הצרפתים ידעו וברננקי לא תפס

כך הצליח פקיד בנק חיוור לטלטל את שוקי אירופה ולהוריד את הריבית בארה"ב

אילן שטרק הוא מנהל חדר עסקאות סניף ישראל בחברת הברוקרים האמריקאית Oscar Gruss

הירידות החדות באירופה בשבוע שעבר, ואשר תרמו להפחתה הדרמטית בשיעור הריבית בארה"ב, נבעו ממכירה מאסיווית של החוזים העתידיים שהיו ברשות סוסייטה ז'נרל

איך זה קרה?

שבוע המסחר שעבר החל בירידות שערים חדות בבורסות אירופה, בשיעור 7% בממוצע וזאת למרות שביום שישי שקדם לכך הסתיים המסחר בירידות שערים מתונות בארצות הברית של כ-0.50%. מכל עבר התחלנו לשמוע על הסיבות הגלובאליות לירידות: האטה, מיתון, ירידה בצריכה, נתוני תעסוקה ועוד.

ביום חמישי הודיע הבנק השני בגודלו בצרפת, סוסייטה ז'נרל על הפסד של 7 מיליארד דולר, כתוצאה ממעילה של אחד מסוחריו. התרמית התגלתה ביום שבת וראשון ומייד לאחר מכן החליט הבנק למכור את הפוזיציות שאותן החזיק הסוחר.

הסוחר, ז'רום קרבייל, רכש חוזי לונג עתידיים על מדדים באירופה, במינוף המשוער בהיקף 60-70 מיליארד דולר. מבדיקה של מחזורי המסחר בחוזים העתידיים לחודש מרץ (החודש הקרוב לפקיעת החוזים העתידיים, פרט לחוזה בצרפת שבו בדקתי את חודש פברואר מאחר והוא הקרוב לפקיעה) על המדדים המובילים באירופה - נמצא שהמחזורים קפצו באופן חד, בשלושת הימים שני עד רביעי, לעומת ימים אחרים.

אני מעריך שהירידות החדות באירופה נבעו ממכירה מאסיווית של החוזים העתידיים שהיו ברשות סוסייטה ז'נרל. ביום חמישי - שבו פורסם דבר המעילה - הודיע הבנק שאין ברשותו עוד חוזים שנרכשו על ידי אותו סוחר.

והנה, הפלא ופלא, מספר החוזים שנסחרו ביום חמישי על אותם מדדים - ירד באופן משמעותי.

בטבלה, אפשר לראות שהמסחר בחוזים על מדדי אירופה המרכזיים - דאקס, פוטסי, קאק ויורוסטוקס, גדל פי שלושה ואף פי ארבעה בשלושת הימים שקדמו לפרסום דבר המעילה.

יורוסטוקס 50 דאקס פוטסי 100 קאק
1,480,000 196,000 140,000 53,000 ממוצע יומי מתחילת ינואר 2008
3,790,000 463,000 285,000 359,000 ממוצע יומי בשלושה הימים שעברו מגילוי המעילה ועד לפרסומה

איך זה השפיע על החלטת הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב?

ביום שני בשבוע שעבר לא התקיים מסחר בארצות הברית לרגל יום מרטין לותר קינג. ביום שלישי הופחת שיעור הריבית ב-0.75%, במועד שהיה מוקדם בשבוע מהמתוכנן להכרזה על שיעור ריבית חדש.

הסיבות להפחתה, אליבא דה חברי הפד', היה הרצון לשחרר את מחנק האשראי במשק, שעלול לפגוע בצרכנים וחברות ולפגום בצמיחה. אני סבור שהחלטת הפד' נבעה גם מהחשש שהמפולת בשווקים העולמיים תכה בבורסות האמריקניות, עם פתיחת המסחר ביום שלישי.

מפרסומים שהופיעו בתקשורת בימים האחרונים ניתן היה להבין שהפד לא ידע דבר על המתרחש בסוסייטה ז'נרל כאשר קיבל את ההחלטה על הריבית.

אני טוען שיש יסוד סביר להניח שלו נגלתה לעיני הפד' התמונה המלאה על המתרחש באירופה, הריבית לא הייתה יורדת, לא במועד שירדה (שבוע לפני המועד המתוכנן) ואולי לא בשיעור כה משמעותי (0.75%).

ביום רביעי חזרו המדדים באירופה להיסחר בירידות שערים חדות של כ-4.5% ושוב, במחזורים גבוהים בחוזים העתידיים על מדדים באירופה. ביום רביעי המסחר בארה"ב היה במגמת עלייה. ביום חמישי, לאחר שמומשה הפוזיציה של בנק הצרפתי ביום רביעי, שבה אירופה לעלות.

מה זה אומר על החלטת הריבית הקרובה?

מייד לאחר הפחתת הריבית בארצות הברית, החלו להתעורר בשוק ציפיות שהפד יוריד שוב את הריבית בכ-0.50% השבוע. המסחר בחוזים העתידיים על הריבית האמריקאית בסוף השבוע מבטא סבירות של 45% להורדת ריבית בחצי אחוז, וסבירות של 22% להורדת ריבית ברבע אחוז.

האם יוריד הפד את הריבית במחצית האחוז, כפי שמצפה ממנו השוק, או שיסיק שהחלטת הריבית שלו משבוע שעבר הייתה שגויה כתוצאה מהעדר מידע מספק על מקור הנפילות בעולם, ויחליט על הורדה של 0.25% בלבד, או להשאירה בשיעורה הנוכחי.

ביום רביעי - נדע כולנו.