בקשה לייצוגית בעשרות מיליוני שקלים נגד אתרי המכירות הפומביות הגדולים בישראל: "משלבים משתתפים פיקטיביים במכרזים כדי להעלות מחירים"

הנתבעים: אולסייל, נענעשופס, פי 1000, וואלהשופס, גט-איט ויותר מ-60 ספקים * התובעים: "איך ייתכן שצרכן בשם david267 זכה ב-13 מערכות ישיבה, 6 מערכות מזנון ו-3 חדרי שינה בתוך פחות מחודש?" * וואלה שופס: מעולם לא התערבנו במכירות

האם יתפוצץ בלון המכירות הפומביות באינטרנט? לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית, ששוויה מוערך בעשרות מיליוני שקלים, נגד חברות אתרי המכירות הפומביות הגדולים באינטרנט, בטענה לרמאות שיטתית של המשתתפים במכירות.

התביעה, שהגישו ארתור פרנק ואסף קרקו, מכוונת נגד החברות המפעילות את האתרים אולסייל, נענעשופס, 1000P, וואלהשופס וגט-איט, שלטענתם "מרכזים בידם למעלה מ-85% מכלל הסחר האלקטרוני במדינה", וכן נגד יותר מ-60 ספקים שונים המוכרים את מוצריהם באתרים אלה.

מכירה פתוחה ותחרותית?

באמצעות עוה"ד עזגד שטרן, אסף רנצלר ופרח רוסלר ממשרד ש. הורוביץ ושות' נטען בתביעה, כי שהאתרים מרמים את ציבור המשתתפים במכירות הפומביות ע"י כך שהם מונעים מהם לזכות כדין במוצרים במחירים שהם מחשיבים ל"נמוכים מדי".

במלים אחרות, הטענה היא להעלאה מלאכותית של מחירי הזכייה במוצרים. לפי התביעה, הדבר נעשה באמצעות הפעלת משתתפים פיקטיביים, המגישים הצעות פיקטיביות במכירות הפומביות.

לדברי התובעים, הם ושאר משתתפי המכירות הפומביות מניחים שלא קיימת בהן התערבות בלתי הוגנת מצד האתרים או הספקים של המוצרים, וההנחה היא שכל המשתתפים במכירות הם אמיתיים ומחיר הזכייה וזהות הזוכה אכן נקבעים במכירה פתוחה ותחרותית, כך שההצעה הגבוהה זוכה.

אלא שלטענתם הם הצליחו לאסוף ראיות "המוליכות למסקנה הגיונית אחת ויחידה" של רמאות שיטתית.

זוכים סדרתיים ומסתוריים

כך למשל הם מצאו, שמשתמש ששמו המוצג הוא "ד, כפר-סבא" ושם המשתמש שלו הינו david267, השתתף במכירות פומביות של הספק ויטוריו דיוואני בע"מ באתר אולסייל. משתמש זה זכה ב-13 מערכות ישיבה, שש מערכות מזנון ושלושה חדרי שינה כולם של אותו ספק (דיוואני) והכל בתקופה של פחות מחודש אחד.

לטענתם, "נתונים אלו מעוררים חשד כבד כי מדובר במשתתף פיקטיבי. קשה מאוד להניח, שלקוח אמיתי ירכוש כמות כה גדולה של מוצרים זהים, בתקופת זמן כה קצרה ומאותו ספק. וכי איזה צרכן זקוק ל-13 מערכות ישיבה?

"גם כשבוחנים את רשימת יתר הזוכים במכירות הפומביות של אותו ספק, ויטוריו דיוואני, שבה ומתגלה תופעת ה'זוכים הסדרתיים', והחשד כבר הופך לעובדה. וכשמתברר שהתופעה קיימת גם אצל ספקים רבים נוספים המציעים למכירה את מרכולתם באותו אתר, העובדה הופכת לעובדה מוצקה, שקשה מאוד להתווכח עימה".

הממצאים שאספו מעידים גם על סדרתיות במבנה שם המשתמש של אותם זוכים סדרתיים. כך למשל, אותרו משתמשים רבים שזכו במכירות רבות של אותו ספק, ויטוריו דיוואני, שמבנה שם המשתמש שלהם הוא שם פרטי בצירוף המספר 267.

כך למשל, בנוסף לאותו david267, נמצא גם haim267 שזכה ב-21 מערכות ישיבה של דיוואני, yoni267 שזכה ב-14 מערכות ישיבה, rvka267 שזכה ב-13 מערכות ישיבה, tzach267 ו-shiri267 שהסתפקו כל אחד ב-11 מערכות ישיבה, ואחרים נוספים והכל בתקופה של פחות מחודש!

התובעים: "מרמה בהיקף נרחב ביותר"

בתביעה נטען, ש"המשיבות הטעו ביודעין את ציבור המשתתפים במכירות הפומביות, באופן חמור ובוטה, כשהציגו בפניהם מצג שווא, כאילו המכירה הפומבית הינה זירת התמחרות כשרה, הוגנת ואמינה. האמת, מתברר, אחרת לחלוטין: המשיבות מתערבות במכירות, מציעות הצעות פיקטיביות מטעמן ומעלות באופן מלאכותי ופסול את מחירי הזכייה במוצרים הנמכרים בהן. בעשותן כן, פוגעות המשיבות אנושות בכללים הבסיסיים ביותר של מסחר הוגן".

לטענתם, המשתתף (האמיתי) שזכה במוצר נאלץ לשלם עבורו מחיר גבוה מהמחיר אותו היה זכאי לשלם, אלמלא התערבות המשתתף הפיקטיבי. במקרים אחרים, המשתתף הפיקטיבי הוא ה"זוכה" במוצר, ובכך נמנע ממשתתף אמיתי לזכות במוצר במחיר נמוך יותר. כמובן, הם מציינים, שגם הספקים נהנים מכך.

התובעים טוענים שמדובר ב"תופעה נרחבת ביותר. מעשי המירמה וההטעיה הינם בהיקף כמותי וכספי עצום. על בסיס הראיות שנאספו ניתן לומר בפסקנות, שחלק ניכר מהספקים נהנים משימוש בהצעות פיקטיביות, וכי מידי חודש נערכות אלפי מכירות פומביות שדבק בהן אותו פסול. רק לאחר חשיפת מלוא הנתונים הרלוונטיים ע"י האתרים והספקים ניתן יהיה להיווכח בהיקפה המלא של תרמית ענק זו, הנמשכת זה שנים".

במקביל לתביעה, מבקשים התובעים צו מניעה זמני, האוסר על האתרים לשנות, למחוק ולעשות דיספוזיציה בנתוני המכירות הפומביות האגורים אצלם כדי שניתן יהיה לגלות את היקף התרמית והנזק. טרם הוגשו כתבי הגנה. (ת.א. 2347/07).

וואלה שופס: מעולם לא התערבנו במכירות

אתר וואלה! שופס מסר בתגובה, כי הוא מעולם לא התערב במכירות, לא באמצעות משתתפים פיקטיביים ולא באמצעות מערכת אוטומטית. "וואלה שופס! היה הראשון מבין אתרי המסחר האלקטרוני שפרסם אמנת שירות בה התחייב לשקיפות, הגינות במסחר וערבות לכספי הלקוח בכל מקרה, ובו התחייב שלא להתערב במכירות".

לדברי האתר, בהסכם ההתקשרות עם הספקים הם מתחייבים שלא להתערב במכירות. "וואלה! שופס רואה עצמה חופשייה לתבוע את מגישי התביעה במידה שיתברר כי שמה הטוב של החברה נפגע".