מנורה מבטחים רוכשת את שומרה ב-147 מיליון שקל

המחיר משקף פרמיה של 67% על מחיר השוק " מנורה מתקרבת למקום השלישי בביטוח אלמנטרי " צפויה לעקוף את הפניקס ב-2008

הקונסולידציה בענף הביטוח נמשכת: מנורה מבטחים, שבשליטת מנחם גורביץ ובניהול ארי קלמן, רוכשת את חברת הביטוח שומרה מידי סיני החזקות ביטוח, שבשליטת משפחת וינשטוק, ומתקרבת בהיקף הפרמיות שלה להפניקס, השחקנית השלישית בביטוח אלמנטרי. הרכישה התבצעה תמורת 147 מיליון שקל. מנורה תרכוש בעסקה גם את סוכנות הביטוח האלמנטרי, סיני, אחת מהגדולות בענף.

סיני החזקות היא חברה ציבורית, שכמעט כל עיסוקה וערכה נובעים משומרה. סיני נסחרת בבורסה לפי שווי של 88 מיליון שקל, כך שמדובר בפרמיה של 67% על מחיר השוק. למרות הפרמיה הגבוהה, מעריכים בענף הביטוח כי מנורה משלמת מחיר סביר לאור צמיחת שומרה והרווחיות הטמונה בה. שומרה היא חברה צעירה שהחלה לפעול בשנים האחרונות. על-פי הנחיות האוצר ניתן לשחרר רווח מביטוח חובה רק אחרי שלוש שנים, ולכן בעתודות הביטוח של שומרה טמון רווח משמעותי הניתן לחלוקה. בנוסף לחברה הון עצמי של 65 מיליון שקל.

"זו עסקה טובה מאוד למנורה", אמר קלמן ל"גלובס". "שומרה הוכיחה בשנים האחרונות שהיא יודעת לצמוח ולהרוויח בעת ובעונה אחת, ובה בעת להפגין חדשנות ויזמות. בנוסף, אנחנו רוכשים את סוכנות סיני, שהיא סוכנות ביטוח אלמנטרי מובילה. כעת נוכל למנף את סוכני שומרה, הפועלים בביטוחי רכב ודירה, למכירת ביטוחי חיים ופנסיה".

היקף הפרמיות השנתי של שומרה הוא יותר מ-300 מיליון שקל, והיא צומחת בקצב דו-ספרתי. לאחר הרכישה תבסס מנורה מבטחים את מעמדה כשחקנית הרביעית בביטוח אלמנטרי. לפי הערכות, לאור קצב הצמיחה במנורה מבטחים, תעקוף החברה את הפניקס כבר בשנת 2008 ותהפוך לשלישית בגודלה בביטוח אלמנטרי. את 2006 סיימה הפניקס עם פרמיות של 2.15 מיליארד שקל, ואילו מנורה מבטחים ושומרה יחדיו רשמו פרמיות בהיקף של כ-2.09 מיליארד שקל.

שומרה, הפועלת מפתח תקוה, מנוהלת בידי יוסי וינשטוק, בנו של הבעלים בנצי וינשטוק. במנורה מדגישים כי בשלב זה אין כוונה למזג את שומרה לתוך מנורה, אלא לשמר אותה כמותג נפרד. וינשטוק הבן, שנחשב לרוח החיה בהצלחת שומרה, ימשיך לנהל את החברה גם לאחר הרכישה, במשך שנה לפחות. "הרכישה תאפשר לשומרה להמשיך לצמוח בקצב שבו צמחנו בשנים האחרונות וגם תיתן לנו רוח גבית. אנחנו חזקים בפרט, ומנורה טובה מאוד בביטוחי פרט משלימים", אמר יוסי וינשטוק ל"גלובס".

רכישת שומרה אינה הפתעה. למרות הכחשות שהושמעו לאחרונה בנוגע לעסקה שנרקמת למכירת שומרה, הרי בראיון שהעניק לפני מספר שבועות לא הסתיר בנצי וינשטוק את כוונתו למכור את החברה, "לגוף פיננסי... למשל מנורה". בענף הביטוח מעריכים כי וינשטוק הבין כי מדובר ב"משחק של גדולים" ואין ביכולתו להישאר עצמאי, לכן העדיף למכור. כמו בענף הבנקאות גם בביטוח, עלויות הרגולציה והמחשוב, שהאמירו בשנים האחרונות, מקשים על שחקנים קטנים ופוגעים ביכולתם לצמוח ולהניב רווח גבוה.

בשנים האחרונות ביצעה מנורה מבטחים שורה של רכישות. בספטמבר 2004 ביצעה החברה את הרכישה המשמעותית ביותר שלה - רכישת קרן הפנסיה מבטחים החדשה תמורת 710 מיליון שקל - צעד שהפך אותה בבת אחת לחברת הביטוח הגדולה ביותר בתחום הפנסיה. לאחר מכן רכשה את רוב קרנות הנאמנות "עמדה" של בנק המזרחי טפחות, בתמורה ל-188 מיליון שקל. כמו כן, החברה רכשה בחודשים האחרונים שורה של קופות גמל קטנות מבנק הפועלים וממבטחים הוותיקה. עוד צפויה מנורה לרכוש קופות גמל מבטיחות תשואה מבנק הפועלים.