המלך הוא (יועץ) עירום

במדינת ישראל אין כיום כתובת לייעוץ פנסיוני ברמת הפרט

אלדד תמיר הוא מנכ"ל משותף תמיר פישמן

אני ללא ספק אחד התומכים הגדולים של יוזמת בכר והרפורמות בשוק ההון, שכן אני מאמין בכול ליבי שביכולתם להוביל אותנו ליצירת תחרות גדולה, לעליה בתשואות, לירידת מחירים, לעליה ברמה המקצועית של כוח האדם ועוד. אני גם סבור שהאנשים היושבים היום במשרדי הממשלה השונים עושים עבודה מדהימה וקשה בניסיון עקבי ומתמיד לשפר וליעל את שוק ההון שלנו. קשה לפעמים להבין עד כמה הרפורמות הן קשות, מורכבות וכרוכות תמיד במאבקים אין סופיים עם גורמים בעלי אינטרסים (דרך אגב, הביטוי בעלי אינטרסים איננו ביטוי גנאי, נהפוך הוא!)

על רקע זה תמוה בעיני המאבק האין סופי שמתנהל היום בין הבנקים הגדולים לאוצר בנושא הייעוץ הפנסיוני! אך לפני שנחזור למאבק המאוד מתוקשר, בואו נתבונן בנעשה היום. ובכן, מי נותן לכם הלקוחות יעוץ פנסיוני? או במילים יותר פשוטות, מי מסביר לכם איך והיכן כדאי לנהל את כספי החיסכון שלכם?

תסכימו איתי שזה נושא חשוב; כשיש לנו קצת חום אנחנו רצים לרופא (יועץ) , שצריך לחתום על חוזה אנו פונים לעורך דין (יועץ), כשהילד לא מכין שעורים אנו רצים למאבחן (יועץ) ועוד ועוד ועוד .....ומנגד, שמדובר בעניין " פעוט " כמו החיסכון שלנו לעת צרה, הפרנסה שלנו לשלב בו לא נוכל להתפרנס עוד, לאן אנו פונים?

וכאן טמונה המלכודת (ואולי אחת הטעויות של וועדת בכר!) ---אנחנו פונים, אם בכלל, לסוכן הביטוח שלנו!

ובכן אין בכך פסול, אבל האם אתם יודעים כי הוא בעל אינטרס לא קטן? האם אתם מבינים שכאשר אתם התקשרתם על מנת לקבל יעוץ, בצד השני של הטלפון יושב ומדבר אדם שכול מטרתו ופרנסתו היא למכור לכם מוצרים! "והייעוץ" הוא קצת יעוץ והרבה שיווק!

למי שבאמת לא יודע, החוק אוסר על סוכני ביטוח להיקרא יועצים ומגדיר אותם כמשווקים - אנשי מקצוע אך לא אובייקטיביים שמטרתם לשווק קבוצה של מוצרים אליהם יש להם זיקה כלכלית. וכך, אם רציתם יועץ קיבלתם משווק בתחפושת - " היועץ" מתפרנס ממכירת מוצרים ולא מייעוץ, ולכן, באופן טבעי, אם לא מכר לכם משהו רוב הסיכויים שימיו בתפקיד הולכים ופוחתים! בנוסף, חלק גדול של סוכנויות הביטוח מורכב למעשה מחברות בת של חברות הביטוח אשר מנהלות בעצמן מוצרים פיננסים (שימו לב ששמות הסוכנויות לרוב אינו מסגיר את הבעלות האמיתית, ותאמינו לי זה לא מצניעות).

אז המסקנה היא כי במדינת ישראל אין כיום כתובת לייעוץ פנסיוני ברמת הפרט!

אין לי טענה וחצי טענה לאנשי הביטוח אשר עובדים על פי המסגרות החדשות, אבל אפוא נמצאים הבנקים הגדולים בסיפור? הרי ניטרלנו את מערכת ההפצה היעילה והטובה ביותר בארץ מבעלות בנכסים, והיום הבנקים הגדולים (למעט התפעול) נקיים מניגוד עניינים והם יכולים באמת לתת יעוץ אובייקטיבי, לא כך הדבר?, הרי הכרחנו אותם למכור הכול, לא? האם לבנקים הגדולים יש יותר משאבים להרים את הנושא של הייעוץ הפנסיוני שדורש השקעה אדירה במערכות ייעוץ מקצועיות וכוח אדם?

האם מתן יתרון מלאכותי לבנקים בינוניים על פני הבנקים הגדולים בכניסה לתחום הייעוץ הפנסיוני לא יפתור את בעיית הריכוזיות של ענף הבנקאות ולא מצדיק פגיעה ועיכוב בהיווצרות היועץ הפנסיוני? התשובה היא כן גדול על כול השאלות!

אבל הוויכוח בעיצומו והמפקח בעמדתו. והבנקים בשלהם והלקוח הוא שוב זה שמשלם את המחיר. לסיכום, אני פונה לכול הצדדים ומבקש: אין טעם להביא את העניין לבג"ץ, יש לתת לבנקים להיכנס ומהר לייעוץ פנסיוני, כול מצב עדיף על המצב הנוכחי!