העליות בוול סטריט עזרו לבורסה בת"א להתאושש; מדד הנדל"ן עלה ב-1.4%

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] הפועלים ירדה ב-2.4% * מכתשים אגן עלתה ב-4.6% * טבע ירדה ב-1.4%

הבורסה של תל-אביב נסחרה היום בנטייה חיובית, על רקע פתיחת השבוע החיובית בוול סטריט. המדדים המובילים באחד העם התנהלו סביב רמות הפתיחה לאורך רוב שעות היום, כשמניות הנדל"ן מתאוששות מעט ויוצרות השפעה חיובית. בהמשך, וול סטריט אותתה על פתיחה חיובית, ותל-אביב הגביהה רום בהתאם. במקביל, הדולר המשיך להיחלש בפתיחת השבוע באגרסיביות בהתאם למגמה בחו"ל, והאג"ח השקליות המשיכו לרשום עליות שערים נאות לאור הייסוף המואץ.

יום המסחר בתל-אביב התנהל כאמור בהשראת פתיחת שבוע המסחר בעולם, כשהחשש ששורר בשווקים מחד והתאווה של המשקיעים לאתר מניות במחירי רצפה מאידך, ממשיכים להוות את הכוחות המרכזיים שפועלים על אחד-העם כמו גם על שוקי אירופה. ברקע לא נרשמו היום התפתחויות כלכליות מיוחדות, כשדווקא שוקי המטבע תפסו את הכותרות בסוכנויות הידיעות הפיננסיות הבינלאומיות, לאור המשך תהליך ההיחלשות המואץ של הדולר.

הדולר בשפל

ברמה הטקטית המשקיעים התעודדו היום מהפרסום המקדמי של תוצאות הרבעון הרביעי של ענקית הטכנולוגיה יבמ, שעקפה את התחזיות המוקדמות, ומכך שהחוזים על וול סטריט שיקפו ציפיות לפתיחה חיובית החל משעות הצהריים. בהקשר של עונת הדו"חות בארצות-הברית נזכיר, כי מחר צפוי סיטיבנק לפרסם את התוצאות שלו לרבעון הרביעי של השנה, ונראה שלהיקף המחיקה שעליו הוא ידווח בגין המשבר האחרון תהיה השפעה כזו או אחרת על מהלך השווקים.

ובחזרה להיחלשות הדולר, עניין שאמנם אין בו חדש אך שקיבל באחרונה דחיפה מחודשת. זאת, בעקבות נתוני המאקרו החלשים הממשיכים להתפרסם בארצות-הברית ובעיקר בעקבות ההתבטאות האחרונה של נגיד הבנק המרכזי בן ברננקי, בדבר ההקלה המוניטארית שעוד תידרש. המסקנה של המשקיעים מכל ההתפתחויות היא שבהחלטת הריבית הקרובה שתתקבל בארצות-הברית ב-30 בינואר יבצע הבנק המרכזי הפחתה של 0.5%, ולכן שוקי המטבע, כמו גם שוקי החוב, מתאימים עצמם למציאות החדשה שבפתח.

גם בזירה המקומית לא נרשמו התפתחויות מיוחדות, כשעיני המשקיעים נשואות למחר (ג') - מועד פרסום מדד המחירים לצרכן. הציפייה היא שהמדד יעלה בשיעור של עד 0.5%, אך נראה שמדובר בהתפתחות שכבר מגולמת בשווקים ובכזאת שלא תמנע מבנק ישראל להותיר את הריבית על כנה בסוף החודש.

אגב, נזכיר כי החלטת הריבית של בנק ישראל תתקבל החודש ב-28 בינואר, יומיים לפני ההחלטה בארצות-הברית, וההיבט הנסיבתי הזה מחזק אף את ההערכה שהריבית בישראל תיוותר על כנה החודש, גם בהינתן מדד מחירים גבוה יחסית בדצמבר. זאת, שכן סביר שהנגיד ירצה לראות מה יהיה הצעד שינקוט עמיתו האמריקני בטרם יבחר כיוון. עניין נוסף שתומך בהותרת הריבית במשק על כנה החודש, הוא הציפייה למדדים מאופסים ואף שליליים בינואר-פברואר, בעיקר לאור השפעות עונתיות והייסוף בשקל. לכן, נראה שרק עלייה חדה מהצפוי באינפלציה בחודש דצמבר עשויה בתרחיש מסוים לגרום לשינוי הריבית כלפי מעלה החודש.

ציידי המציאות אורבים

פרט לענייני המאקרו, נראה שבימים האחרונים בעלי העניין חוזרים להגדיל את אחזקתם בפירמות במינונים מסוימים, התפתחות מעודדת כשלעצמה לנוכח מחירי השפל שניתן למצוא כיום בלא מעט מניות. בהקשר זה נציין, כי הניסיון לצוד מציאות בא לידי ביטוי יותר ויותר בימים האחרונים בקרב המשקיעים, ויהיה מעניין לראות אם הטקטיקה תשתלם בטווח הארוך, או שאולי גם השוק המקומי עדיין לא ראה את התחתית.

ובחזרה לאירועי היום החולף. בסוף היום עלה מדד המעו"ף ב-0.5%, מדד תל-אביב 100 הוסיף לערכו 0.8%, התל-טק עלה ב-1.1% ומדד הנדל"ן טיפס ב-1.4%. מחזור המסחר היה שגרתי לתקופה וננעל בסיום על רמה של 2.4 מיליארד שקל.

בשוק המט"ח נרשמה כאמור היחלשות בדולר בעקבות המגמה בשוקי המטבע בעולם, והמטבע האמריקני איבד היום מערכו 1.32% לרמה של 3.725 שקל - רמת שפל חדשה של תשע שנים וחצי בגל הירידות האחרון. התפתחות זו כאמור תומכת גם את השוק הסולידי, שם נמשכה היום התחזקות האג"ח השקליות הארוכות בשיעורים של עד 0.9%.

בשוק המניות המשיכה לבלוט היום מכתשים אגן על רקע המשך התגובות של האנליסטים לאזהרת הרווח האחרונה של החברה, ובסוף היום היא עלתה ב-4.6% - גם הפעם במחזור ער מהרגיל, לאחר שגם קבוצת אי.די.בי ניצלה את הירידות החדות על-מנת להגדיל את האחזקה בחברה. פרט למכתשים אגן , בלטה כי"ל בעלייה של 0.6%, טבע ירדה ב-1.4% על רקע הורדת המלצה מצד בנק HSBC, ובזירת הבנקים המשיך בנק הפועלים לסבול מחולשה לאור המחיקות האחרונות שלו, ואיבד 2.4% נוספים על רקע המלצה שלילית מכלל פיננסים מחד והמלצה חיובית מאי.בי.אי מאידך, ולמרות הגדלת האחזקה מצד בעלת השליטה שרי אריסון. לאומי דווקא רשם עלייה של 2.4%, תוך שהוא מגדיל את פער השווי לעומת בנק הפועלים ליותר מ-20%.

עוד בלטו היום, אפריקה שהוסיפה לערכה 4% והובילה את העליות במדד הנדל"ן, על אף החולשה המתמשכת במניית גזית גלוב . אלביט מערכות , שמפגינה עוצמה לכל אורך התקופה האחרונה, עלתה היום ב-3.6% וקבוצת דלק הוסיפה לערכה גם היא 4% על רקע החולשה שמאפיינת אותה באחרונה.