הפרשה מסתעפת: מנכ"ל דניה סיבוס, עופר קוטלר, חשוד שהעלים עסקאות עם חפציבה ב-70 מיליון ש'

(עדכון) - קוטלר, סמנכ"ל הכספים יצחק חברון והחשב דורון אמיר נחקרו היום בחשד להעלמת מס ואי-דיווח על עסקאות עם חברות בקבוצת חפציבה * דניה סיבוס היא אחד משני הקבלנים המרכזיים של חפציבה * בתחילת החודש הודיעה כי היקף חשיפתה לחפציבה עלול להסתכם בכ-30 מיליון ש'

בית משפט השלום בירושלים שיחרר היום (א') בערבות ובתנאים מגבילים את עופר קוטלר, מנכ"ל החברה הציבורית דניה סיבוס , סמנכ"ל הכספים יצחק חברון וחשב החברה דורון אמיר. השלושה נחקרו היום בחשד להעלמת מס ואי-דיווח על עסקאות בסך 70 מיליון שקל עם חברות בקבוצת חפציבה.

חקירת מחלקת חקירות מע"מ ומכס ירושלים העלתה חשד לאי-סדרים כספיים בדניה סיבוס, חברת הביצוע והתשתיות של קבוצת אפריקה-ישראל . במסגרת החקירה, נחקרו שלושת הבכירים בחשד לאי-הוצאת חשבוניות מס, העלמת הכנסות ואי-דיווח על עסקאות עם חפציבה, שהיתה "לקוח מהותי" של דניה סיבוס.

חוקרי מע"מ ירושלים אף פשטו על משרדי החברה וערכו שם חיפושים, במסגרתם נתפסו מסמכים וכרטסות הנהלת חשבונות.

דניה סיבוס ואלקטרה היו שני הקבלנים המבצעים המרכזיים של חפציבה. דניה סיבוס הוציאה הבוקר הודעה לבורסה על החקירה. "החברה מודיעה", נאמר בה, "כי נושאי משרה בהנהלת החברה, זומנו לחקירה ע"י רשויות מס ערך מוסף, בקשר להתנהלות של החברה מול קבוצת חפציבה. החברה שיתפה ותמשיך לשתף פעולה עם רשויות החקירה".

עוד הודיעה החברה, ש"בשלב ראשוני זה" היא מעריכה "כי לא צפויה לחברה חשיפה כספית מהותית נוספת מעבר לנתונים שדווחו ע"י החברה עד כה, בדו"ח הקודם".

כזכור, עם קריסתה של חפציבה, בתחילת החודש, הודיעה דניה סיבוס שהיא "ביצעה בעבר ועודנה מבצעת עבודות קבלנות ביצוע בפרויקטים שונים של מספר חברות הנמנות על קבוצת חפציבה, המהווה לקוח מהותי של החברה. בשלב ראשוני זה מעריכה החברה, בהערכה ראשונית, כי היקף חשיפתה עלול להסתכם בסך של כ-30 מיליון שקל".

באופן אירוני אולי, דניה סיבוס היתה החברה הראשונה שהפסיקה את העבודות בפרויקטים של חפציבה, בדרישה לתשלום החוב אליה ובכך החלה לגלגל את כדור השלג.

בתוך כך, בפרקליטות המדינה בוחנים את בקשת המשטרה להוציא צו מעצר בינלאומי נגד מנכ"ל חפציבה ובעל השליטה בה, בועז יונה, שנמלט לחו"ל. הצו ייכנס לתוקף רק לאחר שיאושר ע"י האינטרפול, והוא יהיה תקף רק במדינות שלהן הסכם הסגרה עם ישראל.

בשבוע שעבר הוציא בית משפט השלום בת"א צו מעצר מקומי נגד יונה. משמעותו היא שברגע שיונה ייכנס בשערי הארץ, הוא ייעצר מיידית. עם זאת נראה, שאם יונה יאותר בחו"ל והחקירה תעלה תשתית ראייתית מספקת להכנת כתב אישום נגדו, מדינת ישראל תבקש להסגירו.

במשטרה המשיכו לחקור היום עובדים בקבוצת חפציבה. עם זאת, נשיא החברה, מרדכי יונה, לא נחקר היום. במשטרה משוכנעים שגורמים נוספים בקבוצה ידעו על מעשיו של בועז יונה, אך לא דיווחו עליהם, וייתכן שחלקם אף שיתפו עימו פעולה.

השבוע תימשך גם חקירת גורמים שונים במערכת הבנקאית. כפי שפורסם בשבוע שעבר, ביחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה נחקרו ומסרו עדות בעלי תפקידים שונים בבנקים, שליוו את חפציבה בפרויקטים שונים ונתנו לה אשראי. גורם משטרתי אמר ל"גלובס", כי בכוונת המשטרה לחקור את התנהלות הבנקים עד תום.