עלות הקמת מסדרון התשתיות עם טורקיה מוערכת ב-2-4 מיליארד ד'

התקדמות בפרויקט הקמת מסדרון התשתיות בין טורקיה לישראל. שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, נפגש אתמול (ג') עם שר האנרגיה הטורקי, דר' חילמי גולר, ודן עמו בנושא. במהלך הפגישה, הוצג בפני השר בן אליעזר סקר ההיתכנות המקדים שהוכן על ידי החברות ENI האיטלקית ו-CALIK הטורקית, הקובע כי יש כדאיות כלכלית בקידום הפרויקט.

במסגרת בדיקת ההיתכנות לפרויקט נבחנת האפשרות להקים מסדרון תשתיות בין נמל ג'ייהאן הממוקם במפרץ איקסנדרון בדרום מזרח טורקיה לאיזור חיפה מרחק של 460 ק"מ. הסקר בחן האפשרות להניח 5 צינורות תת ימיים שיחברו בין שתי המדינות בהן: נפט גולמי, גז טבעי, חשמל, מים ותקשורת (סעיף שנבחן לראשונה).

השרים סיכמו, כי צוותים מקצועיים של שני המשרדים יחלו מיד בהכנת הסכם מסגרת לסקר היתכנות כולל לפרויקט. כבר בימים הקרובים צפוי הצוות הטורקי להגיע לישראל ולהיוועד עם אנשי משרד התשתיות והחברות הממשלתיות הרלוונטיות. עוד הסכימו השרים, כי לאחר גיבוש הסכם המסגרת, ייחתם הסכם בין טורקיה וישראל, אשר לאחריו יבוצע סקר היתכנות מקיף וכולל, הצפוי להימשך כשנה, שעלותו מוערכת ב-30 מיליון דולר.

הסקר יבחן את כלל האספקטים התכנוניים המפורטים של הפרויקט, ובסופו ניתן יהיה לצאת לדרך כשמשך ביצועו מוערך בכשלוש שנים, היעד הנוכחי להשלמת הפרויקט הוא שנת 2012-2013.

ממשרד התשתיות נמסר כי בימים הקרובים תיבחן האפשרות לצרף להסכם גם את הודו, המעוניינת ליטול בו חלק, בעיקר בשל הצורך שלה בנפט גולמי. במשרד התשתיות מקדמים חתימה על הסכם מסגרת מדיני בין ישראל לטורקיה, זאת בדומה להסכם המסגרת המדיני שנחתם בין ישראל למצרים לגבי אספקת הגז הטבעי.