מתנה נהדרת לסרבני התשלום

עדכון מחירי האגרות בתביעות בפני המפקח על המקרקעין יפגע ביכולת לנהל בית משותף ויאפשר לסרבני התשלום להמשיך ולחגוג על חשבון שאר הדיירים

עד לפני מספר חודשים, לנציגות ועד הבית הייתה יכולת להביא לדין את "סרבני התשלום" - שכנים המסרבים לשלם מיסי ועד הבית המשותף. הנציגות דאגה להגיש תביעה מול המפקח על רישום המקרקעין, לצד אגרה מינימלית שהרשויות דרשו מהם לשלם עבור תביעה זו.

אבל בחודש שעבר עודכנו מחירי האגרות בתיקי תביעות בפני המפקח על רישום המקרקעין, בעקבות תיקון תקנות בית המשפט (אגרות). מעתה, סכום האגרה בגין תביעה כספית בפני המפקח על רישום המקרקעין יעמוד על 2.5% מסכום התביעה ולא יפחת מ-625 שקל. זאת בעוד שבעבר סכום האגרה עמד על 204 שקל בלבד. כמו כן, סכום האגרה בגין תביעה לצו עשה או צו מניעה יעמוד מעתה על 541 שקל, לעומת 436 שקל עד כה.

מדובר בסיטואציה בעייתית עבור נציגויות הבתים. נציגות הבית הינה מוסד שבקושי מתקיים כלכלית. העלאה זו תגרום לכך, שנציגויות בתים רבות לא תוכלנה לממש זכותן לתבוע את "סרבני התשלום", שכן האגרה בתביעה כספית תהא מעתה פי 3 מבעבר.

למותר לציין, כי לעתים סכום התביעה עצמו יהא נמוך מסכום האגרה. במכפלה של שנה, סכום התביעה יעמוד על 600 שקל ואילו האגרה תעמוד על 625 שקל. זאת ועוד, באזור הצפון והדרום הסכומים הנדרשים מבעל דירה לתשלום מיסי ועד בית לעיתים אף נמוכים יותר ונעים בין 25-30 שקל, מה שמחמיר את המצב.

נציגויות הבתים עומדות בקושי רב בהוצאות הדרושות לניהול הבית המשותף. מעתה הן תצטרכנה לדאוג ל"קופת חסכון" לתשלום האגרה. כתוצאה מכך, במצב שנוצר נציגויות רבות עלולות לוותר מראש על הגשת תביעה שכזו, שכן לא תהא בידן את היכולת הכלכלית - האפשרות לשלם את האגרה.

יש להדגיש, כי בעבר הוגשו יחסית מעט מאוד תביעות לצו עשה ו/או צו מניעה, הואיל והאגרה הייתה גבוהה בתביעות מסוג זה (461 שקל). ההעלאה הנוכחית של האגרה מחמירה יתר על המידה את המצב כיום. זאת ועוד, העלאה זו תביא לכך שהמצב התחזוקתי של הבתים המשותפים בישראל יורע, שכן יהא קשה, עד כדי בלתי ניתן, לאכוף על "סרבן תשלום" את ביצוע התשלום. אם לא די בזה, דיירים רבים יתנגדו לשמש כנציגות הבית, הואיל ויקשה עליהם לגבות את הסכום החודשי.

בנסיבות העניין, אני סבור כי יש להוריד את סכום האגרה ל-2.5% מסכום התביעה ולבטל את הסיפא הקובעת "ולא פחות מ-625 שקל". עניין זה ניתן לביצוע באופן בו תנותק הזיקה שבין תקנות בית המשפט אגרות לבין תקנות החלות על המפקחים על רישום המקרקעין.

הכותב הוא היועץ המשפטי של האגודה לתרבות הדיור.