הדהירה מתחילה להיעצר: מדד קרנות הגידור הישראלי עלה ביוני ב-0.64%

ביוני השיגו קרנות הגידור הישראליות כמחצית התשואה החודשית הממוצעת ב-5 החודשים הראשונים של השנה

בחודש יוני נעצרה הדהירה שאפיינה את השווקים בארץ ובעולם בחודשים האחרונים: תל-אביב 25 ירד ב-0.6%, תל-אביב 100 איבד 1.32%, ובארה"ב, ה-S&P 500 והדאו ג'ונס ירדו ביותר מ-1.5%, בזמן שהנאסד"ק עלה ב-0.4%.

מדדי קרנות הגידור בארץ ובעולם רשמו תשואות חיוביות בחודש יוני: HFPI, מדד הקרנות הישראליות, עלה ביוני ב-0.64% וה-HFRI הגלובלי עלה ב-0.82%.

אמנם עליות - אבל נמוכות בכמחצית מהתשואות החודשיות הממוצעות שהתרגלנו לראות בחמשת החודשים הראשונים של השנה. בסוף יוני שמענו את יריית הפתיחה של משבר הסאב-פריים בארה"ב והקרנתו על תחומים נוספים, כך שיהיה מעניין לבחון את ההשלכות על תשואות קרנות הגידור ביולי ובאוגוסט.

הטריגר להיפוך המגמה בשוק הגידור הוא משבר המשכנתאות בארה"ב. שוק הדיור האמריקני דהר בשנתיים האחרונות ונתמך על-ידי הריביות הנמוכות בעולם. בתנאים האלה המלווים, כמו בנקים מסחריים וגופים מוסדיים, יכלו ללוות כסף בריבית נמוכה ולהלוות אותו בריביות גבוהות יותר לגופים עסקיים ופרטיים. כך קרה שהמלווים הסכימו להלוות גם למשקיעים עם רמות סיכון גבוהות יותר.

מה שהשתבש הוא האינפלציה בשווקים המערביים, שהביאה לעליית ריביות. הריבית בארה"ב, למשל, עמדה בראשית 2004 על 1% והיום היא עומדת על 5.25%. עליית הריבית הקשתה על לווים רבים לפרוע את המשכנתאות, והכשל החריף לקראת סוף 2006, עד כדי פיצוץ בועת הדיור בארה"ב.

איך קרנות הגידור משתלבות בתמונה? ניקח לדוגמה את שתי הקרנות של בנק ההשקעות בר סטרנס. הן השקיעו ב-CDO (Collateralized Debt Obligations), אגד של ניירות ערך צמודים לאג"ח, במקרה הזה, של הלוואות הסאב-פריים. הבעיה העיקרית של המשקיעים הייתה במדידת הסיכון. הקרנות של בר סטרנס סומנו כקרנות בעלות סיכון נמוך, אך למעשה ה-CDO בהן השקיעו היו מיקס של אג"ח בעלות סיכון נמוך, בינוני וגבוה. התשואות שהן הניבו היו גבוהות יחסית למדד הסיכון שיוחס להן, והאטרקטיביות שלהן בשוק גדלה.

אך אין ארוחות חינם ואין תשואה ללא סיכון, במיוחד כשהקרנות ממנפות את השקעותיהן. השילוב של מינוף ומדידה שגויה של סיכון הוביל את הקרנות לקריסה. כשהשוק מתנהל לפי הציפיות שלהן התשואות פנומנליות. אם הציפיות לא מתממשות, ההפסדים כבדים וחלק מהקרנות נמחקות לחלוטין. מעניין לשים לב לקרנות גידור אחרות, כמו Olympia Capital Management, שדווקא מינפו את משבר הסאב-פריים. אולימפיה זיהתה את הסיכון בשוק המשכנתאות בארה"ב, והלכה שורט נגדו. לה זה השתלם.

* אייל לסקר הוא אנליסט קרנות הגידור בפריוריטי.