליות חדות במיוחד, במהלכן זינק המדד כמעט פי 3 מאז השקתו (לפני כשנתיים וחצי). העליות החדות התאפשרו לנוכח הנזילות הגבוהה של השווקים, שניזונו מהריביות הנמוכות, מה שסייע ליזמי הנדל"ן הישראלים למנף את עסקיהם בעיקר בחו"ל ולרשום הצלחות מרשימות. מהלכים אלה לא נעלמו מעיני המשקיעים בבורסה שתגמלו את היזמים והעלו מאוד את ערך פירמות הנדל"ן, אך לכל אורך החודשים האחרונים כבר היה אפשר לדבר על אופוריית יתר סביב הסקטור. נזכיר כי סקר "הכסף הגדול" של "גלובס" שפורסם בתחילת השנה הכתיר את הסקטור כפחות מומלץ להשקעה ב-2007.

למרות ירידות הערך החדות שתיארנו לעיל, שספגו יזמי הנדל"ן המובילים, בעינינו לפחות הסיפור המרכזי של גל המימושים האחרון הוא האופן שבו ישרדו את המשבר המסתמן יזמי הנדל"ן הבינוניים והקטנים, שהצטרפו בשנים האחרונות לחגיגה בסקטור. יזמים בסדר גודל של לב לבייב אמנם ספגו מכה לא פשוטה כפי שתיארנו, אך לאלו גם לבטח יש מספיק אורך רוח, ניסיון עסקי ובעיקר משאבים על-מנת להתמודד עם הסערה בשווקים.

מנגד, עשרות יזמים קטנים שהצטרפו לחגיגת הגיוסים בסקטור הנדל"ן ככל הנראה מרגישים היום מאוד לא בנוח, וסביר שדווקא להם יהיה יותר קשה לצלוח תקופה אפשרית של מחנק אשראי בשווקים. אלה חשופים מצד אחד בעשרות ולפעמים מאות מיליוני שקלים מול המשקיעים המוסדיים, ומצד שני עדיין לא הניחו אבן אחת על הקרקע, שתגבה את האמון הרב לו זכו. במקביל, מסתמן כי מדיניות האשראי של הגופים המממנים תהפוך להיות קמוצה יותר ויותר, ועל כן נראה שלחלק מהיזמים החדשים שפועלים לרוב ברמות מינוף גבוהות יהיה לא קל להמשיך ולהתגלגל.

בכל מקרה, כמובן שלא צריך להספיד את תחום הנדל"ן או את העוסקים בו, ונראה שצריך לקחת את גל המימושים החד שפוקד את הסקטור כיום כסוג של התפכחות מהאשליה המתוקה שאפיינה אותו עד היום. אנחנו הרי התרענו לא פעם מפני מחירים אופוריים שאפיינו את חברות הנדל"ן בבורסה בחודשים האחרונים, וגם גדולים ומנוסים מאיתנו - כמו לדוגמה בעלי חברת גזית-גלוב, שנשאו לא פעם דברי תוכחה באשר לאופוריה בסקטור בשנה האחרונה והצטיירו כנביאי זעם - עשו זאת, כך שספק אם צריך להיות מופתעים יתר על המידה מהמהלך האחרון.

אמנם, כשהדברים הופכים מתחזית למציאות הם לרוב כואבים הרבה יותר, אך קשה היה להסתכל באחרונה על אופי התמחור של חברות הסקטור - שנשען על מינונים הולכים וגדלים של ציפיות ולחילופין מינונים הולכים וקטנים של "קבלות" - ולא לחזות שהתיקון המתבקש יגיע ויחזיר את המשקיעים לפרופורציות.

מניות

באשר להמשך, אין ספק שכשהאבק ישקע ימשיכו יזמי הנדל"ן הבולטים של השנים האחרונות המוזכרים לעיל, לתת את הטון בשווקים, וסביר שחלקם אף ינצלו את המשבר האחרון על-מנת להרחיב את היקף העסקים שלהם. עם זאת, סביר שחלק ניכר מהמשקיעים שהגיעו אל הסקטור בתקופה האחרונה יתפכחו מעט, ולהבא יכלכלו את צעדיהם בתבונה יתרה, שכן עכשיו הם לבטח יודעים שהשקעות נדל"ן הן אינן כרטיס בכיוון אחד אלא תחום שדורש מיומנות כמו כל תחום התמחות אחר.

מדד הנדל"ן מתממש לאחר שנתיים וחצי של עליות חדות, במהלכן הוא זינק כמעט פי 3 מאז השקתו. הנזילות הגבוהה של השווקים סייעה ליזמי הנדל"ן הישראלים למנף את עסקיהם ולרשום הצלחות משמעותיות, מה שלא נעלם מעיני המשקיעים ואלה העלו מאוד את ערך פירמות הנדל"ן. אבל, בחודשים האחרונים כבר היה אפשר לדבר על אופוריית יתר סביב הסקטור

כשהאבק ישקע ימשיכו יזמי הנדל"ן הבולטים של השנים האחרונות לתת את הטון בשווקים. עם זאת, סביר שחלק ניכר מהמשקיעים שהגיעו אל הסקטור בתקופה האחרונה יתפכחו מעט, ולהבא יכלכלו את צעדיהם בתבונה יתרה, שכן עכשיו הם לבטח יודעים שהשקעות נדל"ן הן אינן כרטיס בכיוון אחד אלא תחום שדורש מיומנות כמו כל תחום התמחות אחר.