7 עצות למי שכבר הצליח

אם אתה קוצר הצלחות בעסק שלך - זה הזמן להתחיל ולדאוג

אם העסק שלך מצליח, כדאי לך להתחיל לדאוג "קל יותר להגיע להצלחה מאשר לשמור עליה". מי שלא דואג, מפתח שאננות שהיא האויב הגדול ביותר של ההצלחה.

להלן 7 עצות לעסק מצליח:

1. ככל שהעסק שלך גדל הסיכוי שלו להצליח קטן.
עסק צומח דורש הוספת חוליות חדשות רבות למערך הקיים (עובדים, מוצרים, שווקים חדשים ועוד). אלא שמבחינה סטטיסטית - ככל שמספר החוליות בעסק גדל, כך הסיכוי ליצירת הרמוניה ביניהן, קטן.

בוודאי שכדאי לשאוף לצמוח, אך חייבים לעשות זאת בצורה מבוקרת, ובעיקר לפני כל הוספת חוליה נוספת, לוודא שכל החוליות הקיימות מחוברות היטב.

לדוגמא, לוודא שהגדרות התפקידים ותחומי האחריות נותרו ברורים וחדים, שלא התפתחו מאבקי אגו בין מחלקות שונות וכדומה. מי שלא עושה זאת, עלול לסבול מ"דליפות" בין החוליות שעלולות לפגוע בתפקוד השוטף ובהמשך צמיחתו של העסק.

2. צמיחה איטית עדיפה על צמיחה מהירה
דשא אמנם צומח מהר, אך אינו מפתח שורשים, ולכן, כל רוח קלה עלולה למוטט אותו. העץ לעומת זאת, צומח לאט אך מפתח גזע ושורשים עמוקים באדמה, דבר המקנה לו עמידות גם בתנאי מזג אוויר קשים.

עסקים שצומחים מהר מדי עלולים לגלות ברגע האמת שהם חסרי שורשים, ושהם משתייכים לקבוצה של אופנות חולפות (מישהו אמר "קרוקס"?).

אם הצמיחה שלך מבוססת על קמפיין פרסומי מבריק, או מאופנה תורנית, התחל להיות מודאג, או פשוט תחשוב על הטווח הקצר. אין מה לעשות, המתכון היחידי לעסק מצליח ואיתן עובר בישול איטי על אש קטנה - לקוחות מרוצים ונאמנים שחוזרים לקנות ממוצרי החברה וממליצים למכריהם.

3. אם תשלם בבוטנים יעבדו אצלך קופים
אם העסק שלך צומח זה לרוב בזכות עובדים מסורים ונאמנים. מומחי השיווק כבר תמימי דעים שהעובדים חשובים יותר מהלקוחות. הלקוח לעולם לא יוכל להגיע לשביעות רצון אם משרת אותו נציג חברה ממורמר.

אם תראה בהצלחה ובמוטיבציה של העובדים שלך עניין מובן מאליו, אתה עלול להישאר רק עם עובדים עצלנים במקרה הטוב, ועם ממורמרים במקרה הגרוע.

לעומת זאת, אם תעניק לעובדיך את ההרגשה שהם חלק מההצלחה, ותתגמל אותם בהתאם, תצליח לשמור עליהם "רעבים" וחדורי מוטיבציה להגיע להישגים ולהשיג לקוחות מרוצים נוספים.

לפעמים די במילה טובה או טפיחה על השכם לשדרג את המוטיבציה של העובד בעשרות מונים.

4. מי הזיז את ה- D.N.A שלי?
עסקים בצמיחה מבצעים שינויים רבים עוברים למקום גדול יותר, פותחים סניפים נוספים, מגדילים את מגוון המוצרים, משנים את הלוגו ולפעמים גם את השם, ואופס! מאבדים את הזהות שלהם. הלקוחות הקיימים והנאמנים, שהביאו את החברה המצליחה עד הלום, כבר לא מזהים את "החברה החדשה" ובמקרים רבים גם לא מתחברים אליה.

כדאי לחברה בצמיחה לבצע שינויים, אך בשום אופן אסור לה לאבד את ה D.N.A שלה. חברה שעורכת שינויים קיצוניים, עלולה להיתפס כבלתי יציבה וגרוע מכך, לאבד את הלקוחות הרבים שמחפשים את הישן והמוכר.

5. צמיחה נובעת מרלוונטיות
ולהיפך: אם העסק שלך בצמיחה, כנראה שיש בידך המוצר או שירות נכון בזמן הנכון. אלא שהשוק העסקי הוא דינאמי ולעיתים אף הפכפך מה שנכון להיום, עלול להפוך ללא רלוונטי מחר. ולכן, עקוב אחר השינויים בשוק כדי לוודא שהמוצר או השירות שאתה מספק עדיין רלוונטיים. בנוסף, לעיתים, די בביצוע שיפורים והתאמות קלים כדי שהפעילות העסקית שלך תמשיך להיות רלוונטית.

6. אם תשנן, לא תכנס לשאננות
השאננות היא האויב הגדול ביותר של עסק צומח ומצליח. אם העסק שלך מצליח, כדאי לך לשנן כל בוקר את האמרה: "קל יותר להגיע להצלחה מאשר לשמור עליה".

כך, אין סיכוי שתראה בהצלחה עניין מובן מאליו, ואין סיכוי שיקרה לך מה שקרה לחברת "פלאפון" שראתה בחדירת "סלקום" לשוק לא יותר ממטרד.

7. מספר דברים נוספים על הצלחה

א. אם אתה מאוד מצליח, אל תשוויץ בזה יותר מדי. זכור שאתה חי במזרח התיכון, אזור שבו הקנאה והשמחה לאיד מצויות בשפע
ב. רבים מהמצליחנים כל כך עסוקים בלהצליח , עד שהם שוכחים ליהנות מהצלחתם פנק את עצמך, תיהנה מהפירות ההצלחה היא לא המטרה, היא רק האמצעי.
ג. זכור מאין באת, אל תנתק קשרים עם חבריך לספסל הלימודים גם אם הם אינם מצליחים במובן החומרי זה יעזור לך לשמור על פרופורציות.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי שיווקי ובעליה של חברת "גבריאל אסולין - פתרונות עסקיים" המתמחה בייעוץ שיווקי ואימון אנשי מכירות/שירות ומנהלים: www.gacmarketing.com