לא נכנסתם בזמן לזהב?

חכו למה שיעשה הכסף. כמה שיטות לניצול העלייה במחירו ובמחיר המתכות בכלל

לצד העליות החדות במחיר אונקיית הזהב בשבועות האחרונים, עולה גם מחיר הכסף, שיש המכנים אותה "מתכת יקרה לעניים". למרות שהזהב מסוקר ופופולרי הרבה יותר, מסתבר שיש הרבה סוחרים ואנליסטים המתמחים במתכת הכסף, שלרוב נעה במקביל לזהב ובדרך כלל גם תנודתית יותר.

לסקירות נכסים נוספות היכנסו לאתר בורסה פלוס

מבחינה טכנית נוצר כיום מצב מעניין: מחיר אונקיית הזהב פרץ לפני כשבוע שיא ומתקרב ל-900 דולר ואילו הכסף טיפס אמנם ל-15.73 דולר לאונקיה, לעומת 13.70 דולר לפני כחודש, אולם זה איננו שיא.

בסבירות גבוהה, המשך המגמה הנוכחית תוביל לפריצה של הכסף לשיא חדש (מעל 16 דולר לאונקיה), ומהלך כזה עשוי להוביל לעליה נוספת של עשרות אחוזים במחיר המתכת בחודשים הבאים.

מרבית האנליסטים המסקרים את תחום המתכות היקרות בעולם מעריכים שהזהב ימשיך לעלות ועשוי להגיע ל-2,000 דולר בשנתיים הקרובות. הכסף, מנגד, עשוי לעלות ל-150 עד 180 דולר - עליה של פי 10 ויותר ממחירו הנוכחי.

הכסף והזהב עולים בעקבות חולשת הדולר, עליית מחיר הנפט, החששות מהתפרצות גל של טרור עולמי ושאר מתחים גיאו-פוליטיים, עליה באינפלציה וביקושים מהמתעשרים החדשים בעולם.

בנוסף, לכסף יש לא מעט שימושים בתחומי תעשיה שונים כך שהמשך הצמיחה העולמית תורם לעלייה בביקושים.

הדרך הראשונה והפשוטה ביותר להרוויח מהעליה במחירו, היא כמובן רכישת כסף, מטבעות או תכשיטי כסף ואחסונם. דרך נוספת, פשוטה וזולה, היא השקעה באמצעות תעודות סל או קרנות נאמנות.

בארץ נסחרת תעודת סל תכלית סילבר ובארה"ב תעודה תחת הסימבול SLV. בנוסף, קיימות עשרות קרנות נאמנות ותעודות סל המתמחות בהשקעה במתכות היקרות.

דרך שלישית היא השקעה במניות של חברות הפועלות בתחום. הבולטות שבהן הן סילבר וויטון (SLW), אפקס סילבר מיינס (SIL), סילבר סטנדרד ריסורסס (SSRI) ופאן אמריקן סילבר (PAAS). חברה נוספת היא Coeur d’Alene Mines , (נסחרת בניו יורק תחת הסימבול CDE).

החברה פועלת בתחום של פיתוח מכרות כסף וזהב בצפון ודרום אמריקה, אוסטרליה ואפריקה. מחיר המניה 4.68 דולר, שווי השוק כ-1.3 מיליארד דולר והמכפיל כ-27. החברה השלימה מיזוג לפני כחודש וצפויה, בעקבות המיזוג, להפיק כ-29 מיליון אונקיות כסף ב-2009, מה שיעמיד אותה במקום הראשון בעולם מבחינת היקפי ההפקה של כסף. במחיר הנוכחי זו הכנסה של כ-450 מיליון דולר. בנוסף, ל-CDE יש עלות הפקה ממוצעת נמוכה מאוד של כ-1.73 דולר לאונקיה לעומת 3-5 דולר לאונקיה לחברות האחרות שהוזכרו קודם.

קשיים לא מעטים שהחברה נתקלה בהם לאחרונה הביאו לירידה דראסטית בתפוקה אולם זה כאמור עומד להשתנות בקרוב, עם פתיחת מכרה כסף חדש בבולביה. בנוסף, עומדת החברה להכניס לפעילות מכרה זהב באלסקה, שצפוי להפיק כ-115 אלף אונקייות בשנה ולהגדיל ב-500% את תפוקת הזהב השנתית שלה.

בשורה התחתונה: CDE

נראית זולה לעומת החברות האחרות הפועלות בתחום של הפקת כסף. הקשיים הרבים בהם נתקלה החברה בשנה האחרונה "החזיקו" את המניה במחיר נמוך אולם היא עשויה לפרוץ בקרוב לכיוון 10-15 דולר. שווה לבדוק ולעקוב.