משרד עוה"ד ש. פרידמן ושות' מתמזג עם בוטיק המיסוי הראל לוקר ושות'

סולי פרידמן בן ה-95 כבר פרש מזמן, וגם הדור שהחליף אותו. עכשיו, כשהדור השלישי קרוב לפרישה, מרעננים במשרד הוותיק את השורות ומזרימים דם חדש

משרד עוה"ד ש. פרידמן ושות' ממזג לתוכו את משרד הראל לוקר ושות', במסגרת מהלך מיזוג שבו לוקר ישמש שותף מיסים בשלוחה התל-אביבית של ש. פרידמן. כך נודע ל"גלובס". לוקר יפעל במקביל לשותף המיסים בשלוחה החיפאית, דורון שוופי. כעת ימנה המשרד כ-45 עורכי דין, בהם 11 שותפים.

עו"ד שרית מולכו, שותפה בכירה בש. פרידמן, אומרת ל"גלובס" שצירופו של לוקר וצוותו נועד בראש ובראשונה לעבות ולהרחיב את מערך המיסוי של המשרד. "לוקר מביא איתו ידע נוסף שלא היה אצלנו ובכך למעשה אנו גם מעבים את הקיים וגם מרחיבים אותו. הוא גם ייתן מענה ללקוחות בת"א".

צירופו, היא מוסיפה, מהווה חלק ממהלך אסטרטגי של רענון השורות במשרד. "הראל גם בא כחיזוק לשכבת הניהול של דור הביניים, שאני מכנה אותו 'דור 3.5'. המשרד קיים כבר למעלה מ-60 שנה ויש אצלנו תהליך של חילופי דורות, שכבר עברנו אותו פעמיים בעבר ואנו עוברים אותו שוב. סולי פרידמן, הלוא הוא ש. פרידמן, בן 95 וכבר פרש מזמן, וגם הדור שהחליף אותו כבר פרש. כעת הדור השלישי כבר קרוב לפרישה, אז יש תהליך של צירוף שותפים מבפנים ומבחוץ".

עוה"ד אשר (קוקי) רבינוביץ ודורון שוופי, שותפים במשרד ש. פרידמן, אומרים כי "התרבות והתפישה העסקית שמביא עימו הראל לוקר עולה בקנה אחד עם רוח הפירמה ואנשיה". בנוסף, הם אומרים, לוקר פעיל במיסוי בינלאומי ומוסמך גם כעו"ד אמריקאי, ולפיכך משתלב היטב במגמה של הפירמה להרחיב את פעילותה הבינלאומית ואת השירותים הניתנים ללקוחות זרים הפועלים בישראל ולישראלים הפועלים בחו"ל.

אגב, מי שאינו מצטרף לחגיגה הוא שותפו של לוקר, עו"ד עוזי שוחט, שהעדיף להמשיך כעצמאי. "עוזי מעדיף לעבוד לבד ולא במשרד גדול", אומר לוקר. "הפעילות כבוטיק מס היתה מאוד רווחית, אבל אני עובד הרבה בפעילות בינלאומית. לקוחות אמריקאיים וזרים רבים, כמו בנקים להשקעות, מתקשים לעבוד עם בוטיק ומעדיפים one stop shop, כך שמבחינתי זה היה שינוי אסטרטגי כדי להיות זמין גם עבורם".

מעבר לכך, הוא אומר, "יש לי לקוחות בתחומים אחרים שאינם מיסוי, והיו צריכים מענה בדיני חברות או דיני עבודה, וכבוטיק לא היה לי מענה לתת להם. שני הדברים האלה כבר מוכיחים עצמם בתקופה מאוד קצרה".

לוקר אומר שבחר בש. פרידמן משום ש"המשרד הוא בהתחדשות, הוא מכניס דם חדש וגם יש לו לקוחות מצוינים. גם יש לו היסטוריה ותרבות של עבודת מיסים, כך שההשתלבות שלי היתה מאוד קלה. מבחינתי, זו קפיצה רחוקה מדי לעבור מבוטיק שאני ושותפי מנהלים אותו עם עוד 6 אנשים, למשרד של יותר מ-100 עורכי דין ו-40 שותפים. אני מעדיף להתקדם ולצמוח עם משרד בינוני של 50 עורכי דין".

לוקר אינו נרתע מכך שבמשרד כבר קיים שותף מסים. "מחלקת המסים הקיימת היא בחיפה והיה צורך בגידול המחלקה ובמתן מענה ללקוחות במרכז הארץ, שם יש פעילות מסחרית גדולה. מבחינתי אנו עובדים בשיתוף פעולה. מעבר לכך, הוספתי מימד נוסף למחלקה - מיסוי בינלאומי. גם הוספתי לקוחות מתחום הכלכלה החדשה - היי-טק, קרנות הון סיכון וקרנות גידור, להבדיל מהלקוחות המסורתיים של המשק שהיו במשרד".

משרד ש. פרידמן הוא המשרד הגדול ביותר בחיפה ואחד הוותיקים בארץ. כמו כמה משרדים נוספים, הוא נוסד ב-1939 ע"י יעקב שמשון שפירא, שעזב אותו ב-1948 עם מינויו ליועץ המשפטי לממשלה הראשון ובהמשך לשר המשפטים. מאז עזב שפירא נטל את המושכות עו"ד סולי פרידמן, שפיתח והרחיב את המשרד במשך השנים.

במשך שנים היה המשרד מזוהה עם היותו חיפאי ועם מומחיותו בתחום דיני הספנות והמשפט הימי. גם כיום המשרד עוסק רבות בתחום זה, כמו בתחומים ייחודיים נוספים. כך למשל השנה ביצע עסקאות מימון רכישת מטוסים במאות מיליוני דולרים. בשנות ה-80 התחילו דברים להשתנות, והמשרד פתח סניף בת"א, שכיום גודלו זהה לסניף החיפאי. הפעילות המקצועית התרחבה לכלל תחומי המשפט המסחרי. על לקוחות המשרד נמנים צים, א.דורי, האחים עופר, גב-ים, תנובה, בנק מרכנתיל דיסקונט, רפאל, מגל, כימוביל, ראדא, אלדן השכרת רכב, שירותי תעופה, סותבי'ס ועוד.

לוקר, כאמור, מתמחה במיסוי בינלאומי, תכנוני מס וייעוץ שוטף בעסקאות מורכבות. בעבר היה שותף במשרד שקל ושות' ואז עבר למשרד Fried, Frank, Harris, Shriver & Jacobson בארה"ב. כשחזר לארץ הקים עם עוזי שוחט את משרדם המשותף. על החיבור עם ש. פרידמן חתום עו"ד דודי זלמנוביץ, מנכ"ל חברת Glawbal.

עו"ד שרית מולכו אומרת, כי צירופו של לוקר וצוותו אינם המילה האחרונה של ש. פרידמן בתקופה הקרובה. "יש לנו כוונות לגדול עוד יותר. נפח הפעילות שלנו גדל ולכן אנו חייבים להגדיל את המשרד.