דשדוש בבורסה של תל-אביב בהמתנה לפתיחת שבוע המסחר בשוקי חו"ל

[לאתר המעו"ף][לפורטל הפיננסי] המעו"ף עלה ב-0.3% * מכתשים אגן הובילה את המחזורים ורשמה התאוששות של 4% * אפריקה ישראל עלתה ב-2.7% * טבע הוסיפה 0.5% * דלק נדלן איבדה 3.7% * אלביט הדמיה פתחה את היום בירידה של 5% וסיימה אותו בעליה של 4.8%

הבורסה של תל-אביב פתחה את שבוע המסחר במגמה מעורבת, על אף המשך המומנטום השלילי בסוף השבוע בשוקי העולם. ביום מסחר תנודתי שהתנהל ברובו סביב רמות הפתיחה, לפחות במדד המעו"ף, המדדים נעו ללא כיוון מוגדר, כשמצד אחד ניכרו ההשפעות השליליות מחו"ל ומצד שני הורגשה גם תאוות הבצע של המשקיעים לנוכח מחירי השפל בחלק מהמניות. בשוק המט"ח אותתו במקביל האופציות על היחלשות קלה בדולר, ובשוק הסולידי נפתח שבוע המסחר בנטייה חיובית.

שבוע המסחר נפתח כאמור על רקע המשך הנסיגה של שוקי חו"ל, לנוכח האינדיקציות השליליות שלא מפסיקות לזרום מכיוון מארצות-הברית. אלו כללו בשבוע האחרון שורה של נתונים כמעט מכל קצוות המשק, שמעידים על הגלישה המהירה למיתון. לקינוח, בסוף השבוע העיבה גם הערכה ולפיה עונת הדו"חות הקרובה תשקף גל מחיקות אגרסיבי נוסף בקרב פירמות הפיננסים.

על רקע זה חרג השבוע הנגיד האמריקני בן ברננקי ממנהגו, והודה כי על-מנת לחלץ את הכלכלה האמריקנית מהסיטואציה הנוכחית תידרש הקלה מוניטארית לא מבוטלת. אבל נראה שגם הציפייה להמשך הורדות ריבית כבר לא מצליחה לעודד את המשקיעים, שמבינים שבטווח הקצר הלך הרוח הכלכלי צפוי להמשיך להיות שלילי.

צורכים פחות

כל ההתפתחויות הללו, שהן המשך ישיר של ההתרחשויות בסוף 2007, הובילו את וול סטריט לפתיחת השנה הגרועה ביותר זה 26 שנים, כשהמשקיעים למעשה מבינים שהתחתית - לפחות במובן הכלכלי - עדיין לפניהם. ניתן היה להתרשם כך למשל בשבוע שעבר מעדויות של בכירי הפירמות AT&T (מתחום התקשורת) וטיפאני (מתחום התכשיטים), שהעריכו כי עסקיהם ייפגעו בטווח הזמן הנראה לעין לאור הציפייה להיחלשות הכוח הצרכני. במילים פשוטות: המשבר האחרון, שהחל כמשבר פיננסי, הגיע ללב ליבה של הכלכלה - הצרכן, והמשמעות היא פגיעה כלכלית מהותית, שכן כבר לא מדובר באיבר כלכלי פריפריאלי כמו שוק הנדל"ן לדוגמה.

כל האווירה המתוארת לעיל באה לידי ביטוי כאמור גם בשווקים הפיננסיים, הן ברחבי העולם והן בשוק המקומי. האחרון אמנם מצליח בינתיים להחזיק את הראש מעל למים, בהשראת כרית הביטחון שזירת המאקרו המקומית עדיין מספקת, אך מי שיבחן את הנתונים לעומק יגלה שעל אף ההיחלשות המינורית של מדד תל-אביב-100 באחרונה, כשליש מהפירמות בו חוו בחצי השנה החולפת ירידת ערך של 30% ואף יותר מכך - מה שללא ספק נופל תחת הקטגוריה של מפולת לכל דבר ועניין.

ברמה הטקטית נציין, שפתיחת שבוע המסחר לא ייצרה יותר מדי כותרות לאור העובדה ששוקי העולם היו מושבתים היום, וכרגיל רוב הסוחרים המתינו בקוצר רוח לפתיחת המסחר מעבר לים תוך ניסיון לאסוף סחורה במחירים אטרקטיביים. בזירת המאקרו לא נרשמו היום התפתחויות מהותיות, כשבהמשך השבוע המשקיעים יישאו את עיניהם לנתוני מדד דצמבר שיפורסמו ביום שלישי, ויהוו נדבך חשוב בהחלטת הריבית של בנק ישראל בסוף החודש.

בסוף היום עלה המעו"ף ב-0.3%, מדד תל-אביב 100 טיפס ב-0.4% ומדד התל-טק הוסיף 0.2%. מחזור המסחר עמד בסיום על רמה של 1.79 מיליארד שקל - רמה שגרתית פחות או יותר לימי ראשון האחרונים.

בשוק המט"ח אותתו האופציות על היחלשות של 0.2% בדולר בהיעדר מסחר, לסביבות רמה של 3.766 שקל. בשוק הסולידי ניסו ציידי המציאות לנצל את החולשה האחרונה באפיקים השקליים הארוכים - שכמעט התעלמו מהייסוף הנוכחי שישנה כנראה את התוואי המוניטארי הקרוב - והשחרים הארוכים נטו בסיום מעלה בשיעורים של עד 0.6%.

מכתשים מתקנת

בשוק המניות הובילה היום מכתשים אגן את טבלאות המסחר עם התאוששות של 4%, כשנראה שחלק מהמשקיעים מנצלים את פאניקת היתר שאפיינה את המוכרים של יום חמישי. בין שאר הגדולות, כי"ל איבדה מערכה 0.1% על אף רכישה של חברה בתחום הטיפול במים ב-90 מיליון דולר, טבע הוסיפה לערכה 0.5% כשהמשקיעים מנסים לאמוד את הפגיעה בחברה לנוכח פרישת מנהל הפעילות בארצות-הברית, ג'ורג' בארט, ובזירת הבנקים נמשך המומנטום השלילי אך פועלים ולאומי ננעלו לבסוף ביציבות יחסית.

בזירת הנדל"ן בלטה היום אפריקה בעלייה של 2.7% לאחר שזכתה להיענות נאה לגיוס האג"ח שערכה ביום חמישי, וסחבה את המדד לעלייה של 1% על אף היחלשות של 3.7% ו-3.2% בדלק נדל"ן וגזית-גלוב בהתאמה. נייס בלטה בין הדואליות בירידה של 3.7%, לנוכח החולשה של המניה בארצות-הברית, כשמנגד וריפון טיפסה ב-6.8%.

ברקע, כאמור בלטה פעילות "ציידי המציאות" שבאה לידי ביטוי לדוגמה אלביט הדמיה , שהמשיכה ליפול בהתחלת היום בשיעור של כמעט 5%, אך בהמשך עברה למגמה חיובית וננעלה בעלייה של 4.8%, כשהמשקיעים מנסים לנצל את החולשה בה. במקביל, גם בקבוצת דלק נמשכה בתחילת היום החולשה, בהמשך לכל הימים האחרונים, אך בשעות הצהריים היה מי שניצל זאת לרכישות והמניה בירידה מינורית של 1.2% בסיום.