בקשה לייצוגית נגד שטראוס ותנובה: "אקטימל ויופלה אינם מחזקים את המערכת החיסונית"

התביעה, בהיקף של כ-1.33 מיליארד שקל נגד שטראוס ושל כ-102.4 מיליון שקל נגד תנובה, טוענת להונאה בפרסום משקאות היוגורט הפרוביוטיים של החברות

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית בהיקף של כ-1.33 מיליארד שקל כגד שטראוס ושל כ-102.4 מיליון שקל נגד תנובה. זאת, בטענה להונאה במסגרת הפרסומים, לפיהם למשקאות היוגורט המועשרים בחיידקים פרוביוטיים, המיוצרים ומופצים על-ידי החברות, תחת המותגים "אקטימל" ו"אקטיביה" (של שטראוס) ו"יופלה" (של תנובה) יכולות מפליגות ב"חיזוק ההגנה הטבעית/ החיסונית של הגוף" ו"זירוז והסדרת פעולות העיכול ושיפור תהליך העיכול".

התובעות, רבקה לזר ואורלי אוחיון, טוענות באמצעות עו"ד דוד קירשנבוים, כי למצג זה אין כל בסיס מדעי ומדובר בהונאה ובאחיזת עיניים של ממש. לטענתן, הפרסום גורם לצרכנים לרכוש מוצרים אלה, תוך כדי בזבוז כספם לשווא ורכישת אשליה בלבד.

התובעות טוענות, בהתבסס על חוות-דעת של פרופ' דניאל רחמילביץ', מומחה לרפואה פנימית ולמחלות דרכי העיכול, כי שטראוס ותנובה הסתירו מידיעת הצרכנים את העובדה, כי כדי להשיג השפעה טיפולית כלשהי באמצעות חיידקים פרוביוטיים, המינון המומלץ הוא 1,350 מיליארד חיידקים ביממה - דהיינו על המטופלים לשתות 135 בקבוקוני יוגורט פרוביוטי ביממה. מכיוון שבמוצרי היוגורט יש 10 מיליארד חיידקים בלבד בכל בקבוקון - טוענות התובעות, כי אין בהם כל תועלת טיפולית.

בנוסף טוענות התובעות כי שטראוס ותנובה הסתירו מהצרכנים כי אנשים בריאים אינם זקוקים לחיזוק ההגנה החיסונית ולשיפור וזירוז כלשהו בתהליך העיכול. הן גם מציינות כי הנחת הצרכנים שמשקאות היוגורט מסייעים להגנה החיסונית ולמערכת העיכול עלולה לעכב החלטה על חיסון כנגד מחלות או על ביצוע טיפול רפואי לבעיות מעיים.

התובעות מעריכות כי 174 אלף צרכנים רוכשים את משקאות היוגורט מהנתבעות בעלות של 98 שקל לחודש. לכן, לפי הערכתן, בשבע השנים האחרונות, בהן שווקו אקטימל ואקטיביה, שילמו הצרכנים 1.33 מיליארד שקל; ואילו עבור יופלה - שילמו 102.4 מיליון שקל בששת החודשים בהם הוא משווק. טרם התקבלה תגובתן של שטראוס ותנובה.