הסנטימנט השלילי בעולם לחץ את השוק המקומי; מדד הנדל"ן איבד 1.8%

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] גזית גלוב ואפריקה איבדו 2.9% ו-3% בהתאמה * החברה לישראל איבדה 3.2% * אלביט מערכות בלטה בעלייה של 2.5%

הבורסה של תל-אביב פתחה את שבוע המסחר בנטייה שלילית בהמשך לירידות השערים שנרשמו בסוף-השבוע בשוקי העולם, רגע לפני סיום שנת 2007. ביום מסחר שקט שהתאפיין במחזורים נמוכים לתקופה, המדדים המובילים בילו לרוב בטריטוריה השלילית, כשמניות השורה השנייה ומניות הנדל"ן מובילות את המומנטום השלילי. בשוק המט"ח אותתו במקביל האופציות על התחזקות קלה בדולר לאחר הנפילה המחודשת שלו בימים האחרונים, ובשוק הסולידי נרשמה נטייה חיובית קלה באג"ח השקליות הארוכות.

רבעון גרוע בארה"ב

יום המסחר הראשון של השבוע היה כאמור דל אירועים, והושפע בעיקר מהמגמה השלילית שאפיינה את נעילת שוקי העולם בסוף השבוע בצל נתוני המאקרו החלשים שפורסמו לגבי שוק הנדל"ן האמריקני והכלכלה האמריקנית בכלל. נתונים אלו, שעוררו מחדש חששות לפיהם הכלכלה הגדולה בעולם מתכווננת להאטה משמעותית בפתחה של 2008, השפיעו בימים אחרונים גם בכיוון של היחלשות הדולר לצד התחזקות מחודשת של האג"חים הממשלתיות האמריקניות, מה שהקרין על יתר השווקים כולל זה המקומי.

נתון מעניין נוסף שעולה מהשוק האמריקני נוגע לביצועים של וול סטריט ברבעון הרביעי, שמסתמן כגרוע ביותר במונחי תשואה מאז הרבעון האחרון של שנת 2000. הנתונים מלמדים כי מדד ה- S&P500 לדוגמה רשם ברבעון הרביעי (בנטרול יום המסחר האחרון של השנה שיתקיים מחר) תשואה שלילית של 3.2%, וקיזז בכך את עליית הערך שלו מתחילת השנה ל-4.2% בלבד, עניין שגם הוא מוסבר בחששות מפני היקלעות הכלכלה למיתון.

באשר לשוק המקומי הרי שהוא ספג היום מקלחת קרה מכלכלני סיטי האמריקנים, שאמנם המליצו להמשיך ולהשקיע בשווקים המתעוררים גם ב-2008 אך הורידו את ההמלצה לישראל ל"תשואת חסר". זאת, בטענה שמדובר בשוק דפנסיבי ביחס לקבוצת הייחוס ושמומלץ לקחת פוזיציות אגרסיביות יותר במקומות כמו טורקיה ורוסיה. עם זאת, שתי מניות עם זיקה לישראל, שזכו זכו להיכלל בתיק עשר המניות המומלצות של סיטי לשווקים המתעוררים לשנת 2008, הן מכתשים אגן שנסחרת בתל-אביב ואפ"י פיתוח שנסחרת בלונדון, אשר לדברי הכלכלנים "חייבות" להיות בתיקי ההשקעה בשנה הקרובה.

בדרך לשבוע רגוע

שבוע המסחר הקרוב צפוי להיות מקוטע ודל יחסית בהתאם לשבוע הקודם, בשל חופשת ראש השנה האזרחית שלפרקים תשבית את המסחר בעולם ותגרום לפעילות דלילה בשווקים המרכזיים. גם בזירה המקומית צפוי הלך הרוח להיות רגוע לנוכח השקט שצפוי בחו"ל כשסיכומי השנה ימשיכו לתפוס כותרות לאורך הימים הקרובים, והכניסה לחודש ינואר תאפשר אולי ללמוד על מצב הצבירה של המשקיעים המקומיים לקראת השנה הקלנדרית החדשה.

בסוף היום איבד מערכו מדד המעו"ף 0.7%, מדד תל-אביב 100 השיל גם הוא 0.7% ומדד התל-טק ירד ב-0.5%. מחזור המסחר היה כאמור נמוך ועמד על רמה של 1.46 מיליארד שקל. בשוק המט"ח שיקפו היום האופציות עלייה קלה של 0.1% בדולר לסביבות רמה של 3.86 שקל. זאת, לאחר שהמטבע האמריקני נחלש מהותית בשבוע האחרון בעיקר בעקבות חולשתו בחו"ל, מה שעשוי להביא למחשבות שניות באשר לסוגיית התפרצות האינפלציה במשק ובהתאם גם באשר לתוואי המדיניות המוניטארית בפתחה של 2008.

בשוק הסולידי שמרו במקביל האג"ח השקליות הארוכות על יציבות יחסית, ובסוף היום ננעלו האפיקים השקליים הארוכים בעלייה מינורית, כשפער התשואה של 2% עדיין נשמר במח"מ הארוך. זאת, למרות שנראה שהאג"ח השקליות צפויות לאפסייד מסוים בעקבות התנודה החדה האחרונה שנרשמה בשוק המט"ח, אשר כאמור עשויה להצריך בחינת מחודשת של סוגיית האינפלציה בטווח הזמן הקרוב.

ברקע, חזו היום לדוגמה כלכלני בנק הפועלים כי שני המדדים הקרובים - של ינואר ופברואר 2008 - יהיו מאופסים, בניגוד לתחזית קודמת שצפתה ירידת מחירים מצרפית של כ-0.2% לאורך התקופה, כשהמגמה כאמור ברורה: חולשת הדולר גוזרת פחות לחצי מחירים ולכן עשויה לחזור ולתמוך בשוק האג"ח.

בשוק המניות הובילה היום כי"ל את טבלאות המסחר וננעלה בירידה של 1.5% ששיקפה את הלך הרוח במניה לכל אורך הימים האחרונים, בהם הזרים - שקונים אותה באגרסיביות באחרונה - לא היו פעילים. במילים פשוטות, נראה שהמשקיעים המקומיים הרבה פחות שוריים לגבי כי"ל מאשר עמיתיהם שמעבר לים, ונותר לתהות כיצד תתפתח הדינמיקה הזאת לאור רמות השיא במניה. מניית החברה לישראל איבדה במקביל 3.2%.

רוח גבית לאלביט מערכות

בזירת הבנקים נרשמה היום מגמה מעורבת ללא תנודות או התפתחויות מיוחדות בפועלים ולאומי . טבע נסחרה כרגיל בהתאם לפער הארביטראז' והשילה בסיום 0.9%. אלביט מערכות בלטה בעלייה של 2.5%, לאחר שבסוף השבוע גילה סקר "הכסף הגדול" של "גלובס", כי המניה היא המומלצת ביותר להשקעה בשנת 2008 על-ידי בתי ההשקעות המובילים בשוק המקומי. מכתשים אגן הוסיפה לערכה 1.6%, אולי בהשראת הרוח הגבית של סיטי, וגזית-גלוב ואפריקה השילו 2.9% ו-3% והובילה בכך את מדד הנדל"ן לירידה של 1.8%.