המשק היצרני על סף האטה: מדד מנהלי הרכש ירד ב-3.2% בחודש נובמבר

כלכלני דן אנד ברדסטריט ישראל וארגון מנהלי הרכש: "אם המשק היצרני האמריקני יעבור למצב של האטה תהיה לכך השפעה משמעותית על המשק הישראלי"

ההתמתנות בצמיחת המשק היצרני בישראל המשיכה גם בחודש נובמבר, וקיים חשש כי בחודשים הקרובים יעבור המשק היצרני בישראל להאטה. כך עולה ממדד מנהלי הרכש שנערך על ידי חברת דן אנד ברדסטריט ישראל וארגון מנהלי הרכש. מדד מנהלי הרכש ירד ב-3.2% בנובמבר, וזאת בהמשך לירידה של 7.4% באוקטובר. ערך המדד עומד החודש על 53.1% לעומת 56.3% בחודש אוקטובר. נציין כי קריאה מעל ל-50% מעידה על התרחבות בפעילות הייצור וקריאת מתחת ל-50% מאותת על האטה.

לאחר 15 חודשים של התרחבות, נרשמה בנובמבר האטה ברכיב הביקושים המקומיים שירד החודש ב-3.7% ל-48.2%. המשמעות של מעבר הרכיב להאטה היא כי קיימת ירידה בביקושים בישראל למוצרי התעשייה המקומית. כלכלני דן אנד ברדסטריט וארגון מנהלי הרכש מציינים כי מגמת הירידה בהזמנות המקומיות מסתמנת מאז אוגוסט. אחת הסיבות לירידה בהזמנות היא העלייה החדה במחיר חומרי הגלם, בעיקר מחירי המתכות, מוצרי המזון והאנרגיה. ההערכה היא שמגמת ההאטה בביקושים המקומיים תימשך גם בחודשים הקרובים, והערכה זו נתמכת במגמה של הקטנת מלאי חומרי הגלם על ידי מנהלי הרכש במפעלים הגדולים בישראל.

גם ברכיב הביקושים לייצוא נרשמה החודש ירידה של 7.8%. עם זאת, רכיב הביקושים ליצוא עדיין נמצא במגמת התרחבות.

כלכלני המדד מעלים חשש כי ההאטה בביקושים המקומיים וההתמתנות במדד הכללי תימשך גם בחודשים הקרובים והמשק היצרני עלול לעבור למצב של האטה. הכלכלים מציינים כי תמרור אזהרה נוסף הוא מדד מנהלי הרכש בארה"ב שרשם אף הוא החודש התמתנות וערכו עומד על 50.8%, כלומר הוא נמצא על סף האטה. לדברי הכלכלנים, "אם המשק היצרני האמריקני יעבור למצב של האטה תהיה לכך השפעה משמעותית על המשק הישראלי שתתבטא בירידה בביקושים למוצרים ישראלים בארה"ב".