בז"ן תשקיע יותר ממיליארד דולר בהגדלת היעילות, בהתפתחות בחו"ל ובנושאי איכות הסביבה

תקצה 270 מיליון דולר לפיתוח מוצרים ידידותיים לסביבה; רוזן פרשת גלנקור: "זו דרך לא נאותה קודם כל לקחת את הכסף ורק לאחר מכן לבדוק"

בז"ן חיפה שבשליטת החברה לישראל של האחים עופר, הודיעה היום (ד') על תוכנית השקעה רחבה בהיקף כולל של 1.1 מיליארד דולר. 850 מיליון דולר מהנתח יוקצה להרחבת פעילות הליבה ותחומים משיקים ו-270 מיליון הדולר הנותרים יוקדשו לתחומי איכות הסביבה. על מנת לממן את תוכנית ההשקעות שצפויה להסתיים בעוד 4 שנים, תגייס החברה בשלבים אג"ח בשוק ההון הישראלי בהיקפים של מאות מיליוני שקלים.

בכוונת קברניטי החברה להפוך את בז"ן לחברה בעלת שלוש זרועות כאשר המרכזית תהיה בית הזיקוק חיפה, אשר חנן קלצ'וק ימונה למנכ"ל חטיבה זו. חטיבה נוספת תתמקד במגזרי הסחר שתנוהל על ידי ריקי ברוקמן, והחטיבה הנותרת תנסה להרחיב את פעילות הפטרוכימיה, המרוכזת כיום בחברות הבנות, כרמל אולפינים וגדיב, גם אל מחוץ לגבולות המדינה.

בנוסף, רמי ששון, שכיהן בעבר כמנכ"ל בנק אדנים למשכנתאות, מונה למנהל פיתוח עסקי של בז"ן ואחראי לקשר אל מול שוק ההון ולתשעה מבכירי החברה ניתנו כתבי אופציה בשווי של 10 מיליון שקל על פי נוסחת בלק אנד שולס. גולת הכותרת של תוכנית הרחבת פעילות הליבה, היא השקעה של 600 מיליון דולר בנושא הפיצוח המימני - לקיחת חומרים כבדים בעלי ערך מימני גבוה והפיכתם, באמצעות כתישה לחומר בעלי ערך גבוה יותר כדוגמת הנפטא והדלק הסילוני.

כאמור, החלק השני של התוכנית מוקדש לנושא איכות הסביבה, לתחום זה הוקצו 270 מיליון דולר אשר ינותבו לפיתוח מוצרים ידידותיים לסביבה והקפדה על נושא הביטחון והבטיחות. בין היתר תכלול התוכנית, הכנה לקליטת הגז הטבעי, הפחתת פליטות חלקיקים ופרויקט להקטנת פליטת תחמוצת הפחמן.

מנכ"ל החברה, ישר בן מרדכי הטיח ביקורת מרומזת על תחום תחליפי הנפט. "אינני יודע מתי יגמרו מאגרי הנפט וברור שכיום קשה יותר לאתר מאגרי נפט חדשים, אך עדיין צורכים 84 מיליון חביות ביום בממוצע וזה גדל בממוצע שנתי בקצב של 1.5 מיליון חביות ויכולתם של התחליפים לספק את עודף הביקוש מאוד מוגבלת. למשל, כורתים יערות גשם על מנת לייצר אתנול ואני לא יודע כמה זה מועיל לאיכות הסביבה". עקץ בן מרדכי.

בכוונת החברה לבחון התרחבות באמצעות רכישות של פעילויות בתחום הפטרוכימיה ובתי הזיקוק בעולם כאשר גם סין הינה יעד מועדף. נציין כי מאחר ששותפתם של האחים עופר לזכייה בהפרטת בז"ן - המפעלים הפטרוכימיים, טרם קיבלה את היתר השליטה (בשל מעורבותה של גלנקור בקבוצה), נוצרה סיטואציה בעיתית שכן הפטרוכימיים לא יכלו לקחת חלק באישור תוכנית ההשקעות, למרות שבפועל הינם בעלי מניות. רוזן: "זו דרך לא נאותה קודם כל לקחת את הכסף ורק לאחר מכן לעשות את הבדיקה, אך אני בטוח כי בסופו של דבר ההיתר יינתן והשיתוף פעולה יהיה לטווח ארוך".

מנהל מחלקת המחקר בפסגות אופק, עמיחי בומבך, אופטימי. "במחיר המניה הנוכחי של בז"ן קיימת למשקיע הזדמנות נדירה להיכנס עם החברה לישראל להשקעה במחיר הדומה לזה ששילמה החברה לישראל בעת רכישת השליטה בבז"ן, כאשר השקעה זו מהווה את מנוע הצמיחה הבא של החברה לישראל בשנים הקרובות" אמר.