שקל, מטבע שלי מוצלח

חיים ונציה, מנכ"ל פרוקסימה ניהול השקעות, בטיפים למשקיעים

בשבוע שעבר התמלאנו גאווה לנוכח הביצועים הנפלאים של שטר הכסף שלנו. התברר כי השקל הישראלי, המטבע שלנו, עומד לקבל הכרה בינלאומית ולהצטרף ל-15 המטבעות המובילים בעולם.

השקל אמנם יקבל הכרה בינלאומית עכשיו, אבל את ההכרה בכוחו של השקל קיבלנו מזמן. השקל נהפך לאחד המטבעות החזקים בעולם בשנה האחרונה. הוא התחזק באחוזים ניכרים ביחס לכל המטבעות המובילים, שהיו פעם נחשקים בכל עסק ומשק בית בישראל.

כל מי שיצא לו לחיות בישראל בתקופות של אינפלציה וחוסר ביטחון ובזמנים קשים של משברים כלכליים ומדיניים, לא יכול להשתחרר מהתחושה שהעולם השתגע. איך ייתכן שמדינה שרק לפני 5 שנים ניסו המשקיעים הזרים (וגם לא מעט ישראלים) לברוח מכל השקעה בה, מוצאת את עצמה לפתע במרכז ההתעניינות של כה רבים?

השקל התחזק כל כך בעקבות השיפור הניכר של הכלכלה הישראלית ובעקבות הפיכתה של ישראל למקום שאטרקטיווי להשקיע בו. החשש ההיסטרי של סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, מפני אינפלציה, מביא אותו לשמור על ריבית שקלית גבוהה בהשוואה לרוב השווקים בעולם.

כך מוצאים עצמם ספקולנטים לא מעטים, מנצלים את הריבית הגבוהה ומזרימים עוד ועוד מטבע חוץ בתמורה לשקלים החזקים שלנו.

כל זה נעשה מבלי שחל שיפור משמעותי במצבה הביטחוני של ישראל. משקיעים שפעם מנו את הביטחון כגורם העיקרי לחוסר רצונם להשקיע, מתעלמים עכשיו לגמרי מהסיכון הביטחוני ומתמקדים רק בסיכוי הכלכלי.

כמה זמן זה עוד יימשך? האם מצאנו פה בארץ הקודש סוף סוף את הנוסחה לפריחה כלכלית מנותקת מהסביבה הכלכלית בעולם ומהסביבה האזורית העוינת?
אנחנו לגמרי לא בטוחים. בסופו של דבר לא תהיה לנגיד שלנו ברירה אלא להוריד את הריבית כדי לעודד צמיחה.

הורדת הריבית על השקל תביא לכך שכדאיות אחזקת השקלים תרד ויחל תהליך של יציאה מהשקל. כיום, הסנטימנט השלילי והאינרציה תורמים להתחזקותו המתמשכת של השקל .
הגאווה על הצלחת המטבע שלנו לא תחזיק מעמד לאורך זמן אם הריבית תרד ואיתה גם המגמה של זרמי ההון.

מניות
חודש ינואר, הנורא ביותר אי פעם, עבר על שווקי המניות בעולם וגילח משוויון אחוזים דו ספרתיים. ירידות חזקות כאלו מעודדות מטבעם חשיבה פסימית על עתיד השווקים. זה רק טבעי שזה הזמן שבו צפות ועולות החששות של המשקיעים מפני מיתון, קריסה, שחיתויות ומלחמה. ככה זה.

בימים כאלו חשוב לזכור שהסיכוי לשיפור אכן קיים. מניות רבות וטובות נחתכו על ידי משקיעים מבוהלים והן יעלו ברגע שתתבהר התמונה. הורדת הריבית הצפויה בארצות הברית תישלח אל שוק המניות משקיעים נוספים שיביאו לבסוף את התיקון לשוק.
המלצתנו:
לשמור על ההיקף של האפיק המנייתי. להעדיף מניות שייהנו מעלית הדולר.

סולידי שקלי

יותר ויותר מתברר לנו שהריבית על השקל אינה נקבעת על ידי נגיד בנק ישראל. הריבית נקבעת בסופו של דבר על ידי שוק ההון. הנגיד שלנו אמנם עושה סימנים שהוא מחליט על הכיוון של הריבית, אבל המחליט האחד והיחיד הוא השוק וסטנלי פישר מובל ע"י השוק.

ליעקב פרנקל זה לא היה קורה. פרנקל, בשנים בהם שימש בתפקיד נגיד בנק ישראל, היה מגיב בצורה חדה. מעלה או מוריד את הריבית גם ב - 2 אחוז ומשדר לשוק שהוא נחוש להשפיע.

קצת קשה להפגין נחישות כאשר מזגזגים ומורידים או מעלים כל פעם את הריבית ברבע אחוז בלבד. בסופו של דבר הנגיד שלנו יאלץ לעשות את מה שהוא היה צריך לעשות מזמן ולהוריד את הריבית בצורה חדה, שתביא להיחלשותו השקל הישראלי החזק.המלצתנו:
להקטין את האפיק הצמוד לטובת האפיק השקלי שייהנה מהורדת ריבית .

מט"ח

מה יש להגיד כשאין כבר מה לומר. השקל הישראלי יקר והדולר האמריקאי זול. זה ישתנה. אין לנו שמץ של מושג מתי. זה בוודאי יקרה יום אחרי שנחשוב שזה לעולם לא ישתנה יותר. ככה זה תמיד.

המלצתנו:
נכסים קונים כשהם זולים. הדולר זול, כדאי להגדיל אחזקות בדולר.

הסתייגות:

אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.

תיקים

חיים ונציה הוא מנכ"ל פרוקסימה ניהול השקעות

הסתייגות:

אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.