יורשי לולה בר אינם יכולים לבטל את התחייבותה לתת מתנה לאוניברסיטה

הפשרה שהושגה: אוניברסיטת בן-גוריון תקבל 400 אלף דולר מעזבונה של לולה בר - במקום המיליון שהובטחו

לאחר מחלוקת בת שנים, הגיעה אוניברסיטת בן-גוריון לפשרה בעניין עיזבון אופנאית הצמרת המנוחה, לולה בר: האוניברסיטה תקבל 400 אלף דולר מהעיזבון.

בר התחייבה להעביר לאוניברסיטה מיליון דולר כתרומה, לצורך הקמת קרן מלגות לסטודנטים מצטיינים. ערב מותה הספיקה להעביר תשלום יחיד של 50 אלף דולר. לגבי היתרה - 950 אלף דולר, טענו היורשים - אחייניה, כי להתחייבותה אין תוקף.

בר הלכה לעולמה במרץ 97'. לפני מותה, הספיקה לכתוב מכתב לנשיא האוניברסיטה דאז, פרופ' אבישי ברוורמן, בו היא מתחייבת להעביר לאוניברסיטה מיליון דולר, בתשלומים. במכתבה ציינה, כי הנחתה את המוציאים לפועל של צוואתה האחרונה, להעביר לאוניברסיטה, לאחר מותה, בתשלום אחד, את יתרת הסכום עד למיליון דולר.

לאחר פטירתה, הגישה האוניברסיטה, שיוצגה בידי עו"ד ברוך כצמן, ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן - בקשה לתיק העיזבון, להצהיר כי התחייבותה של בר תקפה ומחייבת את העיזבון. האוניברסיטה טענה כי יש לקיים את ההתחייבות כלפיה, בטרם תחולק יתרת העיזבון ליורשים.

יורשיה של בר, שיוצגו בידי עורכי הדין, יעקב וינרוט, ברק טל, ויעקב גרינוולד טענו, כי למכתב ההתחייבות אין תוקף וכי מדובר ב"מתנה מחמת מיתה", וככזו, היא היתה חייבת להירשם בצוואה, כדי שתיחשב בת תוקף. בפועל, העניין לא הוזכר כלל בצוואה.

לכל היותר מדובר לטענתם, בהתחייבות של קרן משפחת אבנר - קרן שהקימו בעלה המנוח של בר, אדולף אבנר ז"ל ואחיו. ואכן, בימי חייהם של בר ואבנר, ניתנו כל התרומות המשמעותיות מכספי הקרן בלבד ולא מכספם הפרטי.

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, עופרה צ'רניאק, שדנה במחלוקת בעבר, קבעה בשנת 99' כי מדובר ב"מתנה מחמת מיתה" ולכן היא בטלה.

האוניברסיטה ערערה לבית המשפט העליון, אשר הפך את פסק הדין, בקובעו כי התחייבותה של בר הינה התחייבות תקפה לתת מתנה, על פי חוק המתנה. על אף שהמתחייב לתת מתנה רשאי לחזור בו מהתחייבותו, בתנאים מסוימים, קבע העליון, הרי מדובר בזכות אישית המוקנית למתחייב בלבד, ולכן יורשי בר אינם רשאים להפעיל את כוח החזרה שהיה בידיה.

יחד עם זאת, החזיר בית המשפט העליון את התיק למחוזי בתל אביב, כדי לדון בשאלה, האם התכוונה בר לתרום את הסכום מכספי קרן אבנר ולא מכספה.

לאחר 3 שנים בהן נדון התיק במחוזי, הגיעו הצדדים להצעתו של רשם ביהמ"ש, איתן אורנשטיין: העיזבון יעביר לאוניברסיטה תרומה בגובה 400 אלף דולר.