תוכנית ההתייעלות של חברת החשמל: 1,000 עובדים ייצאו לפרישה מוקדמת

סטלה קורין-ליבר / דעה: הכל הצגה - כל תינוק בבטן אמו כבר חייב כמה אלפי שקלים למימון חברת החשמל

אחרי הפסד כבד של 293 מיליון שקל מתחילת השנה, בחברת החשמל מתחילים להפנים שלחברה אין ברירה אלא להתחיל בהתייעלות. על רקע ההפסד ברבעון בסך של 353 מיליון שקל, דירקטוריון חברת החשמל בראשות היו"ר מוטי פרידמן, אישר בסוף השבוע באופן עקרוני את תוכנית ההתייעלות שתוגש בקרוב לרשות לחשמל.

התוכנית שעיקריה כבר פורסמו בהרחבה ב"גלובס" כוללת פרישה מוקדמת של עד 1,000 עובדים. מדובר ב-700 עובדים, בנוסף ל-300 העובדים עליהם כבר סוכם שיפרשו מרצון בדיונים מול ועד העובדים. למרות הניסיון להציג את התוכנית כחדשה, הרי שמדובר למעשה בהרחבת מבצע הפרישה הנוכחי (300 איש), שכזכור גם הוא טרם יצא אל הפועל.

על פי התוכנית, 700 העובדים הנוספים אמורים לפרוש בתוך תקופה של כשנתיים, כלומר מדובר על פרישה של 350 עובדים ותיקים בשנה. בחברת החשמל מדגישים, כי יישום מבצע הפרישה לא ייעשה באופן חד צדדי אלא בתיאום מול ועד העובדים.

בנוסף למבצעי הפרישה, כוללת התוכנית קיצוץ חד ברכש ובמכרזי החברה; ייעול סל הדלקים וצמצומו והעברת פעילויות למיקור חוץ (ציי רכב, שירותי תחזוקה ושמירה) בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

תוכנית ההתייעלות היא אחד התנאים שקבעה הרשות לחשמל במסגרת החלטתה להעלות את התעריפים. כזכור, לפני כשלושה חודשים אישרה הרשות לחשמל לייקר את התעריפים בשיעור של 5% בממוצע, זאת לנוכח הרעה במצבה הפיננסי של החברה ועל מנת לאפשר לה להמשיך ולגייס הון לפיתוח משק החשמל.

בוועד העובדים רואים בחומרה את העובדה שהתוכנית אושרה בסוף השבוע ללא תיאום מולם, וזאת עוד בטרם אושר מבצע הפרישה הראשון. בכירים בוועד אמרו היום, כי "אישור תוכנית ההתייעלות בדירקטוריון לא יותר מפיסת נייר. אין כל משמעות לאישור התוכנית ללא הסכמת ועד העובדים. עד שלא יהיה ברור לאיזה כיוון הולכת הרפורמה, לא נסכים לדון בנושא".

כאמור חברת החשמל סיימה את הרבעון השלישי של השנה כצפוי בהפסד גבוה של 353 מיליון שקל, לעומת רווח של 204 מיליון שקל בתקופה המקבילה, זאת בהמשך לאזהרת רווח שפרסמה באחרונה החברה. למרות גידול של 6.5% בהכנסות החברה ברבעון, זינוק של 34% בהוצאות הדלקים (3.35 מיליארד שקל), יחד עם גידול של 16.4% בהוצאות המימון (893 מיליון שקל) העבירו אותה להפסד כבד.

הגידול בעלויות הדלקים נבע מזינוק חד בביקוש לחשמל בחודשי הקיץ שהביא לעלייה חדה בהיקף רכישות הסולר. הגידול בהוצאות הדלקים הביא לירידה חדה של 30% ברווח התפעולי של חברת החשמל שהסתכם ב-1.45 מיליארד שקל.

למרות ההפסדים, הוצאות השכר בחברת החשמל ממשיכות לגדול, וברבעון השלישי של השנה גדלו ב-5.6% ל-400 מיליון שקל. בחברת החשמל מועסקים כיום 13 אלף עובדים, מתוכם 3,000 עובדים זמניים.

בחברת החשמל מטילים את האחריות להפסד בעיכוב עדכון התעריפים על ידי הרגולטור. יו"ר הדירקטוריון, מוטי פרידמן, אמר בסוף השבוע כי החברה הפסידה 680 מיליון שקל כתוצאה מהגידול בהוצאות הדלקים. לדבריו, "החברה ביקשה מהרשות לחשמל לעדכן את מרכיב סל הדלקים בתעריף, ואם הדרישה היתה נענית, אפשר היה להציג רווח בדו"חות הכספיים".