הממונה על ההגבלים שוקלת אם להאריך את הצו המסדיר את התחרות בין יבואני הרכב הגדולים

הממונה, רונית קן, פנתה ליבואנים ודרשה מהם מידע ונתונים על פעילותם ביבוא כלי רכב, מכירת החלפים ושירותי מוסך

הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, בודקת את התנהלות יבואני הרכב הגדולים. הממונה פנתה ליבואנים ודרשה מהם מידע ונתונים על פעילותם ביבוא כלי רכב, מכירת החלפים ושירותי מוסך.

הבדיקה באה לאור פקיעתו הקרובה של צו הכולל הוראות שנועדו להגביר התחרות בענף. הממונה מבקשת לשקול כיצד לנהוג מכאן והלאה: האם להמשיך בצו מוסכם, או שמא לבחור בדרך אחרת. במקרה קיצוני, אם תתברר הפרה מהותית, תישקל אף העמדה לדין.

בבדיקה הקודמת שערכה הרשות בשנת 2002, טרם גיבוש הצו עלו חששות כי ענף החלפים והשירות לרכב מאופיין בהסדרים הפוגעים בתחרות בין יבואני חלפים ליבואני הרכב (בשיווק חלפים ושמנים למוסכים המורשים) וכן בתחרות שבין מוסכים מורשים למוסכים שאינם מורשים.

לאור ממצאי הבדיקה הקודמת, ולאחר התדיינות עם איגוד יבואני הרכב, גובשה הסכמה בין הממונה לבין יבואני הרכב שקיבלה תוקף של צו מוסכם. בין היתר אוסר הצו על יבואני הרכב לשלול אחריות בצורה אוטומטית ברגע שהרכב מטופל במוסך שאינו מורשה. הצו אוסר על פתיחת ענף המוסכים המורשים לתחרות באופן שכל מוסך שיעמוד בקריטריונים שיקבע יבואן הרכב יוכל להפוך למוסך מורשה.

בנוסף, הצו מבטל את חיוב המוסכים המורשים להשתמש בחלפים מקוריים. כמו כן, הוא אוסר על יבואני הרכב להטיל על המוסך כל מגבלה בנוגע לתימחור השירות לרכב וכן אוסר עליהם לחייב את הצרכנים לקבל שירות רק ממוסכים ספציפיים, כל עוד הצרכנים הם אלה שנושאים בעלות השירות.

בענף הרכב מעריכים כי עשויה להיווצר הפעם התנגדות לחתימה על צו מוסכם. זאת לאור העובדה, שהצו הקודם שנחתם בישראל היה בדיעבד מחמיר אפילו יותר מהתקנות האירופאיות החדשות להסדרת התחרות בענף הרכב. בנוסף השתנתה בשנים האחרונות התמונה התחרותית וכיום רוב הרכישות מתבצעות על ידי חברות הליסינג. לפיכך סבורים כמה יבואנים שיש מקום לשנות את נוסח הצו הקודם או לא לחתום על חדש.