בין הטיפות המרות

ישראל רחוקה ממעמד של מעצמת וויסקי. הכמויות קטנות, החיקויים רבים, ויש גם יבוא ממזקקות סקוטיות שבסקוטלנד לא שמעו עליהן. תקנות חדשות יעשו סדר > טל גל כהן

לא קל ליבואני הוויסקי בארץ. כ־70% מכלל תצרוכת הוויסקי בישראל נמכרים בחנות אחת, שאינה נמצאת כלל באחריותם השיווקית. החנות הנכספת הזו לא נמצאת בתל אביב, מעוז חיי הלילה, גם לא בירושלים מרובת התיירים ולא באילת, העיר ללא מע"מ. היא שוכנת דווקא בשטח המוניציפלי של העיר לוד. כן, מדובר בג'יימס ריצ'רדסון, חנות הדיוטי־פרי של נמל התעופה בן־גוריון. זאת, ועוד: על יבואני המותגים האיכותיים - כמו שיבס ריגל, ג'וני בלק לייבל, ג'יימסון, בלנטיין ואחרים - קמו יבואנים נוספים, המכונים פרלליסטים; כלומר יבוא מקביל, שלא מארץ המוצא או מהמשווק המקורי. וכך מוצאים להם אלפי בקבוקי וויסקי את דרכם באוניות המגיעות מיוון, מקפריסין או ממדינות אחרות. הוסיפו לכך את החיקויים, את הזיופים ואת הייצור המקומי של מותגים א־לה־סקוטיים, והנה לכם לילות לבנים רבים של יבואני וויסקי מסכנים.

ואלה התקנות החדשות

לא רק יבואני הוויסקי, גם גורמים בממשלה הבריטית עושים מאמצים כדי להילחם בתופעת הזיופים והחיקויים, שמביאה לזילות של הוויסקי הסקוטי. יצוא הוויסקי הסקוטי לעולם מגלגל כשני מיליארד ליש"ט, והסחר המקביל גורם נזקים הן ליצרנים והן לכלכלת סקוטלנד. אחד האמצעים במלחמה הזו הוא תקנות חדשות שבקרוב ייכנסו לתוקפן, ומטרתן למסד הגדרות אזוריות והגדרות מדויקות יותר של סוגי וויסקי. סיבה נוספת לתקינה החדשה היא הצורך להתאים את ההגדרות הקיימות לחוקי האיחוד האירופי, המתייחסים למקור המוצר, כמו שמפניה משמפיין, או קוניאק מקוניאק.

התקנות החדשות יגדירו חמש קטגוריות של וויסקי סקוטי:

* Single Malt Scotch whisky - וויסקי לתת (שעורה בלבד), המיוצר במזקקה אחת בלבד.

* Single Grain Scotch whisky - וויסקי דגנים (כמו חיטה ותירס), המיוצר במזקקה אחת בלבד.

* Blended Scotch whisky - וויסקי המעורבב ממספר סוגים, מדגנים שונים ומכמה מזקקות.

* Blended Malt Scotch whisky - וויסקי המעורבב אך ורק מוויסקי לתת, אבל ממזקקות אחדות.

* Blended Grain Scotch whisky - וויסקי המעורבב ממספר סוגי דגנים מכמה מזקקות.

בנוסף, יינתן אישור לפרסם על הבקבוקים אזורי וויסקי, כדוגמת היילנד, ספייסייד, איילה וכדומה, רק אם הוויסקי יוצר כולו באזור. יותר להשתמש בשם של מזקקה רק אם הוויסקי הוא אכן מוצר של אותה מזקקה. אסור יהיה לפרסם שמות פיקטיביים של מזקקות, שבהן כביכול יוצר המשקה, כפי שנעשה היום. לא רק הייצור, גם היישון ייעשה אך ורק בסקוטלנד. אסור יהיה לייצא סקוטש בחביות עץ, ואילו ייצוא סינגל מאלט סקוטש יהיה רק בבקבוקים עם תוויות.

בנוסף, ואולי החשוב מכול, כל בקבוק יצא עם חותמת לייזר, בצדו הפנימי של הבקבוק, המצביעה על היעד של המשלוח. כך, אם יגלו בקבוקי וויסקי המיועדים להונג קונג בברים של חיפה, יישלל מיידית רישיון ההפצה של אותו סוחר תאב כמויות.

מה קורה בארץ

ישראל אינה נחשבת לארץ וויסקי. הכמויות המגיעות לארץ מזעריות, ותרבות הוויסקי בברים נמצאת בחיתוליה. סוגים רבים נלגמים בברים כצ'ייסרים, כוסית קטנה מאוד הנלגמת ב"מכה אחת", לרוב יחד עם כוס בירה. מותגי וויסקי אציליים יותר, כמו המאלטים המיושנים שנים רבות בחביות עץ אלון, נלגמים בברים או במסעדות לאחר ארוחה דשנה. זה לא תענוג זול: מחירה של כוסית וויסקי איכותי נע בין 55 ל־70 שקלים. יחד עם זאת, מגוון מותגי הוויסקי המגיעים לישראל הוא אדיר. תפריטי האלכוהול מלאים בסוגי וויסקי שונים, ובניואנסים של טעמים וצורות יישון, ועל כך יש לברך. שתיינים בכמות אולי אין, אבל איכות יש למכביר. ¿