והלב יהרהר ויחמוד

מכל האזהרות על התייבשותו של ים המוות, שוכחים שיש חיים במדבר היפה הזה

השבוע מתקיים כנס ים המלח, שיעסוק בייחודו של ים המלח ולא פחות מכך, נוכח מפלס המים היורד בעקביות - בעתידו. במהלך הכנס ייערכו לא מעט הרצאות וגם סיורים מודרכים שהם כשלעצמם סיבה טובה מספיק כדי לרדת למקום הכי נמוך בעולם. מדבר יהודה מציע מגוון גדול של מסלול טיול מיוחדים, מרשימים ומאתגרים, באחד מאזורי הנוף היפים בעולם - נחל דוד ונחל ערוגות, מעיין עין גדי ועוד - אבל יש גם נקודות רבות לאורך הכביש עצמו שהגישה אליהן קלה ונוחה, גם סתם בדרך לסופשבוע רגוע באחד המלונות באזור או בחדרי האירוח בקיבוצים שבסביבה. לפעמים נדמה שמרוב דיבורים על התייבשות ים המלח, על הבולענים ועל "ים המוות", שוכחים שיש גם חיים במדבר היפה הזה.

כדאי מאוד לעצור את האוטו בצד הדרך, לתצפית מרשימה על חופו של ים המלח וקו המצוק. אחד המקומות הטובים לכך הוא ממרומי מצוקי דרגות. כאן מתאפשרת עלייה ברכב עד שפת המצוק ממש. לא אחת ניתן לראות עדרי יעלים רועים ממש בצד הדרך. מלמעלה נשקף חלקו התחתון של נחל דרגה, קו החוף של ים המלח - עם קווי הבולענים שעל אופן היווצרותם והסכנות הגלומות בהם ידובר בכנס, על קו הירק שצומח סביב נקודות השפיעה של המעיינות המתוקים ועל הרי עמון שמעבר.

האתר מצוקי דרגות החל את דרכו אי אז אחרי מלחמת ששת הימים כהיאחזות נח"ל. לימים הוקם במקום קיבוץ מצפה שלם, אך הקיבוץ העתיק מושבו לתחתית המצוק והאתר הפך למרכז תיירות מדברית. לאחרונה שודרג המקום: החדרים נותרו במתכונתם הצנועה, אך עברו שיפוץ ונפתחה מסעדה.

המחפשים התרגעות ושכשוך לחופו ההולך ונסוג של ים המלח יכולים לעשות זאת בכמה וכמה חופים. בחוף מינרל, השייך לקיבוץ מצפה שלם, יש ירידה מתונה אל חוף מרווח, שבו שמשיות עשויות כפות דקלים, פינה להתמרחות בבוץ שחור טבעי, מקלחות, קיוסק וספא שבו עורכים עיסוי שוודי עם שמנים ארומטיים (טל' להזמנות: 02־9944888).

בצפון ים המלח ישנם שלושה חופים צמודים. הצפוני שביניהם הוא חוף קלי"ה, השייך לקיבוץ הנושא אותו שם (ובו בית הארחה). החוף הדרומי נקרא נווה מדבר, ובין השניים נמצא חוף ביאנקיני, שכולו מעשה ידיה של אישה אחת: דינה דגן, שעד לפני מספר שנים הייתה בעלת פאב הנושא אותו שם במרכז ירושלים. דינה דגן התפרסמה בשעתה כשזיהתה חפץ חשוד בשירותים של הפאב שלה, לקחה אותו והשליכה אותו החוצה ובכך מנעה אסון כבד. האירוע, הגם שהסתיים בטוב, גרם לה לנהות אחר השקט, ולברוח מירושלים עד המקום הכי נמוך בעולם. דינה, שמעידה על כך שחבריה טוענים שהמחבל לא פגע בה פיסית אך נפשית, מקבלת את פני המבקרים בחוף בתלבושתה הייחודית - כאפייה ותכשיטים של נסיכה מרוקאית. תוך כדי שיחה איתי היא מחלקת הוראות נמרצות לפועלים ולנהג הדחפור שמכשיר חלקה חדשה לבנייה. בחוף ביאנקיני יש צימרים הפונים לים, מדשאות, אולמות אירועים מהודרים, מסעדה עם תפריט מרוקאי עשיר, אפשרות לערוך טיול טרקטורונים וגם ירידה נאה אל דק עץ גדול שנבנה על שפת המים (לפרטים: www.biankini.co.il ובטל': 050־7616162).

אורחי הכנס לנים בקיבוץ עין גדי, אבל גם מי שמגיע לאזור רק ליום אחד כדאי לו לבקר בקיבוץ היפה הזה, שכולו גן בוטני אחד גדול, ומי שאוהב את מוצרי הקוסמטיקה של מפעל "אהבה", המיוצרים מהמינרלים של ים המלח, כדאי לו לקפוץ למרכז מבקרים (הפתוח לציבור בכל ימות השבוע) ולהצטייד במוצרים במחירים נמוכים מאלה הנמכרים ברשתות. בהזדמנות זו מגיע ציון לשבח למפעל על הפרויקט האקולוגי "אגנים ירוקים", שמטהר וממחזר את מי השפכים של המפעל ומזרים אותם לגידול צמחייה מדברית.

בדרך חזרה הביתה מומלץ לעצור בפונדק ה"צ'אנס האחרון", הנמצא בשולי הכביש הראשי לירושלים, קצת לפני קיבוץ אלמוג (פתוח עד השעות הקטנות של הלילה). את המקום ייסד דני, תושב ורד יריחו, שהחל דרכו כחקלאי ואחר כך התפרנס כ"גזלן" בכניסה ליריחו. עם סלילת כביש עוקף יריחו החליט להקים פונדק דרכים שישרת את העוברים בדרך ואת תושבי האזור. "הצ'אנס האחרון" הפך לאבן שואבת לתושבי האזור, לנוסעים בדרך, לקבוצות תיירים ואף לדיפלומטים שמבקרים בגשר אלנבי. כולם מגיעים כדי לנגוס בעוגיות הטחינה המיוחדות ולטעום מהטורשי - חמוצים מיוחדים שמכינה שולה, אם המשפחה. צחוק הגורל המר הוא שבשל תקלה בחשמל עלה המקום באש דווקא בל"ג בעומר. עתה עמלה המשפחה על הקמת המקום מחדש, עם הרבה תמיכה ועידוד מצד תושבי האזור.

פרטים על אירועי הפסטיבל ניתן למצוא באתרים: www.dead-sea.org.il,

www.ma-tamar.co.il וכן בטלפון של לשכת המידע: 08־9975010.

איך מגיעים (מהמרכז): נוסעים על כביש 90 דרומה. כמה קילומטרים אחרי צומת הלידו יש פנייה שמאלה, לשלושת החופים המוזכרים. בהמשך יש פנייה ימינה למצוקי דרגות, ואחר כך פנייה נוספת ימינה למצפה שלם.