זה הזמן לשקם את הגליל

בבואנו לטפל בגליל, יש להבין שאנחנו נמצאים תמיד במצוקת תקציב

אזור הגליל זקוק לטיפול מיוחד משתי סיבות עיקריות. ראשית, האזור משתקם לאחר מלחמה, והסבירות למלחמה נוספת גבוהה יחסית. הסיבה השנייה היא שיעור האבטלה הגבוה בגליל, בעיקר בקרב מגזרי המיעוטים, דבר שיכול להתפתח לכדי משבר עם מאפיינים לאומניים.

בבואנו לנתח את דרכי הטיפול בגליל, יש להבין שאנחנו נמצאים תמיד במצוקת תקציב, דבר המוביל את הנהגת המדינה להתמקד ב-2-3 נושאים עיקריים שיביאו, בהמשך הדרך, לצמיחה, ליצירת מקומות עבודה והמשך טיפול בנזקקים באמת.

בעוד בגליל מובטלים רבים (כ-75 אלף איש), בישראל חיים מאות אלפי עובדים זרים. תיאורטית, ניתן לסלק לאלתר את העובדים הזרים ובכך לייצר מקומות עבודה לישראלים המובטלים בגליל, אך הדבר לא פשוט. יש להזכיר כי ישראלים רבים משתכרים שכר נמוך משכר המינימום.סילוק זרים יביא להעלאת עלות העבודה למעסיקים ולקשיים בהתמודדות מול מתחרים בשוק העולמי. הדבר יקשה אף על תשלום השכר הנוכחי, ובוודאי יקשה על העלאת השכר במשק בכלל ובצפון בפרט. נשאלת השאלה כיצד מקטינים אבטלה ומקטינים פערים חברתיים, וכיצד מעלים שכר שיסייע בשיפור רמת החיים, וזאת מבלי לייצר אינפלציה ומבלי לפגוע בכושר התחרות שלנו בעולם?

התשובה נעוצה בהקמה ובשדרוג של תעשיות בסיס, במקביל לסילוק העובדים הזרים, תוך השקעה בשיפור כושר התחרות של התעשייה הצפונית. לתעשיות הבסיס יתרון בכך שהן מעסיקות הרבה עובדים. אם נשדרג אותן טכנולוגית על ידי השקעה בהון כמו הכנסת רובוטים, מערכת ראייה מלאכותית ולייזר, נייצר להן כושר תחרות שיאפשר צמיחה והקמת מפעלים רבים נוספים. תוספת המפעלים תגדיל בסופו של דבר את מספר המועסקים בצפון ותיצור מעבר עובדים בלתי מיומנים לתפקידים בהם נדרשת מיומנות גבוהה יותר בתעשיות החדשות.

על מנת לשרת תעשיות משודרגות, על בתי הספר המקצועיים בישראל, כמו "אורט" ואחרים, להקים לאלתר סניפים באזורים מוכי אבטלה בצפון, בעיקר בקרב מגזרי המיעוטים, ויסייעו בשדרוג העובדים. על מנת לאפשר מחקר ופיתוח של אלמנטים המסייעים לשדרג תעשיות בסיס, וכן על מנת לאפשר פיתוח עבור תעשיות עתירות טכנולוגיית-מוצר, יש להקים באצבע הגליל מוסד אקדמאי טכנולוגי כדוגמת הטכניון בחיפה. יתכן שזו יכולה להיות שלוחה של הטכניון בצפון ה"רחוק".

לסיכום, על מנת לבצע את שלושת המשימות שהזכרתי, יש לחזק את חוק עידוד השקעות הון במסלול מענקים, על מנת שיעודד השקעה בהון ובעדיפות על פני מדינות האחרות. שהרי כל המדינות רוצות להביא אליהן הון, וההון ילך למדינה האטרקטיבית ביותר עבור המשקיעים. כמו כן יש להקים מערך חינוכי טכנולוגי בשתי רמות : ברמה האקדמית וברמה ההנדסית. התקציב הדרוש למשימות אלו הוא כ-16 מיליארד שקל ב-10 שנים. מתוך סכום זה לחוק עידוד השקעות הון במסלול מענקים נדרשים כ-800 מיליון שקל לשנה.

הכותב הוא נשיא חברת פניציה אמריקה ישראל הממוקם בגליל, ונשיא התאחדות התעשיינים לשעבר