בריטיש נוטשת את ישראל

ומחזירה את המדינה והמשק לימי המונופול העליזים

אחת מאבני היסוד של הכלכלה המודרנית היא העדר מעורבות ממשלתית ויצירת תנאים שישפיעו על איכות מוצרים ושירותים ומחיריהם.

בימים האחרונים התבשרנו על גורם חשוב ומרכזי שהחליט לסגת ממעורבות במשק הישראלי בתחום האנרגיה - חברת בריטיש גז, שניסתה ללא הועיל להגיע להסכם אספקת גז עם ממשלת ישראל, באמצעות שדות הגז שלה הממוקמים מול חופי עזה.

הסתלקותה של בריטיש גז איננה גחמה - היא נובעת מלחצים שהרחיקו אותה.
האם טוב להיות תלויים בספק אחד לגז? האם ישראל תוכל לפתח משק תחרותי של חשמל אם כל הפעיליות בו תהיינה תלויות במקור גז אחד? אם דחיית בריטיש גז נובעת משיקולים כלכליים טהורים, יש לברך על כך, אולם כדאי לבדוק אם אמנם זה המצב.

חברת EMG שבשליטה חלקית של איש העסקים הישראלי יוסי מימן, השיגה הישגים רבי משמעות להבטחת אספקת הגז לישראל ותעמוד ככל הנראה ביעדי הביקוש לגז, תוך שמירה על מחירי גז סבירים בחוזה שהיא תספק לישראל.

אולם, מנגד, אנו רואים את מימן כאיש עסקים, המשכיל גם לעשות "אקזיטים" ולהציע חלק מאחוזי אחזקתו בEMG לגורמי השקעה זרים. מימן, בהלינו על ההסכם המתגבש עם בריטיש גז, טען ששדות הגז הם בבעלות ארגוני טרור, שמתנגדים לקיומה של מדינת ישראל.

למרות הבטחותיה של בריטיש גז, לפיהן לא תהיה אפשרות להטיל חרם על ישראל או לעצור את הספקת הגז, הבטחות שניתנו לאריק שרון בזמנו ולאהוד אולמרט אחריו, לא הצליחו נציגי תאגיד הגז הבינלאומי לשכנע את גורמי הביטחון ואת הנושאים ונותנים במשא ומתן כי יש ביכולתם להבטיח אי הזרמת כספים שיתקבלו אצלם לגורמי טרור או גורמים עוינים אחרים. כמו כן, הם לא השכילו להפעיל מערכת שכנוע(לובינג) שהיה בכוחה לעמוד תחת הלחצים הנגדיים.

אחד השיקולים שעמדו בבסיס ההחלטה של הממשלה, היא השתלטות החמאס על רצועת עזה ועל הגבול עם מצרים. ישראל לא רצתה ליטול סיכון ביטחוני, ולכן וויתרה על "בריטיש גז" שהיא אחת מספקיות הנפט והגז הגדולות כיום בעולם.

השיקול הביטחוני הכריע את השיקול המשקי, ואנו נהפכנו לתלויים בספק הגז הבלעדי EMG. יש לקוות שעם התקדמות המו"מ המדיני, נוכל לשלב את "בריטיש גז" כספקית נוספת ולא להיות תלויים בגורם אחד בלבד במעבר מהפקת אנרגיה מפחם להפקת אנרגיה מגז. טוב לו האחראים על משק האנרגיה היו מאתרים מקורות אנרגיה וגז, במקום הערוץ של בריטיש שנחסם.

שלמה פרץ הוא יועץ תקשורת אסטרטגי בעל חברת Communication S.P.R המתמחה בניהול תאגידים בינלאומיים וישראליים ומומחה בניהול משברים