כלכלני בנק הפועלים: "הסביבה הכלכלית ממשיכה לפי שעה לתמוך בשוק המניות המקומי"

"הפגיעה שספגו חברות רבות ברבעון השלישי כתוצאה מהוצאות מימון גבוהות הינה זמנית, ולכן השפעתה על התנהגות המניות מינורית" * לאומי פסימי: משבר האשראי והגאות בנפט ימתנו את התשואות ברבעון הרביעי

בשבוע בו היטלטלה הבורסה בין שתי החלטות ריבית, בישראל ובארה"ב, חצה מדד המעו"ף את רמת 1,200 הנקודות הפסיכולוגית ורשם שיאים חדשים, כאשר אלו לוו במחזורי מסחר גבוהים מן הממוצע והמחזור היומי הממוצע עמד על כ-2.25 מיליארד שקל. עם זאת, כלכלני בנק לאומי מנסים לצנן את ההתלהבות ומוסרים כי משבר האשראי העולמי לא יפסח על הבורסה המקומית.

"הרבעון האחרון של השנה ידוע לרוב בתשואתו החיובית", אומרים בלאומי, אך באותה נשימה מסייגים כי "להערכתנו, בשל משבר האשראי שפקד את העולם וצפוי להשפיע על ביצועי הפירמות ובשל מחירי השיא של חומרי הגלם, ברבעון זה צפויות התשואות להיות מתונות יותר".

מנגד, כלכלני בנק הפועלים נשמעים אופטימיים יותר ומוסרים כי המשבר שפקד את שוקי העולם בקיץ האחרון "מתחיל להראות כזיכרון רחוק". הכלכלנים מנמקים זאת בעובדה ש"בחודשיים האחרונים חלה התאוששות ניכרת בבורסה, כשמדד ת"א25 גמע עליה של קרוב ל-20% מהשפל של אוגוסט. בנוסף, חלה התמתנות גם ברמת התנודתיות של מדד תל אביב 25, לעומת תנודתיות גבוהה יחסית, שמאפיינת עדיין חלק ניכר משוקי ההון הגלובליים".

הכלכלנים מסבירים כי גל העליות האחרון בשוק מונע על ידי נתונים כלכליים טובים וציפיות להמשך המגמה החיובית בתוצאות החברות בעונת הדוחות לרבעון השלישי. מנגד, מזהירים בבנק הפועלים כי "החששות מפני האטה בכלכלה האמריקנית עדיין קיימים, ואלו עלולים להעיב על שוקי העולם מה שיפגע גם בשוק המניות המקומי". גם מחיר הנפט הגואה, אשר עשוי בהחלט להגיע ל-100 דולר לחבית לטענת הכלכלנים, עלול לפגוע בכלכלה.

בשורה התחתונה, כלכלני הפועלים ממשיכים להאמין בבורסה. "הסביבה הכלכלית ממשיכה לפי שעה לתמוך בשוק המניות המקומי", אומרים הכלכלנים. "העליות בתל אביב נתמכות במדיניות המוניטרית בישראל ובארה"ב, בנתונים כלכליים חיוביים במישור המקומי, בעליות בשוקי העולם, ובצפי כי ביצועי החברות ימשיכו להיות טובים. גם הפגיעה שספגו חברות רבות ברבעון השלישי כתוצאה מהוצאות מימון גבוהות הינה זמנית, ולכן השפעתה על התנהגות המניות מינורית".