האגודה למלחמה בסרטן למשרד הבריאות: קנו במשותף עם הקופות תרופות לסרטן שאינן בסל

למרות שקופות-החולים הביעו תמיכה ברעיון, במשרד הבריאות ממהרים לצנן את ההתלהבות וטוענים: "המהלך אינו ישים"

האגודה למלחמה בסרטן פנתה באחרונה לשר הבריאות בבקשה שיביא לכך שמשרד הבריאות ירכוש במשותף תרופות לטיפול במחלת הסרטן שאינן בסל, או לחילופין שהמשרד ינחה את קופות-החולים כיצד לרכוש במשותף כמות גדולה של תרופות במטרה ליצור כוח קנייה שיוזיל את מחיריהן לחולים. למרות שקופות-החולים הביעו תמיכה ברעיון, במשרד הבריאות ממהרים לצנן את ההתלהבות מהמהלך, ממליצים להשאיר את הטיפול בנושא בקרב העמותות הפרטיות, ומעלים דילמות מוסריות הנוגעות למהלך.

במכתב, שהגיע לידי "גלובס", כותבת מנכ"ל האגודה, מירי זיו, לשר הבריאות כי העובדה שכל אחד מהחולים רוכש את התרופה עבור עצמו מונעת היווצרות כוח קנייה משמעותי שיאפשר הוזלה. "אנו סבורים כי על משרד הבריאות להתערב, וליזום רכישה משותפת (באמצעות חברת שראל הרוכשת את כל הציוד הרפואי והתרופות עבור בתי החולים של משרד הבריאות א.פ.מ) תוך תיאום עם קופות החולים.

לדבריה, התיאום עם קופות החולים חשוב, כיוון שאם כל קופה תרכוש בנפרד, ייווצרו פערים במחירי התרופות בשל ההבדלים המשמעותיים במספר המבוטחים בכל קופה.

פתרון זה גם עשוי לסייע במצב של תרופות וטכנולוגיות חדשות שבוחן משרד הבריאות בטרם הוא מחליט על הכללתן בסל. אם ירכוש המשרד בצורה מרוכזת תרופות וטכנולוגיות המצויות מחוץ לסל, יהיו בידי ועדת הסל כלים יעילים יותר להערכת מספר החולים הצורכים את התרופות השונות ועלותן".

הקופות: נקבל בברכה

כל 4 קופות-החולים בירכו את היוזמה והפנו אצבע מאשימה למשרד הבריאות, אך שלא לציטוט הודו בכירים בקופות כי הם חוששים מתוצאות המהלך: "תארו לעצמכם שאנו, כגוף מבטח, ננהל מו"מ עם חברות התרופות ונצליח להוזיל את המחירים למבוטחים. גם אז יהיה מחיר התרופות גבוה. מה תעשה הקופה כשמבוטח לא יוכל יותר להרשות לעצמו לרכוש את התרופה מכיסו? האם כגוף מבטח נוכל להפסיק לספק לו אותה?".

מכבי: "הקופה פנתה כבר במרץ 2005 לשר הבריאות וביקשה לרכוש עבור מבוטחיה תרופות שאינן כלולות בסל הבריאות ולהשיג בכך מחיר נמוך יותר עבור המבוטחים. לצערנו, תשובת המשרד התמהמהה ובסופו של עניין הייתה שלילית. גם המהלך של רכישה משותפת לכלל הקופות לא קיבל עדיין אישור משרד הבריאות".

שירותי בריאות כללית: "למרות תמיכת הקופה במהלך, מדובר בנושא מורכב, בעל השלכות מוסריות וחוקיות רבות. הקופה, יחד עם הקופות האחרות, ניסתה בעבר ליזום מהלך כזה, שזכה לתמיכת שר הבריאות לשעבר דני נווה, אולם המהלך לא הבשיל לכדי עשייה. הכללית הייתה נכונה בעבר, ונכונה גם היום, לשתף פעולה עם כל גוף בלתי תלוי אחר שמשרד הבריאות יקים ותסייע מקצועית לכל גוף בלתי תלוי עליו יוחלט לקידום נושא חשוב וכאוב זה. עם קבלת הנחיות והסדרים שיקבעו ע"י משרד הבריאות, נפעל, כמובן לממשם. עד כה טרם התקבלו הנחיות בנושא". הכללית דורשת שאותן תרופות יירכשו על ידי גוף בלתי תלוי המנותק מהחולים שכן תפקידן של הקופות הוא לספק ללקוחותיהם את התרופות והטיפולים המופיעים בסל השירותים שקובעת המדינה".

משרד הבריאות: זו בעיה מוסרית

בינתיים, במשרד הבריאות לא ששים להרים את הכפפה. עו"ד יואל ליפשיץ, סמנכ"ל קופות החולים, טוען כי המהלך שמנסה ליזום האגודה למלחמה בסרטן לא ישים, ובכל מקרה לא יפתור את הבעיה: "כל גביית תשלום של קופות החולים מפוקחת על ידי משרד הבריאות. הן לא יכולות למכור תרופות כאלה, כי צעד כזה, משפטית, נחשב לגבייה שאינה מאושרת להן על-י החוק. התרופות בהן מדובר הן תרופות יקרות, ויביאו למצב בו הקופות יגבו מכל אחד מהמוטחים שיזדקקו לתרופות האלה עשרות אלפי שקלים מדי חודש, מהלך שאסור להן לעשות".

ליפשיץ טוען עוד כי העובדה ששוק התרופות הוא שוק מסחרי לכל דבר ועניין מסבכת את המצב אפילו יותר: "כל קופה תצטרך להחליט איזו תרופה היא רוכשת בהוזלה ואיזו לא, ולנהל עם חברות התרופות מו"מ על אותן תרופות. ומה יקרה אם אחרי תקופה חברת התרופה תחליט להעלות את המחיר? מה יהיה על המבוטחים? ולפי מה מצפים באגודה למלחמה בסרטן שמשרד הבריאות יקבע איזה תרופות ייכנסו לרשימה ואיזה לא? ומה יעשה מבוטח של יכול להרשות לעצמו לרכוש את התרופות גם אחרי שהוזלו? איך הקופה כמבטחת יכולה להפלות בין מבוטחים?".

לדברי ליפשיץ, הפיתרון לסוגיה יכול להיות בשלוש דרכים: דרך סל הבריאות (סוגיה העולה באופן קבוע בדיוני התקציב, אולם הגדלת הסל משמעותית אינה מתאפשרת כתוצאה מחסמים תקציביים א.פ.מ) דרך השב"ן (צעד שנוקטות באחרונה מרבית הקופות, אולם גם הוא מועד לסכנה לאור הפרסומים בדבר כוונת משרד האוצר לדרוש מהקופות לדרוש מהממשלה, במסגרת חוק ההסדרים לשנה הבאה, להורות בחוק על הוצאת התרופות למחלות הסרטן ולמחלות קשות אחרות מהביטוחים המשלימים של ארבע קופות החולים, א.פ.מ), או באמצעות קרנות חיצוניות למשרד.

"המשרד תומך בכל עמותה המבקשת להוזיל את מחירי המכירה של התרופות לחולים, ואני קורא לעוד עמותות להמשיך ולעשות כך עד שיימצא פתרון מלא לבעיה".