איראן רוכשת מסין מטוסי קרב בפיתוח ישראלי

איראן חתמה עם סין על הסכם לרכישת שתי טייסות של מטוסי קרב מדגם 10-J שפותחו על ידי ישראל ונמכרו לבייג'ין. מנועי המטוסים יהיו מתוצרת רוסית, כך דיווח העיתון הרוסי "נובוסטי".

בידיעה מצוטטים נציגי התעשייה האווירית האיראנית, IAMIC, שאומרים כי סין תספק את כל 24 המטוסים בשנים 2008-2010. מחיר כל מטוס נאמד על ידי מומחים ב-40 מיליון דולר, ולכן היקף החוזה מוערך בכמיליארד דולר.

לפי "נובוסטי", טווח הטיסה של מטוס 10-J עם מיכלי דלק נתיקים הוא 2,940 ק"מ, טווח שמכסה לא רק את המפרץ הפרסי אלא גם את ישראל, כולל חזרה לבסיס המטוס באיראן. המטוס ארוך הטווח ביותר של איראן כעת הוא מיג-29 מתוצרת רוסיה, שטווח הטיסה שלו 2,100 ק"מ.

המומחים שצוטטו על ידי נובוסטי אינם סבורים, עם זאת, שהמטוס החדש ישנה מהותית את מאזן הכוחות במזרח התיכון. "לצבא האמריקני יש הרבה יותר מטוסים מסוגים מתקדמים יותר בזירת המפרץ הפרסי", אמר לעיתון קונסטנטין מאקיינקו, אנליסט במרכז ללימודים אסטרטגיים וטכנולוגיים במוסקבה.

להערכת מאקיינקו, "האויבת הצפויה יותר של איראן השיעית היא סעודיה הסונית, אך גם לסעודים יש חיל אוויר חזק יותר מחיל האוויר האיראני, הודות לסיוע האמריקני".

הוא מניח שאיראן תשתמש במטוס הסיני-ישראלי החדש להגנת על מתקנים חשובים, כמו הכור הגרעיני בבושאר. המטוסים הללו יכולים תיאורטית לסכל התקפה ישראלית על מתקנים שישראל חושדת אולי שמייצרים בהם כלי נשק להשמדה המונית.

להערכת המומחים, חיל האוויר הסיני החזיק במחצית 2007 ב-89 מטוסי 10-J. סין מתכננת לייצר עוד 120 מטוסים כאלו לצרכיה. על פי פרסומים בתקשורת הישראלית, ישראל מכרה לסין את הטכנולוגיה לייצור המטוס אחרי ביטול פרויקט פיתוח מטוס הלביא בשנות ה-80', והמכירה החופשית של טכנולוגיה לכל דורש גררה ביקורת מצד כמה גורמים בממשל הישראלי.

המנוע הרוסי שיימכר לאיראנים הוא מדגם AL-31FN, גרסה משופרת של מנוע המותקן במטוסי הקרב סוחוי-27. מדובר על מנועים שסין רוכשת מרוסיה במסגרת הסכם שנחתם ביולי 2005 עם יצואנית הנשק הרוסית רוסובורונספורט לאספקת 100 מנועים ממפעלי סליוט במוסקבה, עם אופציה ל-100 מנועים נוספים. ביולי השנה, סין ממשה את האופציה, ויתר 100 מנועי AL-31FN יסופקו לסין בשנתיים הבאות.