אין סיבה לקנא במקבלי הרכב מהעבודה: החברות יחויבו להדביק על רכבי הליסינג "מדבקת עבירות תנועה" - או שייקנסו ב-26 אלף שקל לכל חריגה

על המדבקה, שהדבקתה היתה אופציונלית עד כה, מופיע מספר טלפון בו ניתן לדווח מהכביש על עבירות התנועה * יוזם החוק, ח"כ גלעד ארדן: "מחקרים הוכיחו שנהג הנוסע ברכב שלא בבעלותו נוטה לנהיגה פחות זהירה ופחות בטיחותית"

ועדת הכלכלה אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ גלעד ארדן המחייבת חברות המחזיקות ציי רכב להדביק מדבקות על רכביהן המאפשרות לציבור לדווח על עבירות תנועה.

על פי הצעת החוק, כל חברה המחויבת בהעסקת קצין בטיחות, תחוייב להדביק על רכביה מדבקה הקוראת לציבור לדווח על עבירות תנועה שביצע נהג הרכב. על המדבקה יופיע מספר טלפון ארצי מקוצר שיפנה למוקד שיופעל 24 שעות ביממה. המוקד ירכז ויעביר את הדיווחים לחברה שלה שייך הרכב ולרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. החברה תחויב לבצע הליך בירור של התלונה עם הנהג על ידי קצין בטיחות החברה.

עם זאת, יש לציין כי הדיווחים שיועברו למוקד לא יובילו להרשעות או קנסות לנהגים אלא יועברו לקצין הבטיחות שיחליט על הצורך בפיקוח ובקרה צמודים לנהג שלגביו הצטברו דיווחים רבים. על פי הצעת החוק, יוטל קנס של 26 אלף שקל על חברות שלא יקיימו את חובתן על פי החוק.

לדברי יו"ר הוועדה ויוזם החוק, ח"כ גלעד ארדן, "מחקרים רבים הוכיחו כי נהג הנוסע ברכב שלא בבעלותו נוטה לנהיגה פחות זהירה ופחות בטיחותית. חובת המדבקה ונגישות הציבור לדווח על עברות תנועה תוציא מאלמוניותו את הנהג המרשה לעצמו לנהוג בפראות על הכביש ותחשוף אותו לפיקוח ובקרה ועל כן אני מאמין שהדבר יעודד נהגים אלו לנהיגה בטוחה יותר".

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יאיר דורי, שהשתתף בדיון אמר כי הרעיון נכון אך צריך לעלות מדרגה. "אנו יודעים מניסיון רב שבמקומות בהם היתה מודעות של נהגים לכך שמדווחים על נהיגה פרועה יש בהחלט שינוי בתרבות הנהיגה. השינוי הדרמטי במאבק בתאונות הדרכים יחול כשהציבור יצא מאדישותו ויהיה מעורב במאבק אך לשם כך צריך לתת לו את התנאים שיאפשרו זאת".

בכנסת ה-16, חברי הכנסת ארדן ועמרם מצנע הגישו הצעת חוק זהה במהותה. זו אושרה בקריאה טרומית ומשרד התחבורה הביע את תמיכתו, אולם הוא ביקש לא להפוך זאת לחקיקה אלא לנוהל. משמעות הדבר היא כי נוהל לא קובע סנקציות ולכן הוא לא מחייב.

הנוהל נקרא נוהל 6. הוא קיים כבר שנתיים. מחקר של משרד התחבורה והרשות לבטיחות בדרכים שהוצג היום בדיון הוכיח שהנוהל לא מיישם ולא אפקטיבי מאחר שאין סנקציות. כמו כן, הנוהל לא קובע איפה למקם את המדבקה, מה לכתוב עליה וכדומה. ההצעה של ארדן הופכת את הנוהל לחקיקה וקובעת גם סנקציות, מאחר שלדבריו הנוהל נכשל.

סקר גולשי גלובס
האם אין חשש כי החוק החדש המחייב חברות לשים "מדבקת עבירות תנועה" על רכבי הליסינג שלהן, יהפוך את מקבלי המכוניות מהעבודה לחבורת ברווזים במטווח על הכביש?
ברור, מעכשיו כולנו נסגור איתם חשבון
אז מה, העיקר הבטיחות. שיסבלו
זו הצעת חוק מטופשת - ולא הראשונה מבית מדרשו המעצבן של ח"כ ארדן