הצעת חוק: נקודות זכות במקום נקודות חובה לנהגים; העונשים הנהוגים היום יישארו בתוקף

עפ"י ההצעה, שהונחה בתמיכת חברי כנסת מכל הסיעות, יוענקו לכל נהג "נקודות זכות" אותן הוא עלול לאבד עם כל ביצוע עבירה

ח"כ אורי אריאל, יו"ר סיעת האיחוד הלאומי-מפד"ל מציע להפוך את שיטת הניקוד של עבירות תנועה הנהוגה כיום, לנקודות זכות. על-פי ההצעה, שהונחה לפני ימים אחדים על שולחן הכנסת בתמיכת חברי כנסת מכל הסיעות, יוענקו לכל נהג "נקודות זכות", אותן הוא עלול לאבד עם כל ביצוע עבירה. הסנקציות הנהוגות כיום, כשלילה, קורס נהיגה מונעת, ואף הוצאת רישיון מחודשת יישארו בתוקפן, ויוטלו בהתאמה על המאבדים נקודות.

עוד קובעת ההצעה כי אדם ששמר על כל נקודת הזכות שלו, יזכה בשנה לאחר מכן להנחה בתשלום ביטוח החובה והמקיף בשיעור של 30%. שר התחבורה יקבע בתקנות, את שיעור ההנחה היחסי לו זכאי בעל רישיון נהיגה, שאיבד חלק מנקודותיו.

על-פי ההצעה, שר התחבורה יקבע בתקנות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אמצעי תיקון שיוטלו על נהג שאיבד נקודות זכות, וביניהם- בדיקות רפואיות, בחינות, הסברה והדרכה.

לפני כחודש וחצי, בהופעה בפני ועדת החוקה של הכנסת, הצהיר שר התחבורה שאול מופז, כי בדעתו לבטל לחלוטין את שיטת הניקוד הנהוגה כיום בישראל. לדבריו, בכוונת משרד התחבורה לעבור לשיטה לפיה יקבל כל נהג מספר נקודות קצובות עם הרישיון, וכל עבירה שיבצע תגרע מסך נקודות אלה. כאשר לא יוותרו נקודות, יאלץ הנהג לעבור מבחן עיוני ("תיאוריה"), ולאחר מכן מבחן מעשי ("טסט"). כאמור, הצעת החוק החדשה, מבטיחה לא רק שיטת עונשין אחרת כפי שגורס השר מופז, אלא בעיקר תמריץ כספי משמעותי, ותיגמול נהגים זהירים.

לדברי אריאל, "שינוי השיטה מבטיח חסכון כלכלי לנהגים, ובכך יעודד נהגים לשמירה מקסימאלית על החוק - בזמן בו המעקב על נהגים עבריינים לא יפגע. הירידה בהכנסות למדינה ולחברות הביטוח תפצה עצמה תוך זמן קצר, בירידה בתאונות דרכים ובצורך לשלם בטיפולם".