כלכלני הפועלים: "קשה לנו לראות את הבורסה נרגעת מהתנודתיות הגבוהה וחוזרת למתווה העליות"

הכלכלנים: הורדת הריבית בשבוע הבא בארה"ב עשויה לספק אווירה חיובית, אך עד שהשווקים בעולם לא יירגעו - ת"א תישאר מתוחה * בבנק הפועלים מאמינים בשקל: הורדת הריבית בארה"ב תצמצם את פער הריביות מול ישראל ותכביד על הדולר

בתום שבוע מסחר מקוצר בו נעלה הבורסה את שנת תשס"ז במגמה חיובית, משדרים כלכלני בנק הפועלים אווירה קצת פחות אופטימית, וטוענים כי כל עוד האווירה בשוקי ההון בעולם תמשיך להיות מתוחה - הדבר יקרין גם על תל אביב.

"התנודתיות בשוקי ההון בעולם ממשיכה להקרין גם על שוק המניות המקומי", אומרים הכלכלנים. "אנו ממשיכים להעריך כי זהו הגורם המרכזי שישפיע על הבורסה בטווח הקרוב, כשתיתכן השפעה חיובית לאחר הפחתת הריבית הצפויה בשבוע הבא בארה"ב, בשיעור של 0.25%-0.5%. אלא שעד שהשווקים בעולם לא ירגעו, קשה לנו לראות גם את הבורסה המקומית נרגעת מהתנודתיות הגבוהה וחוזרת למתווה העליות".

עם זאת, סבורים הכלכלנים, כי "כאשר תוסר העננה הגלובלית, בטווח הבינוני והארוך, יחזרו הנתונים הכלכליים המקומיים להוביל את הבורסה המקומית. בהנחה כי המשבר הגלובלי הנוכחי לא יהפוך למשבר ריאלי בר קיימא, אנו סבורים כי הנתונים המקומיים החזקים יחזירו את האופטימיות לאחד העם. נציין כי לאחרונה חזרה הלמ"ס על תחזיתה, ולפיה יצמח המשק הישראלי השנה בכ-5.1%".

הכלכלנים מדגישים את החשיבות בהתאמת מידת החשיפה באפיקי ההשקעה השונים לרמת הסיכון אותה הגדיר המשקיע, וממליצים לאלו שמתעקשים להיחשף לאפיקים המנייתים להתמקד במניות Large Cap, קרי במניות בעלות מדיניות חלוקת דיבידנד ברורה ובסקטורים דפנסיביים. "במידה ונוצר צורך בהתאמת התיק לדרגת סיכון נמוכה יותר, מומלץ לצמצם את האחזקה במניות מן השורה השנייה והשלישית (Small cap) המאופיינות ברמת תנודתיות גבוהה מן הממוצע", אומרים האנליסטים.

באשר לשוק המט"ח, הכלכלנים מציינים כי השקל נסחר השבוע מול הדולר במגמה מעורבת, כאשר הוא מושפע בעיקר מהעולם שוקי המניות והתנהגות הדולר. לדבריהם, "נראה כי המסחר במטבעות נמצא בעמדת המתנה עד לישיבת ה'פד' הקרובה, כאשר כל נתון כלכלי שמתפרסם בארה"ב נבחן בעיקר בהקשר להשפעתו על המדיניות המוניטרית. אי הוודאות הינה רק לגבי שיעור ההורדה, 0.25% או 0.5%, כך שבשבוע הבא נראה צמצום פער הריביות השלילי בין השקל והדולר ל-0.75%-1%.

"המסחר בדולר בשוק המט"ח הישראלי יושפע בתקופה הקרובה מהתפתחות המסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם. יחד עם זאת, הגורמים התומכים במגמת ההתחזקות של השקל עדיין תקפים, שכן המשקיעים הזרים צפויים להמשיך להשקיע בישראל, על רקע הציפיות כי הכלכלה המקומית תמשיך להפגין ביצועים טובים. בנוסף, הורדת ריבית בארה"ב צפויה להכביד על הדולר".