מזל עם רוח גבית

המנכ"ל-המנהיג פועל בצורה צנועה תוך מתן קרדיט לכולם ולא לעצמו

במסגרת מחקר בנושא מנהיגות בעסקים נתבקש מנכ"ל של חברה גדולה, שהצליח לעשות בה שינוי ולהצעיד אותה להצלחות, לדרג את חמש הסיבות המרכזיות שתרמו להצלחה. לאחר חשיבה עמוקה ענה המנכ"ל: "מזל (Luck). אנו עוסקים בתחום מצליח וקיבלנו רוח גבית מתנאי השוק." מהי, אם כך, מנהיגות עסקית וכיצד הסיפור הזה קשור לכך?

בעיני, מנהיגות של מנכ"ל הינה היכולת להוביל שינוי ולהפוך את החברה למובילה ובעלת חזון בתחומה, לאורך זמן, תוך מתן ערך מקסימלי לבעלי המניות, ללקוחות ולעובדים. הסיפור משמעותי בעיני מכיוון שהוא מיצג מרכיב מרכזי באישיות של המנכ"ל-המנהיג, שפועל בצורה צנועה תוך מתן קרדיט לכולם ולא לעצמו.

כולנו חיים את העידן הדיגיטלי האינטנסיבי שבו מילת המפתח הינה "שינוי". שינוי הוא כמו רוח חזקה, שיכולה לגרום נזק רב, אולם ניתן גם להפיק ממנה תועלת והמנכ"ל-המנהיג ידע להשתמש בה, ליצור ממנה אנרגיה ולהניע את הארגון לכוון הנכון. ישנם מספר גורמים שמאפיינים חברה מובילה, עם שאיפה מתמדת למצוינות:

חזון פשוט וברור: אסביר בדוגמא. מאז הקמתה לפני כ-30 שנה מיקרוסופט עוסקת בתחום אחד בלבד - תוכנה. התחלנו עם מוצר אחד, מערכת הפעלה למחשב אישי וגם היום כשיש לחברה מאות מוצרים המיקוד שלנו הוא תוכנה. החזון שלנו הוא:To enable people and organizations to realize their full potential. חזון שממוקד בלקוח ובמה שהוא יכול להפיק מהשימוש בתוכנה שלנו.

מטרות ויעדים אמיצים: חברה שרוצה להיות חדשנית צריכה לעודד רעיונות של עובדים מכל הרמות תוך מתן המשאבים המתאימים, ולעודד מטרות אמיצות ונועזות שהנהגת הארגון עצמה מציבה. המנכ"ל-המנהיג מסוגל לנוע במהירות בין הקצוות האלו של רעיונות קטנים עם פוטנציאל להפוך גדולים וחלומות נועזים שכל הארגון מאמין בהם ומחויב להם.

אסטרטגיה ברורה: מנכ"ל אינו יודע כל, וכמנהיג עליו לייצר סביבת עבודה שמעודדת פידבק כנה ואמיתי, שאלות קשות ונוקבות, שיפור מתמיד וביקורת עצמית.

הנכס האנושי: "הנכס היקר ביותר שלנו יוצא כל ערב דרך שערי החברה". עבור המנכ"ל-המנהיג זו אינה סתם סיסמה, ועומד בפניו האתגר המתמיד שהנכס הזה יחזור כל בוקר, עם אנרגיות חדשות, עם מחויבות לחזון ולמטרות גדולות ואמיצות ועם שאיפה מתמדת להיות הטובים ביותר.

סט ערכים ברור: מספר הסיטואציות העסקיות איתן אנו מתמודדים הוא אינסופי ולא ניתן לתת "מתכון" לטיפול בכל סיטואציה, רק היצמדות לסט ערכים בסיסי שכולל יושרה, הגינות, מחויבות עמוקה ללקוח וצרכיו, מאפשרת ניהול מערכות יחסים בעלות ערך עם לקוחות, שותפים והסביבה העסקית. המנכ"ל-המנהיג מגלם באישיותו, בהתנהגותו ובמעשיו את אותם ערכים יסודיים.

אין כמובן נוסחה למנהיגות ולמנכ"ל-מנהיג אבל אני משוכנע שכל אחד, שעובד בארגון שיש בו מנהיגות עסקית עם מנכ"ל-מנהיג, יודע ומרגיש זאת בכל יום.

הכותב הוא מנכ"ל מיקרוסופט ישראל וחבר מנהיגות "ועידת ישראל לעסקים 2007"