עיריית חיפה עתרה נגד הקמת נמל צבאי בעיר

מבקשת להורות למשיבים לבחון את החלופה שהיא הציעה לפרויקט

עיריית חיפה עתרה לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים נגד החלטת ועדת הערר למתקנים בטחוניים לאשר הקמת נמל צבאי חדש בחלקו הצפון-מערבי של נמל חיפה. העירייה מבקשת להורות למשיבים לבחון חלופה שהיא הציעה לפרויקט.

באפריל 2007 אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את תוכנית המתאר הארצית תמ"א 13, שלפיה מיועד הנמל המערבי של חיפה לפיתוח חזית ים עירונית הכוללת מגורים, תיירות, מסחר ובידור. העירייה טוענת, באמצעות עו"ד יוסי דלל, כי אישור הקמת הפרויקט הצבאי נוגד את תמ"א 13, כאשר קיים קונפליקט בין הפיתוח האורבני הרצוי לבין המשך קיומו של בסיס חיל הים. העירייה מדגישה כי חוף הים, הנוף הנשקף מהר הכרמל עד לקצהו הצפוני של מפרץ חיפה, המרכז הבהאי העולמי, שד' בן גוריון והמושבה הגרמנית המהווים מוקד בילוי, הם ממשאביה האסטרטגיים העיקריים של חיפה.

עוד ציינה העירייה כי המדינה פנתה לארגון אונסק"ו בבקשה להכריז על המרכז הבהאי כאתר מורשת עולמית. לצורך כך התחייבה העירייה, כתנאי לבחינת הבקשה, שלא לפגוע בציר בן גוריון. לטענתה, בניית הנמל הצבאי החדש והמבנים הנלווים, בגובהם וברוחבם החריג, עומדת בניגוד להתחייבותה לאונסק"ו ומעמידה את בקשת המדינה להכיר במרכז הבהאי כאתר מורשת עולמית על כרעי תרנגולת.

לפי העתירה, הקמת הפרויקט תחבל במאמצי העירייה לתקן את התדמית שדבקה בה, תדמית של עיר המלאה מפגעים סביבתיים. נוסף לכך צוין בעתירה כי במלחמת לבנון השניה היווה בסיס חיל הים מטרה לירי טילים וברור כי הפרויקט הצבאי לא יגן על חיפה, אלא להיפך: "במלחמות הבאות הפגיעה בעיר חיפה רק תתעצם".