השופטת גרסטל בטיפים לעוה"ד: "הלקוח הוא 'האויב' הכי גדול שלכם; כשאתם באים מוכנים, השופט יוצא מהאולם ואומר 'איזה תענוג'"

נשיאת ביהמ"ש המחוזי מרכז הופיעה בפני כ-150 עורכי דין, ודיברה איתם בצורה חופשית ו"דוגרית" * "גלובס" מפרסם לראשונה את הנאמר בהרצאה יוצאת הדופן, שכללה ביקורת על התנהגות עורכי הדין ("לועסים מסטיק ומדברים בסלולרי באולם"), אבל גם טיפים חשובים לניהול משפט

נשיאת ביהמ"ש המחוזי מרכז, השופטת הילה גרסטל, הופיעה בשישי האחרון בפני כ-150 עורכי דין, ודיברה איתם בצורה חופשית ו"דוגרית". גרסטל סיכמה חצי שנת פעילות ראשונה של בית המשפט החדש, הסבירה איך תמנע סחבת מצד שופטיה, וביקרה את התנהגותם של חלק מעורכי הדין. לקינוח, היא גם ציידה אותם בטיפים.

נועם שרביט "הסתנן" להרצאה הלא שיגרתית המתפרסמת במלואה היום (ד') במדור "דין וחשבון" במוסף "גלובס הערב". להלן שני קטעים מההרצאה, בהם מתייחסת השופטת להתנהגות עורכי הדין, ומעניקה להם טיפים לניהול משפט.

"עוה"ד נכנסים עם מסטיק ומשוחחים בסלולרי"

"בתור סוג של שליחות אני חייבת לומר מה נקודת המבט של השופט בהיבט ההתנהגותי של עוה"ד", פתחה גרסטל. היא דימתה סיטואציה של עו"ד פרי דמיונה, שנכנס לאולם עם מסטיק בפה, כשהוא משוחח בסלולרי, הגלימה תלויה ברישול על כתפו והוא משתרך לספסלים האחוריים וממתין לתורו.

כדי שלא ישתעמם, הוא קורא עיתון וכשמתקדמים התיקים ומתפנה מקום מקדימה, הוא מדלג מעל הספסלים. אחר כך הוא גם מדבר עם השופט בישיבה. "אמנם מדובר בעו"ד פרי דמיוני", הבהירה, "אבל יום יום יש המון עורכי דין כאלה שעושים את חלק מהדברים האלה - נכנסים עם מסטיק, משוחחים בסלולרי ומדברים עם השופט בחוסר נימוס קשה. נכון שהדור של הוותיקים אומר שזה מאפיין את הצעירים, אבל זו האחריות של דור הוותיקים לחנך לאור כללי ההתנהגות. במקום בו התמחיתי, אם הייתי עושה אחד מהדברים האלה - היו מפטרים אותי. היום זה חלק מהתרבות, אבל לא מאוחר לתקן זאת".

5 טיפים לניהול משפט

1. "הכינו את הלקוח לפני כל ישיבה לכל הסיטואציה של משפט, מרגע הכניסה ועד ליציאה. זה נכון גם לגבי עדים, שהתנהלותם היא פרובוקטיבית וארוגנטית ולא תורמת לאינטרס לשמו באו. הלקוח והעדים צריכים לדעת מה מחכה להם, כי הם בדרך כלל מבוהלים. הלקוח הוא 'האויב' הכי גדול שלכם. לעיתים הוא עשוי לענות על דוכן העדים תשובות אחרות ממה שאמר לכם במשרד, וזה לא בהכרח כי שיקר. אולי הוא מאוד מתרגש ולא מכיר את הסיטואציה, ולא מבין את הטריקים של עורכי הדין בחקירה הנגדית".

2."רצוי שהמצהיר שלכם יידע מה כתוב בתצהיר שהגיש. אם הייתי עושה סטטיסטיקה, 80% מהעדים לא יודעים בפרטי פרטים מה כתוב בתצהירם. תסבירו להם גם את המינוחים המשפטיים. אני לא מאמינה שיש אדם שאינו משפטן ויודע מה זה 'עובר להגשת התביעה'. זה בסדר שעוה"ד ינסח את התצהיר, ורצוי גם שהלקוח יידע שזה בסדר כי עורכי דין נוטים לשאול אם כתבת את התצהיר לבד, והוא עשוי לחשוש לומר שהעו"ד ניסח זאת".

3. "המלצה גדולה שלי: אף פעם אל תחקרו בצמידות לתצהיר. אל תגידו למצהיר 'בסעיף 5 אמרת כך וכך'. תשאלו שאלה עובדתית, אולי יענה משהו שונה מהכתוב בתצהיר".

4. "כשהעד נותן תשובה טובה שסותרת את התצהיר, אל תתעכבו עליה ואל תבקשו שיירשם לפרוטוקול, אלא פשוט תתעלמו ותמשיכו הלאה, אחרת פרקליטו ימצא את הדרך לתיקון התקלה. בסיכומים תראו את כל הסתירות.

5. "תכננו את החקירה, סמנו לעצמכם את היעדים שאתם רוצה להשיג בה ובנו את השאלות של החקירה הנגדית כמו מבצע של הסתערות על יעד. תתחילו בריכוך. לא צריך לחקור על כל 30 עמודי התצהיר, תתרכזו בליבה. כשבא עו"ד שמוכן ומכיר את החומר, השופט יוצא מהאולם ואומר 'איזה תענוג'. כשופטת, מדהים לראות איך כשעובדים בשיטה הזו החקירה הרבה יותר אפקטיבית".