איש העסקים מיכאל צ'רנוי עתר לבג"ץ: להשיב לי דרכוני ואזרחותי שנשללו לפני 8 שנים

כן הוא דורש לקבוע את מעמדו כאזרח ישראל, מעמד שהוקפא לפני שמונה שנים, בשל חשד שהשיג אזרחותו שלא כדין

איש העסקים מיכאל צ'רנוי עתר לבג"ץ בדרישה לחייב את שר הפנים להשיב לו את דרכונו הישראלי, שנשלל ממנו לפני שמונה שנים. כן הוא דורש לקבוע את מעמדו כאזרח ישראל, מעמד שהוקפא לפני שמונה שנים, בשל חשד שהשיג אזרחותו שלא כדין.

באמצעות עוה"ד יעקב וינרוט, ירון קוסטליץ, יואב סגל, יבגני טרספוב, יהושע רזניק וז'ק חן, טוען צ'רנוי כי עלה לארץ ב-94' וקיבל אזרחות מכוח חוק השבות וכן דרכון. כעבור חמש שנים ניטל ממנו דרכונו, בנימוק שנבדק חשד שהשיג אזרחותו שלא כדין.

רק כעבור ארבע שנים וחצי הודיע לו שר הפנים דאז, אברהם פורז, כי משרד הפנים שוקל את שלילת אזרחותו בגין מתן הצהרה לא נכונה בדבר היעדר עבר פלילי, בעת עלייתו ארצה. אלא שבמשך כל השנים הללו, טוען צ'רנוי, הוא לא זומן אף פעם אחת לחקירה בגין חשדות אלה. כל ששמע הם כלי תקשורת המצטטים "מקורות" עלומים במשטרה, המאשימים אותו בחברות בארגון פשע ברוסיה ובעבירות חמורות.

במהלך שנים אלה, נאמר בעתירה, פנתה המשטרה לכל נציגות אפשרית של האינטרפול ולמדינות שונות באירופה, בבקשה להמציא לה חומר נגד צ'רנוי. לעתירתו צירף תצהירים של "כל ראשי מערכת אכיפת החוק ברוסיה לדורותיה", המעידים כי אין לו עבר פלילי והוא אינו מבוקש ברוסיה". המצהירים, הוא מדגיש, "מוכנים לבוא ולהיחקר כאן בחקירה נגדית לפני בית המשפט".

לדברי צ'רנוי, השנה מונה עו"ד צבי ענבר, יו"ר הוועדה המייעצת לשר הפנים לעניין החלטותיו בדבר ביטול אשרת עולה ותעודת עולה, כוועדת יחיד שתמליץ לשר הפנים בעניינו. ההמלצה, שאת תוכנה אינו יודע, ניתנה לשר לפני כמה חודשים, אך השר טרם החליט בה. (בג"ץ 10730/07).