היזהרו בלשונכם: עו"ד כינה את עמיתו "טינופת" בדיון; יפצה אותו ב-5,000 שקל למרות שהתנצל

דברי הגנאי של עו"ד יצחק פרוינד כנגד עו"ד ערן גוטפריד נאמרו בנוכחות השופטת ומתמחיה, עורכי דין ממשרדי הצדדים ולקוחותיהם * פרוינד הוסיף: "אינך ראוי לאביך" - עו"ד שמעון גוטפריד ז"ל, שהיה מבכירי הפרקליטים בארץ בתחום הנדל"ן

בית משפט השלום בראשל"צ חייב את עו"ד יצחק פרוינד לשלם פיצוי בסך 5,000 שקל והוצאות בסך 1,000 שקל לעו"ד ערן גוטפריד, משום שכינה אותו "טינופת" ו"שקרן" במהלך דיון משפטי. זאת, למרות שהתנצל מייד והודה שאיבד עשתונות.

פרוינד וגוטפריד ייצגו צדדים להליך אזרחי שהתנהל בשלום בהרצליה. במהלך ביקור שערך בית המשפט בנכס הנוגע לסכסוך, הטיח בו פרוינד את הדברים והוסיף: "אינך ראוי לאביך". גוטפריד, צריך לומר, הוא בנו של עו"ד שמעון גוטפריד ז"ל, שהיה מבכירי הפרקליטים בארץ בתחום הנדל"ן, וייצג בזמנו את משפחת ליברמן האוסטרלית ברכישת השליטה בפז מהמדינה.

דברי הגנאי נאמרו בנוכחות השופטת ומתמחיה, עורכי דין ממשרדי הצדדים וכן לקוחותיהם. פרוינד מיהר להתנצל "על דברים שלא היו צריכים להיאמר", והסביר ש"היתה פרובוקציה, ולכן לא שלטתי בעצמי ואמרתי את מה שאמרתי ואני מצטער כפל כפליים".

השופטת ד"ר איריס סורוקר הלכה אחר הזרם המרכזי בפסיקה, לפיו חוק איסור לשון הרע אינו מקנה "חסינות גורפת" לדברים שנאמרו במסגרת דיון משפטי. "תנאי להקניית החסינות הוא שההתבטאות 'שייכת לעניין'. ההתבטאות צריכה להיאמר בקשר עם נושאי הדיון בהליך המשפטי", ציינה. לדבריה, לפי העדויות הדברים נאמרו בתגובה לדברים שאמר גוטפריד לפרוינד: "חקרתי עליך... אתה הגשת תצהיר שקרי לבית המשפט".

למרות שפרוינד מיהר להתנצל ודבריו לא נאמרו בכוונה לפגוע אלא כהתפרצות רגעית של כעס, השופטת לא פטרה אותו מאחריות. "עו"ד מצופה לשלוט בעצמו ולנהוג איפוק, אף אם הוא מצוי בסערת רגשות. אופי הסכסוך אינו משחרר את רסן האיפוק ואינו פוטר את עוה"ד מחובתו לנהוג בנימוס כלפי חברו. עו"ד המשיב בהתפרצות קולנית ומשתמש בשפה נמוכה, אינו תורם בכך למוניטין של עצמו", הבהירה.

הפיצוי הנמוך שפסקה נבע מ"אופי ההתבטאויות, הקשרן, האווירה הכללית וכן ההתנצלות". (ת.א. 5171/06).