בנק במבצע

מניית בנק ההשקעות החמישי בגודלו בארה"ב ירדה ב-70%. מי קונה?

אילן שטרק הוא מנהל חדר עיסקאות סניף ישראל בחברת הברוקרים האמריקאית Oscar Gruss

ביום שישי הודיע בנק ההשקעות בר סטרנס (Bear Stearns) שג'יי. פי. מורגן יזרים אליו הון באמצעות אפשרות המימון שמאפשר הפד' ב"חלון הניכיון" (discount window).

הודעה זו באה בהמשך לשמועות שנפוצו בשוק ההון האמריקאי בשבוע שעבר כי הבנק נמצא בקשיי נזילות. שמועות אלה הביאו למשיכת כספים מן הבנק ויצרו אצלו בעיית נזילות - השמועה נהפכה להיות כאותה נבואה המגשימה את עצמה.

בר סטרנס הוא בנק ההשקעות החמישי בגודלו בארצות הברית ושני בגודלו בתחום חתמות איגרות חוב מגובות משכנתאות (MBS).

האם השמועות היו נכונות?

ובכן, ביום שני וביום רביעי הכחיש מנכ"ל הבנק, אלן שוורץ( Alan Schwartz), נמרצות את השמועות על קשיי נזילות והוסיף כשמאזן הבנק והונו נשארו חזקים ושהגורמים איתם מתקיים מסחר מאמינים באשראי הניתן על ידי הבנק ומכבדים את העיסקאות הנעשות.

אפשרות א'

אפשרות אחת היא כי השמועות עודדו משקיעים למשוך את כספם מן הבנק כפעולת מנע, ליתר ביטחון, למקרה שאמנם יש להן בסיס עובדתי. חיזוק לאפשרות זו ניתן למצוא בהודעת מנכ"ל הבנק מיום שישי בה אמר כי חלה הידרדרות חמורה בנזילות הבנק מאז יום חמישי.

מקרים בעבר הוכיחו שמשיכת כספים מאסיווית מבנק עלולה להיות הרסנית. אומנם בנקים שומרים על איזון בנזילות, אך כשמתרחש מהלך של משיכה מאסיבית של כספים, והם אינם יכולים לספק את עודף הבקשות למשיכות, מתעורר משבר.

דוגמא מהעבר הלא רחוק היא בנק המשכנתאות האנגלי נורת'ן רוק (Northern Rock). בנק זה נפגע מאוד בחודשים האחרונים ממשבר האשראי ובספטמבר האחרון נקלע למשבר נזילות חמור, בין היתר בעקבות בקשת לקוחות למשוך את כספם מן הבנק.

במקרה זה נחלץ הבנק המרכזי של אנגליה לעזרת נורת'ן רוק והזרים אליו כ-110 מיליארד דולר. לפני כחודש הולאם נורת'ן ונהפך למוסד בבעלות ממשלת אנגליה. מניית הבנק ירדה ממחיר של כ-7 לירה שטרלינג לכ-90 פני ביום ההלאמה.

אפשרות ב'

אפשרות אחרת שלא מן הנמנע שתעלה ותידון בשבועות הקרובים, היא שמנכ"ל הבנק נתן הודעות כוזבות לגבי מצב הבנק. לדעתי אפשרות זו קלושה ביותר מאחר ומנכ"ל בנק כה גדול לא יצא בהצהרות לא מבוססות לגבי הבנק אותו הוא מנהל רק כדי להצילו ולהרגיע את הציבור, הן מדובר בהטעייה.

הפדרל ריזרב צפה ככל הנראה שחברות הברוקרים נמצאות או יימצאו בקשיי נזילות ולראייה הודיע ביום שלישי על תוכנית חדשה להזרמת כספים, בהמשך להגדלת תוכנית ה TAF, הנושאת את הכינוי - TSLF Term Securities Lending Facility, על פי תוכנית זו ילווה הפד למשך 28 יום למוסדות פיננסיים איגרות חוב של ממשלת ארצות הברית בהיקף של 200 מיליארד דולר וכעירבון יקבל בין השאר איגרות חוב המגובות במשכנתאות.

עד היום איפשר הפד רק לבנקים ללוות כספים באמצעות "חלון הניכיון". התוכנית החדשה תאפשר לברוקרים ללוות כספים מהפד. תוכנית זו תחל בסוף חודש מרץ ומכאן שבר סטרנס כברוקר לא יכול להשתמש כיום בתוכנית זו מה גם שמצבו חמור מאוד ועל כן קיבל את הכספים דרךJP Morgan.

מהלך זה מעיד על חששו של הפד מפני מצוקת נזילות ומנפילה של מוסדות פיננסיים בארצות הברית כתוצאה מהמשך משבר האשראי. סך מחיקות הנכסים, ההפסדים הנובעים מאשראי ורזרבות שנשמרו לצורך הלוואות שבנקים יצטרכו למחוק, מסתכמים ב-195 מיליארד דולר.

מי קונה?

בר סטרנס הודיעו ביום שישי שהם בוחנים מספר אפשרויות, ביניהן מימון ארוך טווח מג'יי פי מורגן. וכמו כן הם שכרו את בנק ההשקעות Lazard לשם בדיקת אסטרטגיות להתמודדות עם מצב, ובהן לא מן הנמנע - חיפוש אחר רוכש לחברה.

ג'יי פי מורגן הוא רוכש פוטנציאלי של בר סטרנס, אפשרות נוספת היא שאחד מן הבנקים הגדולים האחרים ירכוש אותו, במחיר אטרקטיווי - ערך המנייה של ירד בשיעור 70% בשלושת החודשים האחרונים.

אפשרות נוספת היא רכישה על ידי אחת מקרנות ההשקעה הזרות מאבו דאבי, סין או סינגפור שכבר השקיעו בבנקים כמו סיטיגרופ, מורגן סטנלי ומריל לינץ'.