צרפת ובריטניה יסבסדו מוצרים ידידותיים לסביבה על ידי קיצוצי מס

טיוטת התוכנית, שתוצג בפגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי בבריסל ב-13 בנובמבר, כוללת קיצוצי מע"מ בגין מוצרים חסכניים באנרגיה שנמכרים ב-27 מדינות האיחוד

צרפת ובריטניה יפרסמו החודש תוכנית שאפתנית לסבסד מוצרים ידידותיים לסביבה באמצעות קיצוצי מס ברחבי אירופה. זאת, בניסיון לבסס את מעמדה של אירופה כאחד הגורמים המובילים במאבק נגד התחממות כדור הארץ.

טיוטת התוכנית, שתוצג בפגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי בבריסל ב-13 בנובמבר, כוללת קיצוצי מע"מ בגין מוצרים חסכניים באנרגיה שנמכרים ב-27 מדינות האיחוד. במכתב לנציבות האיחוד האירופי הודיעו בריטניה וצרפת כי ברצונן להפוך את קיצוצי המע"מ האלה לחובה מתוקף החוק, אך ציינו שלכל מדינה תהיה הרשות להחליט על שיעור הקיצוץ.

המאמצים להפחית את המע"מ על מוצרים ידידותיים לסביבה הם יריית הפתיחה במסע הציבורי שאותו מתכננת צרפת להרחיב עם כניסתה לתפקיד הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי ביולי 2008.

"מטרתנו היא שלאחר תקופת כהונתה של צרפת כנשיאת האיחוד ניתן יהיה לומר שכלכלת אירופה הפכה לכלכלה ירוקה יותר, ושדפוסי הצמיחה והצריכה השתנו, וכן שאירופה נקטה את כל הצעדים הדרושים לצרף את שותפיה למאמץ", אמר ז'אן-פייר ז'ויה, השר לענייני אירופה בממשלת צרפת.

ז'ויה אמר שממשלת צרפת כבר מגבשת הצעות נוספות, כולל קנסות על יבוא ממדינות בעלות רמת זיהום גבוהה, וזאת במטרה להפעיל לחץ על שותפות הסחר שלה לשים קץ למקורות הזיהום, או לאבד את דריסת הרגל שלהן באיחוד האירופי, השוק הגדול בעולם.

ההודעה יצאה בעוד המומנטום להידוק הפיקוח על איכות הסביבה צובר תאוצה באיחוד האירופי. נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, וראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, העלו לראשונה ביולי את רעיון קיצוץ המסים על מוצרים ידידותיים לסביבה. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הפכה את השינוי האקלימי לנושא-העל במהלך תקופת כהונתה של גרמניה בשנה הנוכחית כנשיאה התורנית של קבוצת שבע המדינות המתועשות הגדולות בעולם (G7).

פקידים בבריסל ובבירות אירופיות אחרות קידמו בברכה את הרעיון להציע לצרכנים תמריץ לרכוש מוצרים ירוקים, ולהציע ליצרנים תמריץ להשקיע בפיתוח מוצרים כאלה.