דן אנד ברדסטריט: ב-2007 חלה ירידה במספר הנשים בתפקידי יו"ר; שיעור המנכ"ליות הוא 8.5% בלבד

התחום בו נשים מנהלות פורחות הוא משאבי אנוש; 47.1% ממנהלי משאבי האנוש שאינם סמנכ"לים הם נשים * בקרב מנהלי הכספים, שהפכו לאחרונה למבוקשים במיוחד גם לתפקידי מנכ"ל, נשים הן רק 16.6%

התקשורת אוהבת את צביה לבייב, שמונתה רק בשבוע שעבר ליו"ר אפריקה מגורים. היא גם אוהבת את שרי אריסון, עופרה שטראוס ורוית בר ניב - כולן נשים בצמרת הניהולית של החברות הגדולות והמשגשגות בישראל. כמה טוב לראות ולהראות נשים מצליחות בפיסגה עמוסת הגברים והטייסים לשעבר, שבקושי רועדת להם הכנף.

אבל אם שואלים את כלכלני דן אנד ברדסטריט, תקשורת לחוד ומציאות לחוד. שנת 2007שנסגרה אתמול, מצביעה דווקא על ירידה של 0.3% במספר הנשים שעומדות בראש דירקטוריון של חברה מובילה בישראל, לעומת שנת 2006. בדן אנד ברדסטריט סקרו את 1,400 החברות הגדולות בארץ לפי דירוג דנס 100, וגילו כי רק 2.2% מהיו"רים של החברות הן נשים. "לתחושה שנוצרה בתקשורת אין ביטוי מספרי במצבת החברות", הם מסבירים. "המין הגברי עדיין שולט בתפקידי הניהול במשק הישראלי ונראה כי בשנים הבאות המצב לא ישתנה באופן משמעותי", אומרים כלכלני החברה.

למרות המצב העגום בכל הקשור לתפקיד היו"ר, שנת 2007 הסתיימה עם עלייה של 0.8% בשיעור תפקידי הניהול שמבוצעים על ידי נשים בחברות הגדולות. זהו אומנם נתון מעודד, אולם סך תפקידי הניהול המבוצעים על ידי נשים בחברות הגדולות מגיע בסך הכול לשיעור של 14.8%.

שיפור נוסף ניתן לראות בשיעורן של הנשים שמחזיקות בתפקיד מנכ"ל או סמנכ"ל. 8.4% מהמנכ"לים בחברות המובילות בשנת 2007 הן נשים, לעומת 6.6% ב-2006. על המנכ"ליות החדשות נמנות אירה פרידמן, שמונתה למנכ"ל תמיר פישמן ניהול השקעות, לינדה בן-שושן, שמונתה למנכ"ל קבוצת הדס ארזים, וסמדר ברבר-צדיק, שמונתה למנכ"ל הבנק הבינלאומי. שיעור הסמנכ"ליות הגיע בשנת 2007 לרמה של 15.9- עלייה של 4.1% לעומת 2006.

התחום בו נשים מנהלות פורחות במיוחד, הוא משאבי אנוש. 47.1% ממנהלי משאבי האנוש שאינם סמנכ"לים, הם נשים - גידול של 2.1% לעומת השנה שעברה. אם עד לפני מספר שנים היה זה תחום מובהק של גברים יוצאי מערכת הביטחון, הרי שהתחום הפך ל"נשי" בשנים האחרונות.

בקרב מנהלי הכספים, שהפכו לאחרונה למבוקשים במיוחד גם לתפקידי מנכ"ל, נשים מהוות רק 16.6% - אולם מדובר בגידול של 2.6% לעומת 2006.

2007 נרשמה גם כשנה לא מוצלחת במיוחד למנהלות בתחום השיווק: שיעורן עמד על 15.3% בלבד, לעומת 17% בשנת 2006.

בתחומים הנחשבים "גבריים" במיוחד, לא חל כל שיפור, ואף נרשמו ירידות. כך למשל, בקרב מנהלי הלוגיסטיקה חלה ירידה של 2.3% במספרן של הנשים לרמה של 9.7%. בקרב מנהלי התפעול חלה ירידה של 1.6% לרמה של 5.4% בלבד, ואילו אף לא אישה אחת רשומה כמנהלת מחלקה טכנית.

בדן אנד ברדסטריט החליטו לפרגן לאריסון, שהוגדרה כ"אחת הנשים שהובילה בשנה האחרונה את שילובן של נשים בתפקידים בכירים". "אמנם כישוריהן של הנשים אינם נופלים מכישוריהם של הגברים, אך תרבות העבודה בישראל מתאפיינת בשעות עבודה מרובות, וקיימת תפיסה כי מי שעובד שעות רבות יותר הוא עובד טוב יותר", אומרים בדן אנד ברדסטריט. "נשים המנסות לשלב בין קריירה ואמהות, מתקדמות לאט יותר בסולם הדרגות בארגון. כדי להביא לשינוי אמיתי במצב, יש צורך בהתערבות ממשלתית ומתן תמריצים לנשים עובדות".

נשים