הירידות החדות באג"ח הקרינו בסיום לשלילה על השוק: הבורסה ננעלה בירידות של עד 0.7%

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] אורמת הוסיפה עוד 0.4% לשיא חדש על רקע ספוקלציות להתפתחות מאבק על השליטה בחברה * גזית גלוב התחזקה 0.9% * הפועלים ולאומי איבדו 1.7% ו-1.3% בהתאמה

יום המסחר השני של השבוע בתל-אביב התנהל כמעט לכל אורכו במגמה מעורבת, בהתאם למסחר השקט ששרר בשוקי העולם לאור חופשת יום העבודה בוול-סטריט. המדדים המובילים באחד-העם התנהלו לאורך רוב שעות היום סביב רמות הפתיחה, כשהם מבלים בעיקר מתחתיהן, אך בסיום ננעלו בירידות בהשראת החולשה בשוק האג"ח. בשוק המט"ח נפתח שבוע המסחר בהתחזקות קלה בדולר, ובשוק הסולידי נרשמה ירידות חדות בסיום באג"ח השקליות, ככל הנראה על רקע מכרז האג"ח של האוצר.

יום המסחר החולף היה שקט כמו קודמו, מה שנובע בעיקר מהחופשה בשווקים האמריקנים לאור כאמור יום העבודה בארצות-הברית. בהקשר זה נזכיר, כי וול סטריט הייתה זו שהכתיבה באופן מובהק את הלך הרוח בשוקי העולם בשבועות האחרונים, ובהיעדר פעילות שם, לא רק המשקיעים בישראל מיאנו לקחת כיוון אלא גם חבריהם באסיה ובאירופה, שווקים שנסחרו אף הם ביציבות יחסית.

בזירה המקומית לא נרשמו התפתחויות מהותיות, והשקט של תחילת ספטמבר בואך עונת החגים אף מצטייר כיותר רועם מהשקט של חודשי הקיץ, שאופיינו לפחות בתנודות ובדיווחים כספיים מצד הפירמות. ברקע פורסמו אמנם נתוני מאקרו חיוביים גם היום, לגבי קצב גביית המס בחודש אוגוסט והעודף של החשבון השוטף, אבל בתקופה מסוג זו נראה שלא די בכך על-מנת להניע את השוק.

בחו"ל כאמור המשקיעים המתינו גם הם לוול סטריט, כשאסיה ננעל בנטייה שלילית קלה, לאחר שגם הין היפני נחלש היום. זאת, לאור הערכות שהעלאת הריבית ביפן תידחה, עקב הרצון לשמר את המוטיבציה להלוות כספים במדינה לצורך ביצוע השקעות במקומות אחרים. בהמשך, אירופה דווקא נסחרה בעליות קלות ללא התפתחויות מיוחדות, כשהמשקיעים שם מתעודדים בעיקר מזרזיפי עסקאות מיזוג ורכישה שיוצאות לפועל לאחר תקופה ממושכת של קיפאון.

בסוף היום ירד מדד המעו"ף ב-0.7%, מדד תל-אביב 100 השיל 0.5% ומדד התל-טק איבד מערכו 0.4%. מחזור המסחר נותר מתון יחסית, ועמד בסיום על רמה של 1.08 מיליארד שקל.

אורמת ממשיכה לרכז עניין

בשוק המניות המשיכה לבלוט היום אורמת שהוסיפה לערכה עוד 0.44% לשיא חדש - 56.8 שקל, בעיקר על רקע התגברות הספקולציות לגבי האפשרות שיתפתח מאבק שליטה בחברה. הספקולציות הללו, שהחלו בזעיר אנפין עם כניסתו של חיים כצמן כמשקיע "פאסיבי" לפני כחודשיים וחצי, התעצמו בהדרגה בשבועות האחרונים כשכצמן החל להגדיל את הפוזיציה במניה, ונראה שהן מגיעות לשיא בימים אלו לאחר ההכרזה הרשמית של גזית גלוב, החברה של כצמן, כי היא מתכננת להתרכז מעתה בהשקעות אנרגיה ואנרגיה חלופית (התחום בו פועלת אורמת).

לנו נראה שהמשקיעים ממהרים להסיק מסקנות, ומעלים את מניית אורמת על בסיס ספקולציה טהורה. זאת, מתוך הנחה שגם אם יש לגזית אספירציות להשתלט על אורמת (וזה כאמור עדיין לא הוברר) המלאכה עצמה תהיה ממושכת וכלל לא פשוטה מבחינה פרקטית. גורם בשוק אף ציין, כי בעקבות האירועים עלתה מניית אורמת למחיר חסר הצדקה, וכי כעת המניה יקרה מאוד.

בכל מקרה, האירועים סביב אורמת מסייעים לא רק למניית החברה אלא, משום מה, גם למניית גזית גלוב , שבינתיים הוסיפה היום לערכה עוד 0.9%, כשהמשקיעים קיבלו בחיוב את ההחלטה לשקול להעביר את האחזקה באורמת מגזית אינק לגזית גלוב. כך או כך, אנחנו מאמינים שהסיפור הזה עדיין לא הגיע לשיא, ונראה שמומלץ להמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בחזית זו.

מחזור ער באלקו

פרט לסוגיה זו היה יום די משעמם בשווקים, כשחבורת הפירמות הרגילה המשיכה להוביל את טבלאות המסחר. בין אלו פועלים השילה 1.7%, לאומי ירדה ב-1.3% ומדד הבנקים השיל 1.2%. טבע ננעלה ביציבות, מכתשים אגן רשמה ירידה קלה 0.3% וכי"ל הוסיפה לערכה 1.5%, על רקע אינדיקציות להרחבת פעילות כריית האשלג מצד K+S הגרמנית, הפירמה הגדולה באירופה, שנתפש כאירוע אמביוולנטי מבחינת ההשפעה שלו על כי"ל.

גם בזירת הנדל"ן נרשם יום שקט, כשאפריקה השילה 2.4%, אך המדד ננעל ביציבות יחסית לאור המגמה המעורבת של הפירמות בתחום. קבוצת אלקו ריכזה מחזור ער והוסיפה לערכה 2.3% ככל הנראה על רקע פעילות של משקיעים מוסדיים במניה, ואוסיף של גאידמק המשיכה לאבד גובה במהירות והשילה עוד במחזור ער 4.2% למחצית מערכה מלפני חודשיים.

מניה קטנה שצדה היום את עינינו, ומסמלת באופן כזה או אחר את אירועי התקופה האחרונה בשווקים, היא מאקפל , שהיא למעשה קופת מזומנים שנמכרה באחרונה לידי חברת מנופים פיננסיים לטובת עסקי נדל"ן. למה אנחנו מזכירים את מאקפל? רק בגלל שהמניה הזאת התנפחה על בסיס ציפיות לעסקי נדל"ן ברוסיה, ונסחרה בפרמיה של כ-30% על שווי המזומן לפני חודש וחצי בלבד, כשהאופוריה עדיין שלטה בשווקים. ומה קורה היום? ובכן, מאקפל איבדה בשבועות האחרונים כ-35% מערכה וכבר נסחרת בדיסקאונט מסוים על המזומנים שבקופה, כפי שאולי נהוג וראוי שיהיה בשלדים בורסאיים שטרם הציגו קבלות.

עלייה קלה בדולר

בשוק המט"ח התנהל היום המסחר בעצלתיים, ובסיום התחזק הדולר בשיעור מתון של 0.17% לרמה של 4.131 שקל. בשוק הסולידי נרשמה במקביל יציבות יחסית באג"ח השקליות הארוכות לאורך רוב שעות היום, אך בסיום ננעלו השחרים הארוכים בירידות חדות, ככל הנראה על רקע המכרז שהיה אמור לערוך היום משרד האוצר לעושי השוק הראשוניים למכירת אג"ח שקליות ארוכות מסוג שחר בכמיליארד שקל, בסדרות של 10 שנים ו-20 שנה.