צינורות המזה"ת הודיעה לבורסה: הנהלת החברה משביתה את המפעל בעקבות עיצומי העובדים

השבתת מגן בחברה בורסאית נחשבת לצעד מאוד לא פשוט, בשל ההשלכות על שווי המניה

חברת צינורות המזרח התיכון , הנסחרת בבורסה של ת"א, הודיעה הבוקר לבורסה כי הנהלת החברה החליטה לבצע השבתת מגן במפעל. זאת, בעקבות העיצומים שנוקטים העובדים במסגרת סכסוך העבודה שהוכרז לפני שבועיים. השבתת מגן היא למעשה סגירת המפעל על ידי ההנהלה - דבר שמעקר את עיצומי העובדים שנועדו להפעיל לחץ על ההנהלה. יצוין כי השבתת מגן בחברה בורסאית נחשבת לצעד מאוד לא פשוט, בשל ההשלכות על שווי המניה. מניית החברה ירדה ב-4.4% מאז פתיחת המסחר הבוקר.

"לצערנו ההשבתה היא כורח המציאות, שכן התנהלות העובדים מאז הוכרז סכסוך העבודה פגעה ופוגעת בהתחייבויות המפעל כלפי לקוחותיו", אמר היום מנכ"ל החברה, בני שריג. לדבריו, העובדים הפרו את החוק ופתחו בעיצומים פרועים ובלתי חוקיים עוד בטרם הסתיימה תקופת הצינון מיום ההכרזה על הסכסוך. "סכסוך העבודה לא משרת איש מעובדי החברה, זולת קבוצת פונקציונרים קטנה וקולנית המבקשת לשמר לעצמה זכויות יתר בלתי חוקיות על חשבונם ורווחתם של יתר עובדי המפעל המסורים", טוען שריג.

סכסוך העבודה פרץ בחברה על רקע סיומו של הסכם העבודה הקיים, ובעקבות דרישתו של שריג להביא לשינויים מהותיים בהסכם העבודה החדש. השינוי העיקרי שמבקש לבצע שריג הוא ביטול הווטו של ועד העובדים בעניינים הקשורים לכוח אדם. עד היום, הנהלת החברה לא יכלה לפטר עובדים ללא הסכמת הוועד. "הבהרנו לעובדים שבמאה ה-21 לא יכול להיות שהידיים שלנו יהיו כבולות", הסביר לאחרונה שריג ל"גלובס". הנהלת החברה ביקשה לקבוע מכסה של 5 עובדים בשנה אותם ניתן יהיה לפטר על פי צורך, אולם בוועד העובדים התנגדו. עוד ביקשה ההנהלה להנהיג מדיניות של "שכר עידוד", שתעניק תמריצים לעובדים על פי תפוקות.

יו"ר מרחב השפלה בהסתדרות, משה ארבלי, סיפר היום ל"גלובס" כי יש לו ביקורת כנגד שני הצדדים בסכסוך. צר לי שהצדדים הגיעו למצב הזה. אני מקווה שכל מי שטיפס על העץ ירד מהר מאוד כי הוא יבין שזה לא משתלם. הוועד נוקט בפעולות שלא קיבלו את אישור ההסתדרות וצר לי על כך. מחר אנחנו נגיע אל הממונה על יחסי העבודה במשרד התמ"ת, ואני מקווה שהדברים שם יסתדרו. השבתת המגן של ההנהלה אמנם חוקית מבחינה משפטית, אבל אני במקומם כחברה ציבורית, לא הייתי מתלהב מהצעד הזה".

צינורות המזרח התיכון הינה חברה ציבורית הנמצאת בשליטת קבוצת גאון אחזקות ואיש העסקים סמי שמעון, באמצעות חברת איינסבורי. מחזור המכירות של החברה עמד בשנת 2006 על 305 מיליון שקל. החברה מייצרת ומשווקת צינורות פלדה להולכת מים, ביוב, דלק וגז, והיא נחשבת, בין היתר, לספקית אסטרטגית של חברת מקורות.