בג"ץ ביטל את תוואי גדר ההפרדה באזור מודיעין עילית העובר בתחומי הכפר בילעין

קבע כי על הממשלה והמפקד הצבאי בגדה המערבית לשקול בתוך פרק זמן סביר תוואי חלופי, הפוגע פחות בתושבי הכפר

בג"ץ ביטל היום (ג') את תוואי גדר ההפרדה באזור מודיעין עילית, העובר בתחומי הכפר בילעין.

בג"ץ קבע, כי על הממשלה והמפקד הצבאי בגדה המערבית לשקול בתוך פרק זמן סביר תוואי חלופי, הפוגע פחות בתושבי בילעין ומוציא ככל הניתן את השטחים המעובדים של תושבי הכפר מזרחית לגדר.

בהקשר זה קבע בג"ץ, יש לבחון את החלופה, באופן שממערב לגדר הביטחון ייכללו השטחים של שלב א' בשכונת מתתיהו מזרח, אך השטחים החקלאיים שבוואדי נחל דולב והשטחים המיועדים להקמה בעתיד של שלב ב' במתתיהו מזרח יישארו בצד הפלשתיני.

בכך, למעשה, קיבל בג"ץ את העתירה של ראש המועצה הכפרית בילעין. באיזור מודיעין עילית מתגוררים כ-32 אלף תושבים, חלקם הגדול בני המגזר החרדי. בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד מיכאל ספרד, נטען, כי תוואי הגדר אינו חוקי, כיוון שלא נבחר מטעמים ביטחוניים, אלא בשל הבקשה של מודיעין עילית להתרחב אל עבר השטחים שמזרח לה ובכך הוכללו מאות דונמים לשטח הבנוי של מודיעין עילית.

עוד נטען, כי התוואי מפריד בין הכפר בילעין לבין למעלה ממחצית האדמות שנותרו לכפר ועל אדמות אלה יש כיום אלפי עצי זית שקד וגפנים ובנוסף, הן משמשות כאדמות מרעה לעדרי הצאן שבבעלות תושבי הכפר.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, בהסכמת אליעזר ריבלין ואיילה פרוקצ'יה, קבעה, כי התוואי שנקבע פוגע פגיעה קשה בתושבי בילעין ומכליל שטחים חקלאים מעובדים מצידה הישראלי של הגדר.

בהחלטה הובהר, כי התוואי חורג מהאיזון שבין צורכי הביטחון לבין צורכיהם ורווחתם של תושבי בילעין. עוד נקבע, כי עמדת המדינה גובשה בהתאם לגבולות תוכנית מתאר עתידית של שכונת מתתיהו מזרח ולא לפי הבנייה הממומשת בפועל וכוונה עתידית לפתח את החלק המזרחי של מתתיהו מזרח איננה מהווה שיקול שיש להתחשב בו בשלב זה.