מורגן סטנלי: נסיונות להשכין שלום במזה"ת שנכשלו הביאו אחריהם תיסכול והסלמה

לטענת סרחאן סיביק, כלכלת ישראל עשויה להרוויח ולהיטיב משלום באזור ולא רק כלכלת הרשות המקרטעת

בנק ההשקעות מורגן סטנלי בחר לקחת הפוגה קלה מסיקור הפונדמטאלי של המשק הישראלי המתבסס על נתוני המאקרו של המשק וחזר להתייחס למשק המקומי דרך המשקפיים המדיניים-פוליטיים, כפי שנהג לעשות בעבר לא אחת. הפעם בחר אנליסט החברה, סרחאן סיביק, להתייחס למשק בהיבט המדיני לקראת כינוס ועידת השלום באנפוליס, ארה"ב והוא טוען כי כשלון הוועידה עשוי להחזיר את הסכסוך מול הפלשתינאים חזרה לכותרות גם בזווית הכלכלית.

לטענת מורגן סטנלי הצמיחה העולמית המואצת בשנים האחרונות קיזזה את ההשפעות הגיאופוליטיות המקומיות. אולם בבנק ההשקעות סבורים כי צמיחה זו אינה מהווה עוד גורם מאזן וממתן להשפעות אלו - "אין זה אומר כי החסינות ניתנה לעד".

במורגן סטנלי טוענים כי בעבר ניסיונות להשכין שלום באזור שנכשלו הביאו אחריהם תיסכול והסלמה. כעת עם העלייה במאמצים למצוא פיתרון לבעיות יש לדעתם לקחת בחשבון כי גורמים קיצוניים, משני הצדדים, יגבירו את פעילותם.

לטענת סיביק, כלכלת ישראל עשויה להרוויח ולהיטיב משלום באזור ולא רק כלכלת הרשות המקרטעת. במורגן אף מציינים כי לדעתם צמיחת התוצר לנפש בישראל היתה גדולה יותר באם היתה באזור אווירת שלום וביטחון. מצב שכזה היה מושך לאזור השקעות הון זרות והיו משפרות את ההשקעה המקומית בתשתיות.