ביהמ"ש הוציא התראת פשיטת רגל לניסים גאון בשל חוב לבנק לאומי

ההתראה הוצאה בעקבות פסק דין שחייב את גאון לשלם לבנק 6.8 מיליון דולר בשל ערבות לחובות חברת נגה

לבקשת בנק לאומי , הורה בית המשפט המחוזי בת"א להמציא התראת פשיטת רגל למיליונר היהודי, ניסים גאון. זאת, בעקבות פסק דין במחוזי ממארס, שחייב את גאון לשלם לבנק 8.2 מיליון פרנק שווייצרי (6.8 מיליון דולר), שכר טרחת עו"ד בסך 750 אלף שקל ואגרת בימ"ש בסך 368 אלף שקל. פסק הדין ניתן בשל ערבותו של גאון לחובותיה של חברת הבנייה הזרה והבינלאומית שלו, "נגה אינדסטרי הולדינגס ס.א", דרכה נוהלו ענייניו.

לדברי הבנק, באמצעות עו"ד מיכאל רוהר, במאי 98' חתם עימו גאון על הסכם, בו הוצהר כי החוב של נגה לבנק הוא כ-6 מיליון דולר, ואולם גאון לא עמד בהסכם ושילם לבנק 850 אלף דולר בלבד. בהתראת פשיטת הרגל נאמר, כי אי תשלום החוב ייראה כמעשה פשיטת רגל, שיוכל לשמש יסוד לבקשת פשיטת רגל נגד גאון.

עסקאות עם רוסיה

גאון החל בתחילת שנות ה-90 לבצע עסקאות חליפין ענקיות עם ממשלת רוסיה, בהן סיפק שורה של סחורות חיוניות, תמורת נפט רוסי.

החוב המקורי של רוסיה לגאון בסך 60 מיליון דולר תפח לכמעט 900 מיליון דולר, ובשנת 93' החלה נוגה להגיש תביעות משפטיות נגד הרוסים ברחבי תבל, לרבות בארה"ב, במאמץ לחלט את נכסי הממשלה.

לאחר שב-97' וב-01' פסקו ערכאות בוררות בינ"ל לטובת נגה, עוקל מטוסו של הנשיא ולדימיר פוטין ונכסים של הבנק המרכזי הרוסי. באחרונה אף הורה בימ"ש בשווייץ להחרים אוסף גדול של ציורים צרפתיים קלאסיים, בשווי של יותר ממיליארד דולר, שהוא רכושו של מוזיאון במוסקבה.

לאחר שהתעלמו תחילה, הבטיחו הרוסים להגיע להסדר, אך בינתיים לא קרה דבר. בתוך כך, בימ"ש בשווייץ הכריז ב-96' על חברת נוגה כפושטת רגל, וב-2002 הוצא בישראל צו פירוק לחברת הנדל"ן אפרופים שבבעלות גאון.

גאון אף ערב לחובותיהם של בנו, דוד גאון, וחתנו, יואל הרצוג, שהיו דירקטורים בבנק צפון אמריקה וחויבו לשלם 140 מיליון דולר בגין קריסת הבנק. בהסכם פשרה עם הכנ"ר, הופחת הסכום ל-15 מיליון דולר, אולם גם אותו התקשתה משפחת גאון לשלם והיא מנהלת מאבק משפטי בנושא.

באחרונה פסק בימ"ש המחוזי בירושלים כי המדינה תיאלץ לשלם לגאון פיצוי בסך מאות מיליוני שקלים. זאת, בעקבות הפרת הבטחה שנתן לגאון רה"מ לשעבר, אריאל שרון, בעת כהונתו כשר הבינוי ב-91', לפיו הוא יבנה כ-3,000 יחידות דיור בנגב. (בש"א 17174/07).