בנק הפועלים מתחילים לסקר את בז"ן ב"תשואת יתר" ובמחיר יעד של 3.88 שקל למניה

צופים המשך עלייה במרווחי הזיקוק, לצד התייעלות תפעולית * בין מנועי הצמיחה של בז"ן מונים האנליסטים, הקמת תחנת כוח פרטית, הקמת רשת תחנות דלק

יחידת המחקר בבנק הפועלים החלה השבוע לסקר את חברת בז"ן עם המלצת "תשואת יתר" במחיר יעד של 3.88 שקלים, וברמת סיכון בינונית. האנליסטים פותחים ומציינים כי בז"ן הינה חברה מרכזית בכלכלה הישראלית, כשמוצריה מהווים את חומרי הגלם לתעשיות הדלק, הפלסטיקה, הגז, האספלט לכבישים ועוד. בז"ן נמצאת בשליטת החברה לישראל (כ-44.2%) ופטרוליום (13.4%).

החברה פועלת ב-3 מגזרים עיקריים: תחום הזיקוק, תחום הפולימרים ותחום הארומטים. כמו כן, יש לה פעילויות נוספות בחברות מוחזקות, בעיקר בתחום הביוכימיה ושירותים לתעשיית הנפט, כאשר מפעלי חברות הבנות מהווים מפעלי המשך למתקני החברה.

עד ספטמבר 2006 הפעילה החברה את בתי הזיקוק חיפה ואשדוד. במסגרת הליך הפרטת החברה, פוצלה פעילותה באופן שבית הזיקוק אשדוד הועבר לחברה הבת של החברה, בית הזיקוק לנפט-אשדוד (בז"א), אשר נמכרה לבסוף לקבוצת פז.

עוד מציינים בבנק הפועלים כי בז"ן הוא לא רק בית הזיקוק הגדול בישראל ובעל יכולת זיקוק כפולה מאשר בז"א (9 מיליון טון נפט לעומת 4.5 מיליון טון נפט בשנה), אלא גם אחד מבתי הזיקוק הגדולים במזרח אגן הים התיכון (180,000 חביות ליום) ובעל רמת מורכבות זיקוק גבוהה.

לדברי האנליסטים, שם המשחק בתעשיית הנפט והזיקוק היה ונותר מרווח הזיקוק, אשר מכתיב את תוצאות החברה. בז"ן מאופיינת באחזקת רמת מלאי גבוהה יחסית (בין חודש לחודשיים), דבר המתאפשר בזכות בעלות על מתקני אחסון גדולים, מתוך רצון לצמצם את החשיפה לתנודות החדות במחירי הדלק ואף לנצל מגמות של עליות במחירי הנפט, כך שבשעת גאות מחירים נוצרת עלייה במרווח עקב שיערוך מחדש של המלאי.

בעוד שישנם כלכלנים החוזים שהמגמה העולמית במחירי הנפט תמשך, ושהם צפויים אף להגיע לסביבת מחיר של 100 דולר לחבית, האנליסטים בבנק הפועלים מצטרפים להערכות שמחירי הנפט הגולמי ישארו בסביבת המחירים הנוכחית, תוך תנודתיות גבוהה.

לאור זאת, הם צופים המשך עלייה במרווחים, לצד התייעלות תפעולית (שידרוג המתקנים יצור סל מוצרים בעל ערך גבוה יותר). את פעילותה המרכזית של בז"ן, בית הזיקוק חיפה, העריכו בבנק הפועלים לפי שיטת היוון תזרים מזומנים (DCF). על פי הערכה זו, שוויו הכלכלי של בית הזיקוק נאמד בכ-9.3 מיליארד שקל.

עם מנועי הצמיחה של בז"ן לשנים הקרובות, מונים האנליסטים הקמת תחנת כוח פרטית לייצור חשמל והתפלה, הקמת רשת תחנות דלק, שדרוגים מתוכננים בבתי הזיקוק ועתודות קרקע זמינות, העומדות לרשות החברה.

התחזיות ל-2007 ו-2008 הן לרווח נקי של 902.2 מיליון שקל (45 אג' למניה) ו-1.172 מיליארד שקל (59 אג' למניה), בהתאמה.